• Mamman02

"Bonusmamma" till 16-åring...

Vi har varit sambos nu i ca 6 månader.
    Han har en 16-åring son som bor hemma och en utflugen 19-årig dotter.
    Jag har två pojkar på 3,5 år och 8 år. De bor hos oss vv.
    16-åringen bor hos oss på heltid.

Nu till problemen:
    16-åringen är skoltrött. Skolkar titt som tätt, är hemma för att han "mår dåligt", gör inga läxor, spelar tv-spel halva nätterna.
    Gör i princip ingenting hemma. Han kommer inte få godkänt i slutbetyg, så han blir inte behörig till gymnasiet.

Allt det här skapar väldigt mycket konflikter, och tar väldigt mycket energi bort från mina barn. Jag vet inte hur jag ska orka om det inte blir bättre.

Jag vill han allt gott i livet, att han ska få komma in på den gymnasieutb. som han vill gå, få ett jobb efter det. Just nu känns det som om han aldrig kommer göra nåt av sitt liv, det känns som han är en stor parasit som tror att han kan leva på mig och sin pappa tills han blir 25...
    Men jag vägrar! Varför är det så svårt att acceptera att antingen pluggar man eller så jobbar man. Man gör rätt för sig - annars är dörren där!

Tycker tyvärr att min sambo är lite för mesig ibland. Just nu är han på väg för att hämta sonen, som återigen skolkat. Ska bli intressant att se om det blir någon konsekvens av det här. Ibland har jag bara lust att skrika rakt ut...

Förlåt om det blev lite virrigt, just nu känns det inge dugg kul att det är fredag... jag som sett fram emot att ha fredagsmys med hela familjen...

• Svar på tråden "Bonusmamma" till 16-åring...
  • Birgitta2

Han är troligen rejält skoltrött. Min dotter var likadan i den åldern. Sen tog hon ett sabbatsår (två) för att jobba som servitris. De här två åren insåg hon att hon måste plugga lite mer för att ha en framtid - så hon pluggade upp ett par betyg och gick sen gymnasiet på folkhögskola. Idag jobbar hon på ett gruppboende med autistiska ungdomar. Hon halkade in på ett bananskal och trivs, tjänar pengar, flyttat hemifrån, tagit körkort och skaffat bil. Hon är 24 år nu, blir 25 i sommar.

Precis som du trodde jag att hon kommer sitta och dega i min soffa tills hon fyller 40. Men jag tror att din son helt enkelt är inne i en svacka. En rejäl svacka. Betygen kan han läsa upp senare. Även fixa gymnasiet på folkhöghögskola. Kanske kan han börja jobba med något okvalificerat och tjäna en hacka? Här krävs att gnugga geniknölarna.

• Mamman02
    Birgitta2 skrev 2011-03-25 15:11:59 följande:
    Han är troligen rejält skoltrött. Min dotter var likadan i den åldern. Sen tog hon ett sabbatsår (två) för att jobba som servitris. De här två åren insåg hon att hon måste plugga lite mer för att ha en framtid - så hon pluggade upp ett par betyg och gick sen gymnasiet på folkhögskola. Idag jobbar hon på ett gruppboende med autistiska ungdomar. Hon halkade in på ett bananskal och trivs, tjänar pengar, flyttat hemifrån, tagit körkort och skaffat bil. Hon är 24 år nu, blir 25 i sommar.

Precis som du trodde jag att hon kommer sitta och dega i min soffa tills hon fyller 40. Men jag tror att din son helt enkelt är inne i en svacka. En rejäl svacka. Betygen kan han läsa upp senare. Även fixa gymnasiet på folkhöghögskola. Kanske kan han börja jobba med något okvalificerat och tjäna en hacka? Här krävs att gnugga geniknölarna.
    Det är ju extremt svårt att få jobb utan att ha gått gymnasiet. Så att ta ett sabbatsår och gå och lalla runt är inget alternativ. Han är också väldigt omogen för att vara snart 17 år. Klänger på sin pappa och svansar efter som ett småbarn...
    Sen är vi lite trångbodda och jag har faktiskt räknat med att kunna använda hans rum till annat om 4-5 år.
    Jag känner sån frustration över allt detta! Jag vill verkligen inte ha en stor parasit hemma...
  • Birgitta2
    Mamman02 skrev 2011-03-25 15:23:12 följande:
    Det är ju extremt svårt att få jobb utan att ha gått gymnasiet. Så att ta ett sabbatsår och gå och lalla runt är inget alternativ. Han är också väldigt omogen för att vara snart 17 år. Klänger på sin pappa och svansar efter som ett småbarn...
    Sen är vi lite trångbodda och jag har faktiskt räknat med att kunna använda hans rum till annat om 4-5 år.
    Jag känner sån frustration över allt detta! Jag vill verkligen inte ha en stor parasit hemma...
    Men min dotter fick jobb när hon gått ut nian - ett okvalificerat jobb men dock ett jobb. När hon var mogen började hon plugga på gymnasiet. Om din styvson är minsta motiverad så kanske ni kan hitta NÅT som han skulle kunna göra. Hellre ett halvtidsjobb för att få in en slant och få honom från skoltröttheten än att han skall må dåligt och skolka.

Att ha i sikte att ni skall  ha hans rum om 4-5 år är orättvist. "Sätt nu fart att plugga så du kommer ur huset och flyttar hemifrån. Vi behöver ditt rum". Snacka om att känna sig ovälkommen. Du har ingen parasit hemma. Han är 16 år och hans far är enligt lag skyldig att försörja honom vare sig han skolkar eller inte.

Ärligt - jag tror inte du uttryckt dig så hårt om det gällt ditt eget barn.
  • Mamman02
    Birgitta2 skrev 2011-03-25 15:56:34 följande:
    Men min dotter fick jobb när hon gått ut nian - ett okvalificerat jobb men dock ett jobb. När hon var mogen började hon plugga på gymnasiet. Om din styvson är minsta motiverad så kanske ni kan hitta NÅT som han skulle kunna göra. Hellre ett halvtidsjobb för att få in en slant och få honom från skoltröttheten än att han skall må dåligt och skolka.

Att ha i sikte att ni skall  ha hans rum om 4-5 år är orättvist. "Sätt nu fart att plugga så du kommer ur huset och flyttar hemifrån. Vi behöver ditt rum". Snacka om att känna sig ovälkommen. Du har ingen parasit hemma. Han är 16 år och hans far är enligt lag skyldig att försörja honom vare sig han skolkar eller inte.

Ärligt - jag tror inte du uttryckt dig så hårt om det gällt ditt eget barn.
    Vad var det för jobb? Tyvärr är styvsonen extremt lat och bekväm, och som tur är har inte börjat prata om nåt sabbatsår. Hans pappa har fyllt i ansökan för det här extra året han ska gå, för att läsa upp betygen.

Självklart är hans pappa skyldig att försörja honom - tills han blir 18 eller går ut gymnasiet. Jag är mest orolig att han ska gå hemma och dra... Har faktiskt ingen lust att ha något av barnen boende hemma tills de är 25...
  • VeraVera
    Mamman02 skrev 2011-03-28 10:54:08 följande:
    Vad var det för jobb? Tyvärr är styvsonen extremt lat och bekväm, och som tur är har inte börjat prata om nåt sabbatsår. Hans pappa har fyllt i ansökan för det här extra året han ska gå, för att läsa upp betygen.

Självklart är hans pappa skyldig att försörja honom - tills han blir 18 eller går ut gymnasiet. Jag är mest orolig att han ska gå hemma och dra... Har faktiskt ingen lust att ha något av barnen boende hemma tills de är 25...
    ne kanske inte tills han är 25, men su skrev 4-5 år då är han bara 21, de flesta, o framför allt killar bor nog ofta hemma när man är 21..O som någon anna skrev här innan så tror inte jag heller att du suttit o funderat på när han ska flytta så att du kan ha rummet till något annat än att han ska sitta o "skräpa" om han hade varit din biologiska son...men jag förstår att man håller mer av sina egna en någon annans även om de är ens partners...Är betygen så dåliga att han verkligen inte hinner läsa upp inaan sommaren om han får extra uppgifter m.m?? förstår att det är frustrerande
  • Birgitta2
    Mamman02 skrev 2011-03-28 10:54:08 följande:

Min son flyttade när han var knappt 23 år. Dottern när hon var knappt 24. Det är inte lätt att få jobb idag. Och lägenhet med kontrakt. Även om de har jobb så skall det ju sparas till möbler, tv och andra inredningsdetaljer. Jag gav barnen det utrymmet. Jag läste nånstans att det är väldigt vanligt att barnen numera stannar i föräldrahemmet tills de är runt 25. Så räkna inte med att din bonusson flyttar i rödrappet. Det är många bitar som skall falla på plats först.
  • rismalt

Ta bort teve-spel och dator eller vad barnet nu har tillgång till. Det spelar ingen roll vad barnet tycker om det (orättvist, ni är hemska som gör så osv osv) för i framtiden, långt in i framtiden, kommer han veta och förstå varför ni gjorde så.

Mitt råd är:
    ägna dig åt DINA barn, eftersom du har 2 ganska små. Försök komma överrens med pappan om att här gäller det att sätta in en rejäl insats. Obehörig till gymnasiet ska ingen behöva bli. Pappan bör kanske ringa upp en klassföreståndare eller handledare eller vad som finns till hands och lägga upp en plan för hur sonen ska få godkänt i de viktigaste ämnena. Satsa järnet där. Hitta ett gymnasium som känns rimligt för en skoltrött. Kanske inte naturlinjen om du förstår vad jag menar? Kanske en friskola som lägger upp pedagogiken lite annorlunda. Det måste fungera för BARNET men samtidigt tycker jag du gör rätt i att reagera. Tyvärr är en 16åring fortfarande för liten för att förstå de enorma konsekvenser som en massa underkända ämnen ger.

En annan aktivitet som kanske passar in i sammanhanget är motion. Hur trivialt det än må låta så kan det på allvar öka piggheten hos barnet om han och pappan joggar 1-2 ggr i veckan. Då brukar man tänka klart och kanske kan sonen kläcka ur sig var skon klämmer på en joggingtur?

• u77

Varför skulle han leva som en parasit på DIG? du har inga förpliktelser att betala för honom nångång?
    Att han kanske kommer leva som en parasit på sin pappa är en annan sak.

Jag vet att man kan bli frustrerad och förbannad på ens bonusbarn. Men ta upp detta med pappan. Det är HANS ansvar att se till att hans son inte skolkar, sköter skolan etc.
    Pappan låter oerhört lat själv, som inte kan ta sig i kragen och säga åt sin son på skarpen!

• alanbanks
    rismalt skrev 2011-03-28 13:02:12 följande:
    Ta bort teve-spel och dator eller vad barnet nu har tillgång till. Det spelar ingen roll vad barnet tycker om det (orättvist, ni är hemska som gör så osv osv) för i framtiden, långt in i framtiden, kommer han veta och förstå varför ni gjorde så.
    Inte konstigt att man skolkar, är trött och inte orkar göra läxor om man spelar tv-spel hela natten, så jag håller med rismalt angående det.

Har han någon motivation? Många av oss har lätt att finna motivation, eller tvinga oss till att göra saker vi inte tycker om för att vi måste, men alla har inte lika lätt. Ni kanske kan gå till någon som sysslar med Motiverande Samtal (MI), för att få honom att inse hur viktig skolan är och vad som är positivt/negativt med att inte gå till skolan och vad som vore positivt/negativt med att få betyg från gymnasiet!

Folkhälsoinstitutet: Motiverande samtal har även visat sig vara användbart inom hela skolans verksamhet, lärare och rektorer kan använda MI vid samtal med elever och föräldrar om till exempel skolmotivation, skolfrånvaro samt vid utvecklingssamtal, mentorssamtal och elevvårdskonferenser

Finns det någon utbildad i MI på hans skola?

Här är en länk till elevhälsan om MI: http://www.elevhalsan.se/cldoc/456.htm
  • Nicki 732

Ouf... Känner igen det där lite.
    Problemet är att min bonus 16 åring får stöd från sin mamma.

När vi efter två års slarv med att komma upp i tid till skolan, skolk och liknande satte vi hårt mot hårt som ett alterntiv. Ingen dator, mobil eller tv efter 23 på kvällen.
    Vi har länge försökt med andra metoder, respektfullt samtala fram en lösning, lovat belöningar för skött skolgång, ignorerat det helt. Ingenting hjälpte.

Ni som har honom hos er hela tiden har en chans att genomföra en förändring.

För vår del gick det inte med hårda tag eftersom mamman inte ville vara med på det, hon tog tillochmed tillfället i akt att vända 16 åringen emot oss. Hon öppnade sitt hem och lät alla inblandade veta att där gick det bra att strunta i framtiden och flumma på....

Se till att du och pappan är enade,  visa respekt och förståelse men var stenhårda. 

• dr3z

Skoltrötthet kan man nog inte tvinga bort, det kan nog bli värre av tjat och otrivsel hemma. Gymnasiet är ju frivilligt, vad vi vuxna än tycker. Vi vet ju att man inte klarar sig på arbetsmarknaden utan gymnasie, men är man skoltrött så är det svårt att motivera sig att gå till skolan varje dag.  Nu har terminen börjat och jag förmodar att sonen har börjat gymnasiet....? Ett sabbatsår är nog inte fel för skoltrötta tonåringar, precis som en del andra föräldrar har beskrivit. Självklart ska man i så fall prata om vettig sysselsättning, även om det kan vara svårt att hitta jobb när man är så ung. Det handlar inte om flum, det handlar om att vänta ut en besvärlig period i ens barns liv och ändå göra det bästa av situationen.

Men att du redan har börjat planera för vad du ska använda hans rum till när han flyttat hemifrån......!? Så om/när han pluggar på annan ort och kommer hem på helgerna, ska han sova på soffan då? Känner han av det här att du egentligen inte vill ha honom hemma? Det är hans hem, han har bott där längre än du.....Förälder är man hela livet, inte bara till 18-årsdagen/studenten.

Ärligt, jag tycker din attityd är värre än pojkens skoltrötthet för den går över i takt med att han mognar och blir äldre. Tycker du ska jobba mer med ditt förhållningssätt till killen än att tjata på honom och/eller hans pappa

• Ananda shake

Tycker du ska prata med honom om ett sabbatsår. I Sverige kan de vara svårt att få jobb i den åldern om man inte är lite driven vilket han inte värkar vara enligt dig.

Men om han kollar i Danmark eller Norge finns det massor av lätta jobb för folk i den åldern, jag jobbar sedan en tid vinterhalvåret i Norge, vi har massor av 16-18 åringar som jobbar extra och heltid. Dom har en annan sys på jobb där, i Sverige så måste man ha doktorerat för att få ett simpelt städjobb, men där jag jobbar så får du testa ett tag sen får du vara kvar om du klarat uppgifterna.
    De som kan vara krångligt är boende till bra pris, men det går att hitta, men om man vill vara mitt i eller i utkanterna av Oslo får man räkna med att det kostar.

Vi har haft massor av svenska skit ungar som varit precis som din bonusKräks, men efter 8 månader av hårt, tungt och kallt arbete blivit helt andra personer. Man tjänar bra med pengarGuld i mun, man träffar mycket olika människor från hela Europa, man får kontakter m.m. Dessutom ser det väldigt bra ut i ett cv. Många arbetsgivare ser det som ett stort plus.

• iser

Vad bra att du bryr dig och tur att ni har honom på heltid. Det är svårt med skoltrötta ungdomar som bor vv för då är det lätt att man inte har koll. Jag tycker inte att du ska lägga allt för mycket energi på hans skolgång. Det tar bara för mycket energi och det är onödigt att oroa sig i onödan. Jag kan förstå det där med att man inte vill ha en 22 åring hemma som inte bidrar. Det vill jag inte med min bonus men inte heller med min dotter. Det är att göra björntjänst. Att jobba som telefonförsäljare, mc donalts eller dylikt kan man få. Låt honom ta ett sabbatsår efter högstadiet, kolla om han kan läsa upp betygen på något annat sätt. Efter att ha jobbat ett tag blir nog de flesta motiverade av att gå i skolan. Ett alternativ är att han kanske skulle kunna gå som lärling hos någon målare eller snickare? Det gjorde jag ett tag efter högstadiet.

Svar på tråden "Bonusmamma" till 16-åring...