• pyttepyttsan

Byta skola!?

Till hösten börjar min dotter i förskoleklass. Jag trivs inte med skolan hon ska börja på men är osäker på om hon klarar av att börja i en ny skola där hon inte känner någon.
    Att komma ny är ju ganska läskigt, men skolan jag vill ha henne i är både mindre, bättre både i kamratskap, uppsyn och utbildningsmässigt.

Är det några som har erfarenhet av att placera barnen i en skola där dom inte känner någon alls? Ge mig tips gärna!? Gärna ett facit i handen med ;)

• Svar på tråden Byta skola!?
  • Tant Green

Jag har inget facit ännu men jag har faktiskt inte ens tänkt tanken att det skulle vara ett problem. Min dotter kommer börja förskoleklass i höst i en skola när hon inte känner någon, eftersom alla dagiskompisarna bor åt andra hållet och vi vill att hon ska gå nära hemmet. När de börjar förskoleklass är väl ett utmärkt tillfälle att börja om med nya kompisar, det måste ju vara många som inte känner varandra då och det brukar ju vara lättare att skaffa nya kompisar i den åldern (innan de börjar med "bästissystemet" som åtminstone tjejer brukar ha...).

• pyttepyttsan

Ja du har så rätt. Men min dotter har väldigt svårt att hitta sin plats i grupper, svårt att ta för sig i början. Men det går väl över tillslut....synd att man inte får två veckors inskolning i förskoleklass med som på dagis.

• m med tre stjärnor

Ja.
    Båda mina flickor som börjat förskoleklass har börjat utan att känna någon innan.
    Äldsta har dessutom bytt skola en gång.

N ska min trea börja förskoleklass och nu ska alla tre börja på ny skola.
    De är olika typer av barn.
    Äldsta inväntar gärna andras initativ innan hon kan prata med någon.
    Tvåan hinner knappt in på ett nytt ställe innan hon har tre bästisar.
    Trean leker med det hon vill, vill någon vara med så fine annars kan det kvitta;)

• pyttepyttsan

Men det har gått för den äldsta ialla fall på nya ställen trots att hon inte tar egna initiativ (som min dotter)

Svar på tråden Byta skola!?