• Norpans morsa

Nån som haft innekatt med ringorm och blivit frisk?

Ja, mina två perserkatter (innekatter på heltid - aldrig varit ute alls) har fått ringorm. Blev konstaterat strax innan jul, och vi har alltså behandlat dem hysteriskt med allt vad det innebär sedan dess. Inte försvunnit. Vi bor i en tvåa och katterna får inte tillgång till vårt sovrum, men i övrigt är de ju överallt. Vi har tagit bort gardiner, stolsdynor, mattor samt alla extra kuddar i soffan plus att vi över soffan har stora lakan som vi byter och tvättar minst en gång per vecka.

Jag har beräknat förlossningsdatum 31 maj, och är rätt stor, så jag kan varken städa eller bada katterna som krävs - detta gör min sambo (tack gode gud). MEN: jag undrar om det är någon som varit i den här sitsen? Jag börjar förlora hoppet på att detta ska gå över.. katterna lider inte av det, men jag och min sambo gör ju det. Det är liksom ett sjukt liv, och har varit det sedan innan jul. Det rullar en 60-graderstvätt hela tiden.

Hur länge ska vi orka? Vad gör vi för att samla kraft? Finns det något värstingtips som vi missat? De är båda rakade, badas två gånger per vecka med fungoral, äter Itrafungol varannan vecka som ordinerat. Vi sanerar lägenheten kontinuerligt genom dammsugning samt att vi torkar överallt med virkon och klorin... Det låter hemskt, men jag funderar på om avlivning känns som en sista utväg, och hur långt ska vi försöka bli av med detta först? De är mina ögonstenar... men jag orkar inte leva som i karantän längre.

Snälla - säg nån som blivit frisk från detta och haft innekatt!!!

• Svar på tråden Nån som haft innekatt med ringorm och blivit frisk?
  • lennartsdotter

Alltså, ringorm är gräsligt svårt att sanera bort. Om ens möjligt. De uppfödare jag känner som har fått in det har köpt ångmaskiner som de kört på golv, väggar, tak, möbler och de har kastat böcker, filtar, sängkläder osv. En har tom. flyttat men ändå fått med sig skiten.

Det positiva i ditt fall är väl att du bara har två katter och oftast läker det ut av sig självt och katterna blir immuna. Hemmet behöver alltså inte vara sanerat. Problemet med ett icke-sanerat hem är ju att alla eventuellt nya pälsdjur som flyttar in eller hälsar på kommer smittas. Och så risk för smitta till människor då, men alla sorter smittar inte till människor. Har du och din sambo fått ringorm? Om inte borde inte risken vara så stor att det är en sort som går på människor.

Problemet är alltså egentligen inte katterna utan miljön. Ni kommer sannolikt alltid ha ringormssporer i miljön. Katter eller inte.

• IceJossan

När jag jobbade på ett katthem i Norge fick vi in ringorm. För just den sorten (finns flera) fanns det två slags behandlingar. Till slut fick medicinpersonalen bukt med skiten. Jag vet dock inte vad som användes, men det GÅR att få bort det.

• nemo1

Jag fick hem ringorm med en av mina jourkatter. Det spontanläkte efter ett par veckor men två av mina barn fick det. Behandling med salva i ett par veckor och sedan var det borta. Du har verkligen haft otur som inte har blivit av med det. Jag tycker att du ska gå in på hittekatter.ifokus och hör om någon har erfarenhet av det där och hur dom gjorde

• Kattägare och Hästägare

Jag håller  inte med dig signaturen Lennartsdotter? Det går att bli av med ringorm.
    Den person du hänvisade som till och med flyttade och  fick med  sig ringormen bedriver  uppfödning och är en aktiv utställare.. Så visst måste hon ha blivit av med  ringorm på  sina katter  och sporer i deras miljö ?

Det är ett hårt arbete men visst går det.  Ringorm  är otroligt vanlig på både Marsvin, Kanin, Katt och Häst.

• Chefagape

Jag vet detta är en gamal tråd men jag ska imorgon avliva min katt med ringorm i samråd med föräldrarna, en god vän som är stor djurvän samt djursjukhuset. Hur gick det för er?

Svar på tråden Nån som haft innekatt med ringorm och blivit frisk?