• challis777

Har man ätt till någon hjälp (tex ett ul för att se om man har PCO) om man redan har ett barn?

Har en vän som försökt bli gravid i omgångar sen hon var 17 år. Hon har aldrig använt skydd.
    När hon var 30 fick hon äntligen en son. Nu har de försökt ända sedan har föddes igen, alltså aldrig skyddat sig, men inget händer. Sonen är idag drygt 2 år.

Hon misstänker PCO och har ringt kvinnokliniken men de sa att de inte hjälper henne eftersom de redan har ett barn.
    Jag tycker att det låter konstigt,

de kan väl göra ett ul för att se om hon har PCO-äggstockar?
    Kanske behöver hon bara pergotime så kan hon bli gravid igen?

Nån som vet om hon kan få hjälp?
    Måste hon gå privat?
    Hur ska hon gå vidare?

Hon bor mellan Umeå och Lycksele, nån som vet vart man kan vända sig?

• Svar på tråden Har man ätt till någon hjälp (tex ett ul för att se om man har PCO) om man redan har ett barn?
  • apricos

Tycker verkligen att hon ska gå till en privat läkare, det kostar inte så mycker mer än Landstingets läkare.

Där kan hon både få svar i fall hon har PCO och mediciner.

Min läkare tar 320 kr per gång, Efter 900 kr får man ett högkostnadskort och då går du gratis året ut.

• challis777
    apricos skrev 2011-03-23 08:47:45 följande:
    Tycker verkligen att hon ska gå till en privat läkare, det kostar inte så mycker mer än Landstingets läkare.

Där kan hon både få svar i fall hon har PCO och mediciner.

Min läkare tar 320 kr per gång, Efter 900 kr får man ett högkostnadskort och då går du gratis året ut.
    Tack för svaret, ska genast säga det till henne!
  • Nile1

Jag fick hjälp för PCO för att få vår son. Nu när vi har planer på nr 2 ringde jag läkaren igen och det är inga problem att komma för hjälp även om man har syskon. Nu har min mens mot alla odds börjat komma igen och att därför har jag troligen inte längre PCO enligt läkaren. Det blir nämligen ofta bättre med åren, dessutom förklarade hon att man med PCO ofta är fertil längre än sina medsystrar. Skönt att veta om man börjar bli stressad. 

• challis777
    Nile1 skrev 2011-03-23 22:02:13 följande:
    Jag fick hjälp för PCO för att få vår son. Nu när vi har planer på nr 2 ringde jag läkaren igen och det är inga problem att komma för hjälp även om man har syskon. Nu har min mens mot alla odds börjat komma igen och att därför har jag troligen inte längre PCO enligt läkaren. Det blir nämligen ofta bättre med åren, dessutom förklarade hon att man med PCO ofta är fertil längre än sina medsystrar. Skönt att veta om man börjar bli stressad. 

Nille, så var det för mig också!
    Jag har PCO, första barnet kom efter 5 ivf, andra kom efter 4 pergotimebehandlingar (då hade mensen kommit tillbaka). Nu är jag gravid igen, helt oväntat och helt utan hjälp!
  • Nennys80

PCO är en sjukdom och även om man inte vill ha barn så bör man behandlas. PCO ger ökad risk för äggstockscancer bla. Finns p-piller som dämpar symptomen och på så sätt till viss del hindrar cancer.
    Tycker din kompis bör stå på sig att få kollat om hon har PCO. Även om man har ett barn innan så kan man behöva hjälp att få ett till och de behandlingar som man börjar med tex Pergotime är ju inte direkt dyra så varför skulle man inte hjälpa??

Fick själv konstaterat PCO innan vår son och nu när vi vill ha en till är det inga problem att be om hjälp.

Svar på tråden Har man ätt till någon hjälp (tex ett ul för att se om man har PCO) om man redan har ett barn?