• Moflo

Är de för små?

Jag visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden, men nu hamnade den här.

Klarar barn på 6 och 9 år att tvätta själva om de får hjälp med sortering samt hur man sätter igång tvättmaskinen?

Anledningen till frågan är att jag är så innerligt trött på att barnen inte plockar ur sina fickor innan de stoppar kläderna i tvätten, i huvudsak byxorna. Jag har pratat med de om det, visat hur det blir i tvättmaskinen när man tvättar ett gammalt snorpapper alt. hur filtret i torktumlaren ser ut, förklarat att maskinen kan gå sönder ifall man tvättar pennor, legogubbar, godispapper m.m.  Jag har försökt att komma ihåg att plocka ur deras fickor, men det är inte alltid jag lyckas.
    Barnens reaktioner har varit rätt nonchalant "Ja, jag vet", "Ja, jag ska", men det har som sagt inte blivit nån förbättring.

Så mitt förslag till dem var att de skulle få tvätta sina kläder själva fram till påsk, men att jag självklart skulle hjälpa till med sorteringen och visa dem hur man gör rent praktiskt.

Är det för mycket för dem? Min kollega tycker att jag verkar vara värsta hemska mamman som låter barnen tvätta själva (till saken hör att hennes barn är båda över 20, en bor hemma och den andra kommer hem med tvätten till henne), hon tycker att mina barn är alldeles för små.

Kom gärna med synpunkter hur jag kan få bukt med problemet med outplockade fickor, jag vet att det egentligen inte är nån big deal, men ändå!

Jag ser själv att jag låter som jätte stränga mamman, men det låter nog värre än vad det är, det är ju inte så att jag blir arg på dem eller har föreläsningar för hur det bör gå till, men jag önskar verkligen att de ville underlätta lite för mig som faktiskt tvättar deras kläder.

• Svar på tråden Är de för små?
  • xxMollyxx

Mina barn är mycket yngre så jag har rätt dålig koll på vad man kan förvänta sig av dem i den åldern. Men, spontant tänker jag att om du som vuxen ibland glömmer att kolla av fickorna innan du tvättar är det nog inte så konstigt att barnen också glömmer. Sen kanske det kan vara lärorokt ändå att de ändå är med lite och ser hur man gör men jag tror kanske du har lite höga förväntningar?

• Stårscha

Ja. Våra barn har det med på sin veckouppgiftslista - att sätta på varsin tvättmaskin. De är 7 och 9. Vi övervakar fortfarande (för att inte riskera att något tvättas sönder), men snart släpper vi dem fria. De måste ju börja lära sig att ta hand om ett hem, och jag tycker att det är rätt taskigt om man inte börjar med den uppfostran förrän de är tonåringar.

Demokrati innebär inte en rätt att aldrig känna sig kränkt, men däremot en rätt att inte bli berövad sina medborgerliga friheter
  • lindaha

Oj jag tycker att det är en självklarhet att de ska klara av att göra nått sånt

• merenwen

Nu är min son bara 4,5 månader, så jag har ingen egen erfarenhet av större barn. Men jag har ju själv varit barn! Glad

Och jag minns att jag och min syster både städade, lagade mat, diskade och tvättade från det att vi började skolan ungefär...

Och det var inga konstigheter eller trauman kring det. Bara bra minnen!

Så nej, de är inte för små.

• sahara sahara

Jag tycker inte att de är för små eller att du är för elak, men jag fattar inte riktigt. Varför skulle de bli bättre på att plocka ur fickorna för att de lägger kläderna i tvättmaskinen istället för i tvättkorgen?

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Moflo
    sahara sahara skrev 2011-03-23 10:08:10 följande:
    Jag tycker inte att de är för små eller att du är för elak, men jag fattar inte riktigt. Varför skulle de bli bättre på att plocka ur fickorna för att de lägger kläderna i tvättmaskinen istället för i tvättkorgen?
    Ja det har jag inte heller förstått riktigt... Men tanken är väl kanske lite att det är mycket man behöver tänka på när man ska tvätta och att det inte blir så roligt när man får luddig tvätt. Så här i efterhand kan jag hålla med om att det kanske inte riktigt har nåt samband, men jag tycker ändå att förslaget är värt att testa.
    Men det är alltid skönt med synpunkter!
  • Villimey
    sahara sahara skrev 2011-03-23 10:08:10 följande:
    Ja det undrar jag medObestämd

Sen tycker jag att 7-9 åringar kan vara med och tvätta\laga mat en liten stund varje dag tillsammans med föräldrarna. Barn ska få vara barn och leka, göra läxor och få ta det lugnt också. tycker det låter som för mycket ansvar om dem ska tvätta alla sina kläder själv i den åldern+ ev städa och laga mat. Det är ändå fortfarande föräldrarna som har ansvaret och skyldigheterna i den åldern.
  • Moflo
    Villimey skrev 2011-03-23 10:19:34 följande:
    Ja det undrar jag medSen tycker jag att 7-9 åringar kan vara med och tvätta\laga mat en liten stund varje dag tillsammans med föräldrarna. Barn ska få vara barn och leka, göra läxor och få ta det lugnt också. tycker det låter som för mycket ansvar om dem ska tvätta alla sina kläder själv i den åldern+ ev städa och laga mat. Det är ändå fortfarande föräldrarna som har ansvaret och skyldigheterna i den åldern.

• Moflo
    Villimey skrev 2011-03-23 10:19:34 följande:
    Ja det undrar jag medObestämd

Sen tycker jag att 7-9 åringar kan vara med och tvätta\laga mat en liten stund varje dag tillsammans med föräldrarna. Barn ska få vara barn och leka, göra läxor och få ta det lugnt också. tycker det låter som för mycket ansvar om dem ska tvätta alla sina kläder själv i den åldern+ ev städa och laga mat. Det är ändå fortfarande föräldrarna som har ansvaret och skyldigheterna i den åldern.
    Hann aldrig skriva mitt svar i förra inlägget.

Nu var det ju inte så att de skulle få stå och slava i tvättstugan i flera timmar varje dag, det handlar väl på sin höjd om en maskin i veckan. Och i övrigt så storstädar vi tillsammans på fredagar och måndag samt onsdag är det 10 min plock som gäller. Vill de hjälpa mig att laga mat så är de välkommen att vara med, vilket de ofta väljer, men annars så är de barn som leker, gör läxor, är med kompisar och tar det lugnt.

Men jag håller med Stårschan, varför vänta med att lära dem saker tills de är tonåringar, barn klarar mycket mer än man tror bara de får en chans att visa det.
  • Moflo
    Stårscha skrev 2011-03-23 10:03:27 följande:
    Ja. Våra barn har det med på sin veckouppgiftslista - att sätta på varsin tvättmaskin. De är 7 och 9. Vi övervakar fortfarande (för att inte riskera att något tvättas sönder), men snart släpper vi dem fria. De måste ju börja lära sig att ta hand om ett hem, och jag tycker att det är rätt taskigt om man inte börjar med den uppfostran förrän de är tonåringar.
    Gillar ditt sätt att tänka! Vad har dina barn mer på sin veckouppgiftslista? Hur har ni lagt upp det? Får de göra något särskilt om de klarat allt eller är tanken att alla ska hjälpas åt och har olika uppgifter?
  • Tandis

Jag fick börja tvätta mina egna kläder vid tolv. Väldigt länge, kanske till sexton års ålder så lurade jag min mamma att ta hend om allt genom att trycka på halv centrifugeringsknappen - för då fick jag bara en föreläsning om hur jag borde ha gjort och sedan gjorde hon det. Klart jag visste vad jag gjorde. Kanske det var ett misstag första gången. Men vilket bra misstag, det visade ju mig hur jag skulle göra för att undvika jobb, Jag tror inte att det är för mycket, om de slipper hänga kläderna. Och du är en närvarande förälder i övrigt.

• Tandis

Ok, såg nu att yngsta är sex.kanske lite liten, men nioåringen kan nog få börja förstå hur det fungerar.

Svar på tråden Är de för små?