• Två ska bli tre

Hjälp! Måste man KOKA vattnet när man gör ersättningen?

Vi ska börja med ersättning.
    Måste man koka vattnet eller kan man lika gärna tillaga ersättningen i mikron?

Hur gör ni!

• Svar på tråden Hjälp! Måste man KOKA vattnet när man gör ersättningen?
  • Mamma till två mirakel

Jag kokar och har i kylskåpet och micrar sedan när det ska ätas...det funkar fint...
    man kan göra på många sätt,det beror nog på mest hur nojjig du är för ex microvågor...Obestämd

När barnen somnar vaknar moderkänslorna,Adam 090108 & Ennio 101226
  • mupparsmupp

vi kokade och lät det stå i kylskåpet tills vi blandade rsättning och värmde i mocron :) slutade koka när han var runt 3-4 månader :) vi har komunaltvatten och det "ska" ju vara rent. har man egenbrunn så har jag för mig att man ska vara mer försiktig :)

Bebis 9 maj 2010
  • Kazeer

Jag kokade upp vatten, som jag sedan kylde ner och förvarade i en tillbringare i kylskåpet. När det var dags för mat, värmde jag lagom mängd av det vattnet till ättemperatur i mikron och blandade i pulvret. Färdigt!

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Två ska bli tre
    Mamma till två mirakel skrev 2011-03-26 14:52:59 följande:
    Jag kokar och har i kylskåpet och micrar sedan när det ska ätas...det funkar fint...
    man kan göra på många sätt,det beror nog på mest hur nojjig du är för ex microvågor...Obestämd
    Hur menar du då?
    Kokar du upp vatten och blandar i ordning tillägget, låter det svalna och ställer sedan in det i mikron när det är matdags?
    Hur länge kan det stå så?

Många frågor men är helt ny på detta Glad
  • Maruid

Jag kokade den första tiden men insåg när vi var inlagda på sjukhus att inte ens på de mest infektionskänsliga avdelningar brydde man sig om att koka vattnet.

Vår son fick även medeciner som blandades med vatten direkt från kranen där.

• sasso78

Vi kokade vattnet fram tills barnen var ca.6-7 månader. efter det så värmde vi i micro. Ibland "fuskade" vi om det var bråttom och använde hälften kokat och hälften vanligt kranvatten. Men om barnet är nyfödd så rekomenderar jag endast kokat.

• Två ska bli tre
    Kazeer skrev 2011-03-26 14:54:25 följande:
    Jag kokade upp vatten, som jag sedan kylde ner och förvarade i en tillbringare i kylskåpet. När det var dags för mat, värmde jag lagom mängd av det vattnet till ättemperatur i mikron och blandade i pulvret. Färdigt!
    Aha... Ni menar att ni endast kokar vattnet och låter det stå i kylen som det är och sedan när det är dags för mat så blandar man i pulver då och sedan kör det i mikron??
  • Kazeer
    Maruid skrev 2011-03-26 14:57:31 följande:
    Jag kokade den första tiden men insåg när vi var inlagda på sjukhus att inte ens på de mest infektionskänsliga avdelningar brydde man sig om att koka vattnet.

Vår son fick även medeciner som blandades med vatten direkt från kranen där.
    Så olika det kan vara. På de sjukhusavdelningar jag har varit med min yngste son, kokades vattnet när ersättningen tillreddes.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden Hjälp! Måste man KOKA vattnet när man gör ersättningen?