• ebbebulan

Någon som kan ge tips på hur man byter från Nan till Althéra/Nutramigen

Våran lillkille har drabbats av kolik o efter besök på bvc igår där vi träffade läkare, blev vi tipsade om att testa mjölkfri ersättning, althéra. Åkte till apoteket o köpte en burk, sen hem o provade. Funkade jättebra halva flaskan men sen satte han sig på tvären. Skrek som en tok så fort han fick maten i munnen. O ja, han var hungrig för när jag till slut gav upp o blandade lite Nan Ha så åt han upp allt som var i flaska. 

Nästa mål blandade vi istället 3/4 Nan Ha o 1/4 Althéra, funkade fint första halvan men sen var det samma sak igen. Tvärvägrar ta flaskan.

Så finns det någon som har bra tips på hur man kan göra, snälla skriv Skrattande

♥ mina prinsar, ebbe 2008-04-24 & nisse 2011-02-03 ♥ www.frujansson.wordpress.com
  • Svar på tråden Någon som kan ge tips på hur man byter från Nan till Althéra/Nutramigen
  • Farfalla

Det smakar ju inte gott..

Hur gammalt är barnet?

Vi fick tips av våra dietister (dotter tål inte komjölksprotein) att man kan blanda i båda vaniljsocker och vanligt för att sen succesivt minska.. Då blir det mer sött som bröstmjölken/vanliga ersättningar..

Annars är det som du skrev att blanda ut det med ersättningen lite i början och succesivt öka andelen när han accepterar det...

Ju mindre barnet är ju lättare säger dom att det är, dottern på 14månader vet vad hon vill och INTE vill ;) 

• mithrandil

du tror inte barnet får ont i magen av att äta då?
    Tycker det låter så eftersom du har så stor andel vanlig ersättning.
    Ni märker inte att han verkar bli pruttig, kräks mycket eller liknande?

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • ebbebulan
    Farfalla skrev 2011-03-23 09:53:58 följande:
    Det smakar ju inte gott..

Hur gammalt är barnet?

Vi fick tips av våra dietister (dotter tål inte komjölksprotein) att man kan blanda i båda vaniljsocker och vanligt för att sen succesivt minska.. Då blir det mer sött som bröstmjölken/vanliga ersättningar..

Annars är det som du skrev att blanda ut det med ersättningen lite i början och succesivt öka andelen när han accepterar det...

Ju mindre barnet är ju lättare säger dom att det är, dottern på 14månader vet vad hon vill och INTE vill ;) 
    han blir 7 veckor imorgon så socker är nog lite för tidigt.
    ♥ mina prinsar, ebbe 2008-04-24 & nisse 2011-02-03 ♥ www.frujansson.wordpress.com
  • mithrandil
    ebbebulan skrev 2011-03-23 10:33:06 följande:
    han blir 7 veckor imorgon så socker är nog lite för tidigt.
    I detta fallet tycker jag inte det är förtidigt för socker.
    misstänker de komjölksallergi är det ju viktigt att han godtar mjölkfri ersättning. därför börjar man blanda i socker tills de vant sig med smaken, sen så tar man ju snabbt bort sockret igen. Det är ju inte meningen att ha i socker hela tiden, utan enbart för att locka bebisarna att godta vällingen.

går man tex och vaccinerar de små bebisarna så får de ofta sockerlösning efteråt för att det ger lite lindring.
    Iaf har de gjort så på de 2 bvc vi gått på.
  • ebbebulan
    mithrandil skrev 2011-03-23 09:56:44 följande:
    du tror inte barnet får ont i magen av att äta då?
    Tycker det låter så eftersom du har så stor andel vanlig ersättning.
    Ni märker inte att han verkar bli pruttig, kräks mycket eller liknande?
    vad då ont i magen av att äta? jag vet ju hur mycket han brukar äta o hur ofta, har flaskmatats från det att han föddes. tror inte jag har för mycket vanlig ersättning i flaskan, tills igår har han bara ätit nan. kräks gör han men inte speciellt mycket (har att jämföra med då hans storebror var en riktig kräkis) o är inte speciellt pruttig.  
  • mithrandil
    ebbebulan skrev 2011-03-23 10:39:49 följande:
    vad då ont i magen av att äta? jag vet ju hur mycket han brukar äta o hur ofta, har flaskmatats från det att han föddes. tror inte jag har för mycket vanlig ersättning i flaskan, tills igår har han bara ätit nan. kräks gör han men inte speciellt mycket (har att jämföra med då hans storebror var en riktig kräkis) o är inte speciellt pruttig.  
    Ja, har de gett althera så antar jag att de misstänker komjölksallergi så då ska man ju helt inte ge någon komjölk överhuvudtaget, därav för mycket hur lite man än har i. Varför trodde du att ni skulle ge althera?
  • mithrandil
    ebbebulan skrev 2011-03-23 10:39:49 följande:
    Jag menar kolik beror ju ofta på magsmärtor, allergier, gaser.. därav att jag frågade.
  • ebbebulan
    mithrandil skrev 2011-03-23 10:43:04 följande:
    Ja, har de gett althera så antar jag att de misstänker komjölksallergi så då ska man ju helt inte ge någon komjölk överhuvudtaget, därav för mycket hur lite man än har i. Varför trodde du att ni skulle ge althera?
    dom ville att vi skulle testa det för det var skonsammare mot magen. tror som sagt inte att han är allergisk mot mjölk eftersom han ätit nan hela tiden o hans kolik besvär kom för lite mer än en vecka sen. förstår vad du menar men vad gör man när han tvärvägrar äta, kan ju inte direkt tvinga i honom... 
  • mithrandil
    ebbebulan skrev 2011-03-23 10:51:32 följande:
    dom ville att vi skulle testa det för det var skonsammare mot magen. tror som sagt inte att han är allergisk mot mjölk eftersom han ätit nan hela tiden o hans kolik besvär kom för lite mer än en vecka sen. förstår vad du menar men vad gör man när han tvärvägrar äta, kan ju inte direkt tvinga i honom... 
    Min dotters komjölksallergi blev det ingen reda med förrens hon var 8mån.
    Det kan vara för difusa problem för att man ska se ett sammanhang.
    Men du kan ju alltid testa socker, min dotter hade socker i i 3dagar och sen åt hon utan.
  • ebbebulan
    mithrandil skrev 2011-03-23 10:54:37 följande:
    Min dotters komjölksallergi blev det ingen reda med förrens hon var 8mån.
    Det kan vara för difusa problem för att man ska se ett sammanhang.
    Men du kan ju alltid testa socker, min dotter hade socker i i 3dagar och sen åt hon utan.
    men tror du man kan ge socker till en sju veckors? hur mycket gav du din dotter?
  • mithrandil
    ebbebulan skrev 2011-03-23 10:56:43 följande:
    men tror du man kan ge socker till en sju veckors? hur mycket gav du din dotter?
    Jag vet att man kan göra det.
    det sa läkare till oss när sonen var 5veckor och de misstänkte komjölksallergi pga kolik.
    Jag började med en kaffesked första dagen, en halv andra dagen och en nypa sista dagen.
    Man får nog prova sig fram.

men jag tycker ändå inte det låter som om han inte vill ha ersättningen eftersom han drack i ro första halvan. tycker det låter som om han inte vill äta för han får ont. Men har du testat att ge enbart nan för att se om han äter upp allt då? 3/4nan i 1/4 althera borde ju smaka precis som vanligt så därför borde det inte vara smaken som gör att han inte vill äta.. så tänker jag iaf.
  • Farfalla

Dom mår ju inte dåligt om dom får i sig socker även om det inte är så nyttigt.
    Men vår dietist menade även till dom yngre barnen där att det är bara att ÖSA i socker tills det accepteras...
    Men du får ju prova dig fram, alla barn är olika.
    Det är ju bättre för din bebis att köra på socker/vaniljsocker blandning än med nan om han nu skulle vara allergisk mot komjölksproteinet! 

• Alexi

vi vande vår dotter vid nutra när hon var runt två månader, tack vare vaniljsocker i (jag tror det löser sig bättre än vanligt socker). Det är det som rekommenderas av läkare mm, eftersom det viktigaste är att få dem att vänja sig vid smaken i det läget.

Sen fasar man ut sockret när de vant sig, inga problem.

• mithrandil
    Farfalla skrev 2011-03-23 12:30:34 följande:
    Dom mår ju inte dåligt om dom får i sig socker även om det inte är så nyttigt.
    Men vår dietist menade även till dom yngre barnen där att det är bara att ÖSA i socker tills det accepteras...
    Men du får ju prova dig fram, alla barn är olika.
    Det är ju bättre för din bebis att köra på socker/vaniljsocker blandning än med nan om han nu skulle vara allergisk mot komjölksproteinet! 
Svar på tråden Någon som kan ge tips på hur man byter från Nan till Althéra/Nutramigen