humma skrev 2011-04-15 09:12:03 följande:
Men som mamma till en tjej som är 12 snart 13, du är ganska diffus i vad han sa.
Om man läser löpsedlar, internetnyheter osv är det ganska grova ord och beskrivningar som figurerar. Kan han ha läst om saker som han inte riktigt vet hur han ska hantera, information som inte han kan relatera till?
Vi pratar en massa hemma, även om sex, vår dotter var inte jättegammal när en massvåldtäktsman härjade i Sverige och hon frågade hur det gick till, varför och varför det inte var okej.
De utsätts för ett enormt informationsflöde som vi knappt kan relatera till och jag tror att det är otroligt viktigt att bemöta dem, för hur ska de kunna relatera till så svåra saker? Eller ens inse hur fruktansvärt det är?
Så, vad sa han, i vilket syfte, ville han få en reaktion från dig eller behövde han få en förklaring?
Minns när min bror så hora till en av oss systrar, han är yngst (var då tror jag 11 år) så vi tre verbalt hoppade på honom genom att förklara ordagrant vad en prostituerad/hora är. Och så beskrev vi ganska pedagogiskt men utan att utelämna några detaljer, snarare gå in på detaljer.
Han sa aldrig hora igen, till någon!
..tack för ditt svar - det var riktigt GROVA saker som att våldta ... nu när det har gått en tid sen hans första "utbrott" så har jag förstått att det i skolan används och figurerar väldigt mycket hemska och grova ord!!
Jag har satt mig ner och pratat med honom och förklarat att de här orden inte är något positivt !! Men jag har även hört hans kompisar slänga ur sig ord som pedofil och våldta - i helt fel sammanhang... så jag tror att ett visst intresse för sex har uppstått pga ålder men även att kompisar och de här orden rört ihop det lite för honom om vad som är OK och inte....
Han har sen detta hände haft och har fortfarande tankar på sex - men av mer naturlig karaktär och om tjejer i passande ålder...
Tyvärr gav jag honom en massa ångest när han tänker på sex när jag fick mitt utbrott och grät - men jag pratar med honom om att tankar på sex är något som man inte ska skämmas för men det finns gränser !!!!
Usch jag hoppas att vi någon dag ska kunna gå vidare men som det känns nu kommer jag väl alltid undra....
tack igen för ditt svar !