• Jezss

Kan spädbarn inte andas när de blåser?

Förut satt jag jämt och blåste min bebis i ansiktet för att de verka som hon tyckte det var roligt. Fick sen höra av min syster att bebisar slutar andas när man blåser på dem. Men trodde inte riktigt att de stämde. Igår så blåste de rejält ute. Och min dotter vägra ligga i barnvagnen utan o skrika. Så tog upp henne på spårvagnen o tänkte bära henne sista biten hem. Då de verkade som hon inte kunde andas när vi gick, såg ut som hon fick panik och hon lät konstigt. Fick snabbt ner henne i barnvagnen som tur var. Idag när de blåser vågar man inte ens gå ut då min vagn e så öppen och vill ju självklart inte att de ska blåsa in om det nu är så att hon slutar andas. Men nu undrar jag om detta stämmer? Kan spädbarn inte andas när det blåser i deras ansikte?

• Svar på tråden Kan spädbarn inte andas när de blåser?
  • Boel1

Det stämmer, men du behöver inte vara rädd för att gå ut med henne i vagn, det blåser ju inte rakt på henne då även om din vagn är öppen!

• Oj vad det blåser

Det är dykreflexen som slår in har jag för mig. Det betyder att andningen upphör och pulsen går ned m.m. Googla på det så hittar du massor av läsbart.

• Jezss
    Boel1 skrev 2011-03-27 15:16:30 följande:
     Det stämmer, men du behöver inte vara rädd för att gå ut med henne i vagn, det blåser ju inte rakt på henne då även om din vagn är öppen!
    Jaså det gör de? Har aldrig hört något om det alls tycker någon borde informera om det. Fy vad dålig man känner sig som suttit o blåst henne i ansiktet o trott hon tyckte de va roligt Rynkar på näsan
  • TheMother

Ja, det stämmer.
    De har en reflex som gör att de slutar andas när de får blåst i ansiktet. T.ex använde/ och till viss del fortfarande använder man sig av den reflexen när man går på babysim och det är dags för barnet att dyka under vattnet.

Har du en väldigt öppen vagn och det inte räcker emd att dra upp sufletten ordentligt samt kan sätta upp footsack/åkpåse så det hindrar att blåsa direkt in kanske du kan fästa ett tygstycke som tar den värsta blåsten? Tänk dock på att se till att ha ett "andningshål" och inte anvädna dig av detta på sommaren, då det blir som en ugn inne i vagnen om det är varmt ute.

• Anilo

Haha jag är 27 och kan fortfarande inte andas när någon eller något blåser i mitt ansikte : )

• Jezss
    TheMother skrev 2011-03-27 15:20:55 följande:
    Ja, det stämmer.
    De har en reflex som gör att de slutar andas när de får blåst i ansiktet. T.ex använde/ och till viss del fortfarande använder man sig av den reflexen när man går på babysim och det är dags för barnet att dyka under vattnet.

Har du en väldigt öppen vagn och det inte räcker emd att dra upp sufletten ordentligt samt kan sätta upp footsack/åkpåse så det hindrar att blåsa direkt in kanske du kan fästa ett tygstycke som tar den värsta blåsten? Tänk dock på att se till att ha ett "andningshål" och inte anvädna dig av detta på sommaren, då det blir som en ugn inne i vagnen om det är varmt ute.
    Ja min vagn e väldigt öppen tyvärr. Tänkte inte alls på de då jag köpte den. Ja jag har börjat med o hänga för en filt ibland då hon blir så förbannad då solen kommer i ögonen. hehe. Men när lär dom sig o andas i vind då? Om du vet.
  • Jiinii

vad gjorde bebisen som du tolkade det som att hen tyckte det var roligt att bli blåst i ansiktet?

• TheMother
    Jezss skrev 2011-03-27 15:43:52 följande:
    Ja min vagn e väldigt öppen tyvärr. Tänkte inte alls på de då jag köpte den. Ja jag har börjat med o hänga för en filt ibland då hon blir så förbannad då solen kommer i ögonen. hehe. Men när lär dom sig o andas i vind då? Om du vet.
    Vet inte riktigt, kommer ej ihåg hur länge de sägs ha denna reflexen men den är säkerligen kvar iaf första året iaf, det tror jag iaf.
  • Benjimom

Att man slutar andas helt är ju mest när man är väldigt liten men det håller i sig till viss del långt upp i skolåldern. Min mamma tvingade oss alltid hålla för mun och näsa när vi gick ute och det blåste kraftigt.
    Är själv rädd för det där med andningen då min son ibland sitter i en sulky utan syflätt eller något sånt skydd, men brukar vända vagnen då så man inte kör mot vinden iaf.

Svar på tråden Kan spädbarn inte andas när de blåser?