• Tjorvet

Varför är Kråke böcker så dyra?

Jag har just upptäckt Kråke böckerna och tycker de är underbara, men nu när jag hittar dem att köpa så kostar de mycket mer än andra böcker tex Alfons osv. Vet ni varför?

• Svar på tråden Varför är Kråke böcker så dyra?
  • Indianica

Prissättningen är ju valfri. Men några orsaker förutom att författaren vill tjäna pengar, kan vara att t.ex. Alfonsböckerna säljs i större upplagor, eller att de är tillverkade i billigare material och limmade, sydda böcker är t ex dyrare. Böcker på bokrean är t ex tryckta i specialupplagor på sämre papper än andra böcker och limmade vid bokryggen, därför är de billigare än andra böcker.

Sedan tillkommer ju porto för Kråkeböckerna och det gör att böckerna upplevs som dyrare.

En viktig faktor är också att Kråkes bokklubb skickar med "presenter" till sina kunder och det är ju inte gratis. Ponera att man i ett utskick skickar med ett litet pussel och en bok för 199 kr, då betalar man ju både för pusslet och för boken. Boken allena hade kanske kostat 100 kr. Dessutom betalar man i kundklubben för alla gratisböcker Kråkes bokklubb erbjuder nya kunder. Det är inte så att boken man får för typ 9.90 + poto i verkligheten är så billig, utan priset baseras på att några individer köper flera dyra kråkeböcker där de dyra böckerna medför att priset 9.90 inte innebär en förlust för förlag och författare. De dyra böckerna sponsrar alltså de extrembilliga som lockar folk till bokklubben.

• Indianica

ska tillägga att på Tradera kan man hitta billigare fina, begagnade kråkeböcker

• Tjorvet

tack för svar, jag ska hålla koll på Tradera.
    De är dyra på alla bok nätbutiker så det kan säkert ha att göra med att de har en egen kråke bokklubb. 

• Mamma till tre kottar

Vi lånade Kråke på biblioteket senast.

• Skoldpaddan

Små förlag kanske inte kan hålla samma priser som de större som trycker i betydligt fler upplagor. Nu har jag ingen aning om vilket förlag som ger ut Kråkeböckerna, men jag antar att det är ett litet...? Isåfall kanske det är svar på din fråga. Sen är ju frågan också vad som är mycket eller lite för en barnbok? Något som är garanterat iallafall är att det INTE beror på att författaren vill ha ut mer pengar i lön, för de som tjänar på barnböcker är förlagen i första hand, och författaren i sista hand...

• MorsningKorsning

Tycker Kråke är mer genomarbetad än andra barnböcker, Boken där Kråke besöker doktorn är t ex granskad av en sjuksköterska samt att de oftast innehåller lika mycket som två-tre böcker i vanliga fall.

Men priset blir ju inte roligare för det! 175 på Adlibris sist jag kollade...

Svar på tråden Varför är Kråke böcker så dyra?