• tahira

Varför räcker det inte för vissa att man är hemma med barn?

Vissa konversationer kommer man inte ifrån. Vissa människor som skall tycka så mycket utan att tänka efter.De som tycker att allt som inte passar in i deras världsbild är fel. De som skriker pension! och beroendeställning! och säger att din sambo kunde ju både ta examen och doktorera med barn – varför kan inte du?

Varför räcker det inte för vissa att jag tar han om vår son den tiden han inte är i skolan? Att jag planerar när vi skall få besök, när vi skall åka iväg, vad vi skall äta till middag, när sonen skall ha med sig speciella saker i skolan, när vi skall på möten och när vi skall på kalas? Att jag tvättar och bäddar rent och städar och diskar och viker kläder? Att jag läser på om hur barn upplever tvåspråkighet, att jag pratar med sonens lärare varje gång jag lämnar och hämtar honom, att jag letar efter nya saker att göra om helgerna, att jag bestämmer play dates för sonen, att jag ser till att hans kläder och saker är hela och rena, att jag tar mig tid att prata med honom, i timmar när han vill, om saker som gör honom glad eller bekymrar honom? Att jag visar bilder för sonen på vänner och familj i andra delar av världen, att jag leker och promenerar och klättrar med honom, att jag pusslar och planerar för att sonen och hans pappa skall hinna träffas så mycket som möjligt, att jag nu letar efter nästa skola, för att vara ute i god tid?

Det är klart att jag också hade kunnat studera mer än heltid när vi bodde i Lund, tagit examen och nu arbetat – men vem hade då gjort allt detta? Om jag hade haft samma studie- och arbetstider som min sambo sedan sonen var född – vem hade då pratat med hans lärare varje dag, hittat skolor och haft tid att lyssna på varenda liten orolig tanke? Om jag också hade pendlat när det behövdes, haft 12-timmarsdagar i perioder och behövt stänga om mig om kvällarna när sonen var ett spädbarn – vem hade då varit den fasta punkten i hans liv?

Min sambo är en fantastisk pappa, som förälder mer korrekt och pedagogisk än vad jag är, och han kan vara hundra procent närvarande när han är hemma, och det är viktig och verkligen guld värt. Men om man tänker efter, hade det verkligen varit så om vi delade på alla sysslor? Om han behövde ställa sig och tvätta och laga mat och diska så fort han kom hem? Hade de haft en så bra relation om det inte var lek och samtal och läsande och gos och mys och bus när pappan kom hem?

Och ja, jag har fritid. Jag hinner promenera och gå på museum och luncha och läsa på wikipedia och plugga psykologi. Men det kan väl inte vara det de menar? Att jag inte skall ha någon fritid? Eller menar de att de flesta klarar av att arbeta heltid, göra alla sysslor i hemmet, vara verkligt närvarande för sina barn och dessutom hinna ha tid med sin partner och för sig själv? Är det jag som är ineffektiv?

Naturligtvis kan man anställa någon både till sysslor i hemmet och till att ta hand om ens barn och detta har jag skrivit om tidigare: Är det verkligen det folk vill? Att jag skall börja jobba och låta någon annan ta hand om mitt hem och mitt barn bara för att det är det politiskt korrekta? Bara för vissa tycker att det är så saker skall se ut? För att de tror att det är självförverkligande? Skall jag sluta ta ansvar för hemmet och tappa den otroligt nära kontakten med mitt barn bara för att jobba för sakens skull? Jag tycker inte att det låter rätt.

Jag tror verkligen att alla föräldrar gör vad de tror och tycker är bäst för sina barn. Det finns miljoner olika sätt att uppfostra ett barn och något som britterna förstått är att det är väldigt få av dem som faktiskt är sämre än andra. Svenskarna, har det visat sig, har däremot lite svårare att acceptera när saker sker utanför ramarna

• Svar på tråden Varför räcker det inte för vissa att man är hemma med barn?
  • RebornEve

huvudsaken är väl att ni trivs med det ni gör...
    sen vad alla andra tycker spelar ju faktiskt ingen roll....

jag blir hellre ogillad för den jag är, än gillad för den jag inte är...
  • Younes

Tror först och främst att det handlar om nån sorts avund, de har själva ett dåligt samvete som gnager. 

Sedan är det ju så att i "total-jämnställda" Sverige är du förtryckt, du hålls fången med ditt barn. Jag tror faktiskt att många tänker så, rätta mig gärna!

Såg att du inte bor i Sverige (Gick inte in i bloggen än dock). Annars är det ju så att Sverige har världens bästa socialförsäkringar, Försäkringskassan, A-kassa och Socialbidrag. Vi är väl alla stolta och glada över dem? Men f*n ta dig om du utnyttjar dem! Då gör man inte rätt för sig och är ett ohyra som inte är värt nåt.  

• Hoppfull84

se bara till att ni sparar privat till din pension, man vet aldrig vad som händer i livet och om ni skulle gå ifrån varandra så står du på fattigbacken som gammal annars.

har ni bolån så kan den det vara smart att teckna en sån där bokvarförsäkring/låneskyddsförsäkring, så att om din make går bort löser försäkringen in lånet så du ändå har råd att bo kvar till exempel.

livförsäkring och dylikt kan också vara något att kolla upp, så att du klarar dig om din make skulle avlida/bli handikappad el liknande. efter mångårig mammaledighet och frånvaro från arbetsmarknaden så är det ju inte så troligt att du om något så tragiskt inträffar kan hitta ett jobb med samma lönenivå som din man haft.

vi gör alla olika val här i livet och bara ni är lyckliga så är det ju rätt val för er. men man ska vara medveten om vilka konsekvenser valen man gör kan få och planera därefter.

• Kokomo
    tahira skrev 2011-03-22 12:14:18 följande:
    Eller menar de att de flesta klarar av att arbeta heltid, göra alla sysslor i hemmet, vara verkligt närvarande för sina barn och dessutom hinna ha tid med sin partner och för sig själv? Är det jag som är ineffektiv?
    Ja, det skulle jag tro att vissa menar iaf. När du skriver "Skall jag sluta ta ansvar för hemmet och tappa den otroligt nära kontakten med mitt barn bara för att jobba för sakens skull? Jag tycker inte att det låter rätt." låter det också som att du menar att personer som arbetar heltid omöjligt kan ha en nära kontakt med sitt barn och det tror jag många reagerar på då det inte stämmer.
    Sedan är det klart att det är en väldigt ekonomiskt utsatt situation man är i som hemmaförälder och vissa kanske bara helt enkelt är oroliga för dig och din framtid.
    Vad vet jag. Jag spånar bara lite.
  • Oneesan

Kan inte vissa bara vara måna om dig? Att du har försörjning om ditt äktenskap tar slut.

Men så länge ni är lyckliga i er situation så spelar det väll ingen roll vad andra tycker.

Arigato
  • tahira
    Younes skrev 2011-03-22 12:28:39 följande:
    Tror först och främst att det handlar om nån sorts avund, de har själva ett dåligt samvete som gnager. 

Sedan är det ju så att i "total-jämnställda" Sverige är du förtryckt, du hålls fången med ditt barn. Jag tror faktiskt att många tänker så, rätta mig gärna!

Såg att du inte bor i Sverige (Gick inte in i bloggen än dock). Annars är det ju så att Sverige har världens bästa socialförsäkringar, Försäkringskassan, A-kassa och Socialbidrag. Vi är väl alla stolta och glada över dem? Men f*n ta dig om du utnyttjar dem! Då gör man inte rätt för sig och är ett ohyra som inte är värt nåt.  
    Jo, jag hade väl förstått om det var så att jag "gick hemma" på någon form av bidrag istället för att arbeta, men så är det inte i mitt fall. Jag läser på distans några timmar om dagen, men inte med studiemedel.

Jag upplever också att det handlar om att saker skall vara så oerhört jämställda att kvinnor inte ens får VÄLJA att vara hemma om de vill. Jag har svårt att tänka mig att folk hade reagerat likadant om det var en man som var hemma...
  • tahira
    Hoppfull84 skrev 2011-03-22 13:20:15 följande:
    se bara till att ni sparar privat till din pension, man vet aldrig vad som händer i livet och om ni skulle gå ifrån varandra så står du på fattigbacken som gammal annars.

har ni bolån så kan den det vara smart att teckna en sån där bokvarförsäkring/låneskyddsförsäkring, så att om din make går bort löser försäkringen in lånet så du ändå har råd att bo kvar till exempel.

livförsäkring och dylikt kan också vara något att kolla upp, så att du klarar dig om din make skulle avlida/bli handikappad el liknande. efter mångårig mammaledighet och frånvaro från arbetsmarknaden så är det ju inte så troligt att du om något så tragiskt inträffar kan hitta ett jobb med samma lönenivå som din man haft.

vi gör alla olika val här i livet och bara ni är lyckliga så är det ju rätt val för er. men man ska vara medveten om vilka konsekvenser valen man gör kan få och planera därefter.
    Jepp, sparandet är fixat.

Vi bor i hyresrätt, och planerar inte att köpa på ett bra tag eftersom vi flyttar runt mycket.

Försäkringar och buffrar är fixade för mig och min son så att vi skulle klara oss om något skulle hända. Inte hela livet ut, men ett bra tag. Framförallt bostad och skolgång.

Inte för att jag tycker att hela världen har att göra med vår ekonomi - jag hör väldigt sällan folk fråga två deltidsarbetande föräldrar eller två heltidsarbetande föräldrar hur de skall lösa det om något händer partnern? Jag menar, det är ofta en rejäl skillnad att gå från två inkomster till en, inte sant?
  • tahira
    Kokomo skrev 2011-03-22 13:28:17 följande:
    Ja, det skulle jag tro att vissa menar iaf. När du skriver "Skall jag sluta ta ansvar för hemmet och tappa den otroligt nära kontakten med mitt barn bara för att jobba för sakens skull? Jag tycker inte att det låter rätt." låter det också som att du menar att personer som arbetar heltid omöjligt kan ha en nära kontakt med sitt barn och det tror jag många reagerar på då det inte stämmer.
    Sedan är det klart att det är en väldigt ekonomiskt utsatt situation man är i som hemmaförälder och vissa kanske bara helt enkelt är oroliga för dig och din framtid.
    Vad vet jag. Jag spånar bara lite.
    Nej, det är klart att det inte är helt omöjligt och det är ingenting jag säger när jag förklarar mina val - bara när jag försvarar dem. Jag har ju arbetat - gjorde det i några månader, men kände att det inte var något som passade in i vårt liv just då. Jag kände att jag tappade en del av kontakten med min son, att jag inte längre kunde läsa av minspel och ordval lika bra och att han inte längre kunde läsa av mig lika bra och det gjorde mig ledsen.

Alla är olika, både vuxna och barn. Min och min sons relation har alltid präglats av att vi känner varandra så bra och vi har alltid gjort saker på lika villkor - för mig är det viktigare än att jobba.
Svar på tråden Varför räcker det inte för vissa att man är hemma med barn?