• Mamma knäpp

De TABU belagda men enl BUP så vanliga frågorna

Jag vill verkligen att det ska startas upp en tråd i vilken vi kan ta upp det "hemliga" och tabu belagda...
    Min 12 åriga son tog upp tankar som innehöll sex med mig, andra små barn. Han använde ord som våldta och annat hemsk! Det blev total KAOS i min hjärna, så jag ringde BUP! Där bemötte de min panik med stort lugn och sa att detta är högst vanligt men det pratas inte om - det ovanligaste i denna situationen var att han valt att berätta!! Nu är det ett par dagar sen han nämnde något om sex, däremot har det dykt upp andra tankar med annat innehåll - men väljer nu att inte göra det så stort utan bara tala om för honom var gränser går... Är det någon som har liknande erfarenheter ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-25 11:57
    ..ser att några har varit inne och läst, är det ingen som har något svar att ge eller tankar ?
    ..suck vet inte vad jag ska tro

• Svar på tråden De TABU belagda men enl BUP så vanliga frågorna
  • Här och nu

BUP måtte sitta o sova. Signaler på att vilja ha sex med barn är EXTREMT ALLVARLIGT. Ang. att ha fantisera om sex med föräldrarna vet jag inte, men det är iaf personer som kan säga nej. Sök ny hjälp för din son, så han slipper förgripa sig på barn. Finns en viss risk.

• Mamma knäpp

.. BUP menade på att det är vanligt att sånna här konstiga tankar förekommer & så länge det inte blir tvångs tankar av dom så skulle jag inte låsa in honom i första taget....
    Pratade med en kompis och hon hade hört om detta förr ... finns det någon mer med erfarenehter ?

• Här och nu
    Mamma knäpp skrev 2011-03-24 15:15:21 följande:
    .. BUP menade på att det är vanligt att sånna här konstiga tankar förekommer & så länge det inte blir tvångs tankar av dom så skulle jag inte låsa in honom i första taget....
    Pratade med en kompis och hon hade hört om detta förr ... finns det någon mer med erfarenehter ?
    Tror inte ett spår på att det är vanligt. Hade din kompis också hört att det är normalt?
  • Mamma knäpp

Tro mig jag försöker INTE förneka det otäcka i det hela - jag grät i 2 dagar och ringde till både den ena och den tredje! Men som svar på din fråga - JA hon hade också hört att det är vanligt - men vem vill gå ut och säga att HEJ jag tror att min son kommer bli pedofil och är totalt psykiskt störd ?!
    Har DU egna erfarenheter eller barn i samma ålder?

• MammaLotta01

Hej. Jag tror att du måste försöka ta reda på varifrån funderingarna kommit, innan du går vidare. Förstår din oro helt klart. Men det kan ju vara så att något annat barn har släpt på sina tankar och funderingar, sett, hört eller rent av upplevt något. Så har ditt barn blivit ett annat barns "kanal" för detta.

• humma

Men som mamma till en tjej som är 12 snart 13, du är ganska diffus i vad han sa.
    Om man läser löpsedlar, internetnyheter osv är det ganska grova ord och beskrivningar som figurerar. Kan han ha läst om saker som han inte riktigt vet hur han ska hantera, information som inte han kan relatera till?
    Vi pratar en massa hemma, även om sex, vår dotter var inte jättegammal när en massvåldtäktsman härjade i Sverige och hon frågade hur det gick till, varför och varför det inte var okej.
    De utsätts för ett enormt informationsflöde som vi knappt kan relatera till och jag tror att det är otroligt viktigt att bemöta dem, för hur ska de kunna relatera till så svåra saker? Eller ens inse hur fruktansvärt det är?

Så, vad sa han, i vilket syfte, ville han få en reaktion från dig eller behövde han få en förklaring?
    Minns när min bror så hora till en av oss systrar, han är yngst (var då tror jag 11 år) så vi tre verbalt hoppade på honom genom att förklara ordagrant vad en prostituerad/hora är. Och så beskrev vi ganska pedagogiskt men utan att utelämna några detaljer, snarare gå in på detaljer.
    Han sa aldrig hora igen, till någon!

• Mamma knäpp

Hej  & tack för Era ICKE dömmande svar !!  Tankarna dök "bara" upp efter att han fått spela ett spel som var totalt barnförbjudet!! Men jag har efteråt även fått höra att i hans skola förekommer det en massa obarnvänliga ord!!
    Nu har det gått ett tag och det har varit lugnare med tankarna, visst har det dykt upp en och annan men inte alls ofta. Visst är jag fortfarande orolig men jag har pratat med psykolog om detta och hon sa att så länge det inte blir tvångstankar utan att han kan släppa dom och glömma så skulle jag inte oroa mig!
    Tyvärr så var ju min första reaktion ganska traumatisk(jag grät hejdlöst) vilket har gett honom lite dåligt samvete när det kommer till vissa ämnen som han förknippar med sex.. men jag försöker nu mera hålla lite distans och säga att det är mycket som snurrar men man ska inte få dåligt samvete över att man tycker att någon är söt, man ska inte bli rädd för att bli kär !!
    Han berättar fortfarande för mig när tankarna dyker upp, men nu gör jag ingen större affär av dom utan bara talar om vänligt men bestämt att han vet att tankarna inte är realistiska och dessutom olagliga handlingar....
    Pratar mycket med honom om rätt och fel, orealistiskt och verkligt i flera olika sammanhang för att han ska få en bra verklighetsuppfattning - jag har även börjat med riktigt hård gräns sättning.....
    Som sagt, kommer nog oroa mig länge.............
    tack igen för era inlägg

• RainMan1x7x

Hej, ville Nara berätta för TS att ditt barn inte är en pedofil eftersom han är under 16. Också är det vanlig för barn att à de första sexdrömmarna om någon dom står en nära. I detta fall var det ts.

• mamma2203

Du måste ju i alla fall ha en bra relation med din son, eftersom han kommer till dig med sina tankar och funderingar, även om så känsliga ämnen.
    Sedan tycker jag att du verkar vara på rätt spår när du berättar för honom var gränserna går osv.
    Det är viktigt att du behåller din sons förtroende för dig.

• Mamma knäpp
    humma skrev 2011-04-15 09:12:03 följande:
    Men som mamma till en tjej som är 12 snart 13, du är ganska diffus i vad han sa.
    Om man läser löpsedlar, internetnyheter osv är det ganska grova ord och beskrivningar som figurerar. Kan han ha läst om saker som han inte riktigt vet hur han ska hantera, information som inte han kan relatera till?
    Vi pratar en massa hemma, även om sex, vår dotter var inte jättegammal när en massvåldtäktsman härjade i Sverige och hon frågade hur det gick till, varför och varför det inte var okej.
    De utsätts för ett enormt informationsflöde som vi knappt kan relatera till och jag tror att det är otroligt viktigt att bemöta dem, för hur ska de kunna relatera till så svåra saker? Eller ens inse hur fruktansvärt det är?

Så, vad sa han, i vilket syfte, ville han få en reaktion från dig eller behövde han få en förklaring?
    Minns när min bror så hora till en av oss systrar, han är yngst (var då tror jag 11 år) så vi tre verbalt hoppade på honom genom att förklara ordagrant vad en prostituerad/hora är. Och så beskrev vi ganska pedagogiskt men utan att utelämna några detaljer, snarare gå in på detaljer.
    Han sa aldrig hora igen, till någon!
    ..tack för ditt svar - det var riktigt GROVA saker som att våldta ... nu när det har gått en tid sen hans första "utbrott" så har jag förstått att det i skolan används och figurerar väldigt mycket hemska och grova ord!!
    Jag har satt mig ner och pratat med honom och förklarat att de här orden inte är något positivt !! Men jag har även hört hans kompisar slänga ur sig ord som pedofil och våldta - i helt fel sammanhang... så jag tror att ett visst intresse för sex har uppstått pga ålder men även att kompisar och de här orden rört ihop det lite för honom om vad som är OK och inte....
    Han har sen detta hände haft och har fortfarande tankar på sex - men av mer naturlig karaktär och om tjejer i passande ålder...
    Tyvärr gav jag honom en massa ångest när han tänker på sex när jag fick mitt utbrott och grät - men jag pratar med honom om att tankar på sex är något som man inte ska skämmas för men det finns gränser !!!!
    Usch jag hoppas att vi någon dag ska kunna gå vidare men som det känns nu kommer jag väl alltid undra....
    tack igen för ditt svar !
Svar på tråden De TABU belagda men enl BUP så vanliga frågorna