• Ponderosa

Tips till 90-talsfest!

Jag är med och planerar inför min kompis 30-årsfest, och hon vill ha 90-talstema.
    80-talsfester är ju så vanliga nu, så vi tänkte att 90-tal vore ännu roligare.
    Lite fulare kläder, lite pinsammare, lite bättre :)
    Alla inbjudna gäster var tonåringar under 90-talet så vi räknar med succé!

Det vi har tänkt hittils:
    - Vi har en lååååång spellista på Spotify med gamla godingar som Pandora, Arvingarna, Peter André och Hanson.
    - Klädkod 90-tal. Paisleymönster, orange-tonad rouge, stora trähalsband, mormorskängor, BALL-jeans, stort hår, Farfars-tröjor...
    - Lokalen kommer att utsmyckas med vedervärdiga mattor och dukar, fejk-vindruvor och torkade rosor
    - Istället för blomgrupper på borden kommer det att stå godiskaktusar (kommer ni ihåg dom?)
    - Quiz med frågor om 90-talet. Med både musikfrågor, filmklipp från Tre kronor, Ebba och Didrik osv.
    - Charader där man får va en 90-talsprofil, typ Dylan McKay eller Raspen i Rederiet

Sen en grej som inte min kompis vet om... Jag har ingen dejt till festen utan tänker skriva ut en bild på Jared Leto i skala 1:1 och klistra den på en pappkartong och säga att min dejt är Jordan Catalano haha. Är själv hemskt nöjd med min uppfinningsrikedom. :P

Så... nu behöver jag lite hjälp.
    Vad har jag glömt? Det vore ju katastrof att glömma nån viktig detalj!
    Kom gärna med tips på vad som var trendigt, nån inredningsdetalj som alla körde med, populära skämt och lekar, ord som användes då men som glömts bort nu... Nån maträtt man åt på 90-talet? Nån glass som var populär?

Musik, film och tv-serier känns inte så svårt att hitta.

• Svar på tråden Tips till 90-talsfest!
  • Sephrenia

CD skivorna kom, leta på cd skivor med de hemskaste jädra färgerna som ingen glömt och ha som glasunderlägg.. 

OSV..

Dessa alla uppblåsbara väskor och fotöljer.. http://www.inflatable-toy.com.cn/inflatable-backpack.htm , http://www.inflatable-toy.com.cn/inflatable-sofa.htm..

Gogosar, Tamagotchi, dessa fula plastnappar http://framtidendatiden.blogg.se/images/2009/nappar_37025881.jpg, Spice girls kort, bbboys kort, pogs, inlines... lavalampa, pentroll va fortfarande poppis.. 

Nittiotals godis jag minns:
    diamon lilipop  
    Bonbons "äckelgodis" med pissmyror osv.. http://www.calle.dk/images/products/medium/4d189fc0-dd2b-440f-9164-8a3ca7f383f8.jpg
    poprocks påsar
    Kola snören osv
    Pallekuling
    knasen
    De där pappriga tefats godisarna..

massa glitter ofc..
    kom inte på mer..
  • Monna

Lite fler tips från en annan som var tonåring på 90-talet:

Musiktips:
    Leta reda på lite "Mr Music" från 1990-99 - där samlades verkligen all skit som fanns och aaaalla lyssnade på det (såsom Captain Hollywood Project, C&S Music Factory, NKOTB osv)

Klädtips:
    "Gubbmodet": Slipsar på tjejer lånade av farsan, ihop med svarta hattar och Hugo Boss parfym för män - skum trend....
    Färgerna senapsgult, olivgrönt och marinblått - fy f*n vad fult men sååå populärt kring 1992
    En lugg som går upp till himlen av hårspray hård nog att kasta en liten tennisboll på utan att den rör sig
    Jeans som är för långa och uppklippta på insidan av byxfållen - typ som ett "V" om ni minns detta, och sedan boots under så att man själv skapade sin "bootcut"

Kan ni inte snoka reda på något gammalt nintendo också? Vi brukade ägna våra "fester" åt att spela Duckhunt, Super Mario Bros 1-3, och Punch-out...

Låter som en asrolig fest för övrigt, tror att jag snor rakt av nästa gång jag fyller jämnt!

• Monna

... och glömde skriva att GODISKAKTUSARNA  är en given hit! Varenda fest man var på bjöd på en godiskaktus komplett med geléhallon och kondomer.... Superstora sega råttor var också poppis vill jag minnas (de där som var typ 10-20 cm långa och låg i en egen ask).

• Monna

Inredningsdetalj:
    aprikos färg på tyger och väggar, vattensäng (alla ville ha men få hade råd att köpa), Twinpeakshjärtan (alla ville ha och alla hade oavsett om man var "singel" eller inte)

Aktivitet: vem minns inte alla fjantiga samtal man gjorde till "Heta linjen" och sade att man hette Lena och var16 år....??? (Undrar om det finns fortfarande eller om det bara är regelrätta porrnummer numera?)

Maträtt: Tacos började komma stort då minns jag. Och Spirelloglass!

• puss
    Monna skrev 2011-03-23 08:23:41 följande:
    Lite fler tips från en annan som var tonåring på 90-talet:

Musiktips:
    Leta reda på lite "Mr Music" från 1990-99 - där samlades verkligen all skit som fanns och aaaalla lyssnade på det (såsom Captain Hollywood Project, C&S Music Factory, NKOTB osv)

Klädtips:
    "Gubbmodet": Slipsar på tjejer lånade av farsan, ihop med svarta hattar och Hugo Boss parfym för män - skum trend....
    Färgerna senapsgult, olivgrönt och marinblått - fy f*n vad fult men sååå populärt kring 1992
    En lugg som går upp till himlen av hårspray hård nog att kasta en liten tennisboll på utan att den rör sig
    Jeans som är för långa och uppklippta på insidan av byxfållen - typ som ett "V" om ni minns detta, och sedan boots under så att man själv skapade sin "bootcut"

Kan ni inte snoka reda på något gammalt nintendo också? Vi brukade ägna våra "fester" åt att spela Duckhunt, Super Mario Bros 1-3, och Punch-out...

Låter som en asrolig fest för övrigt, tror att jag snor rakt av nästa gång jag fyller jämnt!
    komme rinte ihåg ett smacka av det där.
    var jag vekrligen full hela 90talet?
    up yours
  • Monna
    puss skrev 2011-03-23 08:38:11 följande:
    komme rinte ihåg ett smacka av det där.
    var jag vekrligen full hela 90talet?
    Hahahah, för mycket hoooch kanske?
  • Ponderosa

Hahaha underbart! Jag skrattar så jag gråter här!
    Jag hade ett Nintendo 8-bit som jag lånade ut till en fd kompis och aldrig fick tillbaka. Men kanske kan låna av nån annan.
    Cd som glasunderlägg låter kul.
    Minns att jag hade massor såna plastnappar runt halsen i en stor läcker klump. What was I thinking? :)
    Och aprikos är en given hit. Terracotta var väl rätt hett också?
    Kom på en till skitsnygg trend - alla dessa collegetröjor med stora loggor på typ FILA, Adidas.

Fortsätt är ni söta! Funkar det inte till festen så blir det iallafall en härlig nostalgisk läsupplevelse.

• Syrran83

Släng upp en lagbild på VM-truppen från -94 och lägg till "När vi gräver guld i USA" till din playlist.
    För många en av 90-talets höjdpunkter!

Lavalampa och milenniumlampa var väl något som alla hade på 90-talet. Kan vara en kul detalj om man lyckas hitta någon som fortfarande äger en.

• Sephrenia
    Syrran83 skrev 2011-03-25 08:38:59 följande:
    Släng upp en lagbild på VM-truppen från -94 och lägg till "När vi gräver guld i USA" till din playlist.
    För många en av 90-talets höjdpunkter!

Lavalampa och milenniumlampa var väl något som alla hade på 90-talet. Kan vara en kul detalj om man lyckas hitta någon som fortfarande äger en.
    Fortfarande äger? vet massa ungar som har sprojlans nya sådana lampor :S
Svar på tråden Tips till 90-talsfest!