Är de för små?
Jag visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden, men nu hamnade den här.
Klarar barn på 6 och 9 år att tvätta själva om de får hjälp med sortering samt hur man sätter igång tvättmaskinen?
Anledningen till frågan är att jag är så innerligt trött på att barnen inte plockar ur sina fickor innan de stoppar kläderna i tvätten, i huvudsak byxorna. Jag har pratat med de om det, visat hur det blir i tvättmaskinen när man tvättar ett gammalt snorpapper alt. hur filtret i torktumlaren ser ut, förklarat att maskinen kan gå sönder ifall man tvättar pennor, legogubbar, godispapper m.m. Jag har försökt att komma ihåg att plocka ur deras fickor, men det är inte alltid jag lyckas.
Barnens reaktioner har varit rätt nonchalant "Ja, jag vet", "Ja, jag ska", men det har som sagt inte blivit nån förbättring.
Så mitt förslag till dem var att de skulle få tvätta sina kläder själva fram till påsk, men att jag självklart skulle hjälpa till med sorteringen och visa dem hur man gör rent praktiskt.
Är det för mycket för dem? Min kollega tycker att jag verkar vara värsta hemska mamman som låter barnen tvätta själva (till saken hör att hennes barn är båda över 20, en bor hemma och den andra kommer hem med tvätten till henne), hon tycker att mina barn är alldeles för små.
Kom gärna med synpunkter hur jag kan få bukt med problemet med outplockade fickor, jag vet att det egentligen inte är nån big deal, men ändå!
Jag ser själv att jag låter som jätte stränga mamman, men det låter nog värre än vad det är, det är ju inte så att jag blir arg på dem eller har föreläsningar för hur det bör gå till, men jag önskar verkligen att de ville underlätta lite för mig som faktiskt tvättar deras kläder.