• sandy01

Någon mer som mår psykiskt dåligt av PCO och Pergotime?

Hej,

Jag och min sambo har försökt i 2 år nu och vi fick för ett halv år sen reda på att att jag har PCO och fick då börja äta Pergotime, har även hunnit med HSG röntgen där allt såg bra ut. Men det är väldigt jobbigt nu när man är inne på 6:e gången med pergotrime utan resultat.

Det är mycket som går runt runt i huvudet nu och jag vet att detta är jätte vanligt men ändå känner man sig väldigt ensam. har många i min närhet att prata med men där alla säger att man inte ska tänka på det hela tiden och försöka glömma bort...om de bara visste hur mycket man önskar att man kunde glöma bort men det går inte då man hela tiden blir påmind, överallt ser jag tjejer med barnvagn, tv program som handlar om barnfamiljer eller att föda barn.

Har också en tendens att varje månad hoppas så mycket att jag alltid blir skengravid, får alla symptom man får när man är gravid, illamående, trött, huvudvärk, ont i brösten, uppblåstmage osv....varje månad ger jag min sambo falska förhoppningar och känner mig jätte hemsk då jag varje månad måste ge han ett negativt besked.  

Är det någon mer som känner likande och är med om att det tar lång tid med att äta Pergotime? Vill gärna ha hjälp och råd med hur man ska agera har länge tänkt gå till en psykolog men känns som ett väldigt stort steg att ta.

• Svar på tråden Någon mer som mår psykiskt dåligt av PCO och Pergotime?
  • Nenne10

Hej!

För det första tycker jag inte att du ska dra dig för att gå och prata med en psykolog. Det kan kännas som ett stort steg, men i själva verket är det inte det. Om man mår dåligt så ska man ha hjälp!

Jag har själv tagit pergotime fyra gånger men utan resultat, och jag tycker också att det är själva väntan som är extremt jobbig. Får du ägglossning av pergotime? Om du inte får det (det har inte jag fått hittills) så finns det ju starkare medel att ta till, i sprutform. Hur gammal är du? Om du dessutom känner att tiden börjar rinna ut, dvs att du börjar närma dig 35 eller däröver så skulle jag råda dig att söka dig till privat klinik (det är det jag gjort). Det kostar, men om man har den ekonomiska möjligheten så går det ofta mycket fortare än via landstinget.

Lycka till!

Var inte rädd för att söka hjälp.

• sandy01

Hej,

tack för ditt svar, Jag är 27 år så inte direkt att tiden börjar rinna ut men när man har försökt i över 2 år så känns det som om man försökt i en evighet. Jag har fått ÄL varje månad jag använt Pergotime men som sagt utan reslutat.

Väntar just nu på att min läkare skall höra av sig avngående IVF, men frågan är hur lång väntetid det kan vara där så det blir ev som du säger att göra det på privatklinik.

Lycka till hoppas det går bättre för dig genom IVF

• Soolstrålen

Hej! känns som att det är jag som skrivit detta inlägget. Har också försökt i 2 år och har pco. Har ätit pergo 5 mån utan resultat.
    Detta känns helt hopplöst, vet snart inte vad jag ska ta mig till. Sån oitroligt dryg väntan, besvikelsen och hopplösheten när mensen kommer.  Alla i ens närhet blir med barn och själv får man bara titta på deras lycka och sorgen inom en växer.  Det här är olidligt så jag förstår precis hur du känner dej.

• sandy01

Jag önskar ingen det samma som jag känner, men det känns ändå skönt (om du förstår mig rätt) att man inte är ensam.  

Jag hoppas hoppas för din (er) skull att det snart tar sig med hjälp av Pergotime. Har du fått göra HSS/HSG röntgen ännu? Vad har du sökt för hjälp?

All lycka till er!

• Soolstrålen

Ja om pergotime hade funnits att fått tag på också Rynkar på näsan Strul med leverantörerna så har inte fått tag på pergo senaste 2 gångerna jag skulle ha börjat. Räcker väl med motgångar.

Tack! Och jag hoppas verkligen att det funkar för er också snart :)
    nej vad är det för röntgen? Vi har gått till gynmottagningen här och gått igenom en utredning då, sen fått pergotime utskrivet. Mer än så har vi inte fått.

Har ni funderat på att gå vidare och testa något annat? IVF ?

• this is it

Hej känner så väl igen mig i det ni skriver! Har pcos och har försökt i ett år att bli gravid, bara de känns som en evighet, vill inte ens tänka på hur det känns om ett år till! Har fått en ägglossning av mig själv under året och två av trippelkur pergotime (ätit tre trippelkurer). Fick mens idag på bim+2 gissa om man är besviken!!
    Mår superdåligt och har tagit kontakt med psykolog men har inte fått tid fören i mitten av maj :o
    Har fått tabletter utskrivna för sex månader efter det vet jag inte vad som väntar..
    Håller med om att väntan är värst!

• sandy01

HSG röntgen innebär att man kollar så att det är fri passage i äggledarna, ngt man skall göra innan man tar nästa steg som är IVF, har även hört att chansen efter man gjort röntgen ökar då man spolar rent i äggledarna, men inte märkt av detta ännu...

Man undrar vad det är som gör att  pco är så här vanligt?!

Kämpa på tjejer det skall bli vår tur någon dag också!!

Svar på tråden Någon mer som mår psykiskt dåligt av PCO och Pergotime?