• Celia03

Tillväxtultraljud

Hur tillförlitligt är ett tillväxtultraljud egentligen? Låt oss säga att barnet väger 4 500gram, hur nära brukar man kunna göra viktskattningen? Vilken vecka är det bäst att göra detta ultraljud för att avgöra om det ska bli snitt eller vaginal förlossning?

• Svar på tråden Tillväxtultraljud
  • vi och pyret

Det är inte så tillförlitligt tror jag, egen erfarenhet och förlossningsläkares utsago.
    Vi gjorde UL i v.37, barnet beräknades väga 3.8 kg vi födseln. Men han vägde 4.5 kg. Oops. Men det gick bra det också.

• Celia03

Saken är den att vårt sista barn vägde 5200gram och fastnade på vägen ut. Jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till kejsarsnitt alt. igångsättning i v37...

• Evve81

Vi gjorde TUL på beräknad dag med sonen. Han vägde enligt det 3700g kom ut tredagar senare och vägde 4300g. Så det är nog ofta det inte stämmer tror jag!

• Kazeer

När jag väntade första barnet och TUL gjordes, så stämde det nog ganska bra. Han följde i alla fall sin kurva:

vecka 32+3: 1878 g
    vecka 34+3: 1994 g
    födelsevikt vecka 36+3: 2095 g

När jag väntade andra barnet, stämde TUL sämre:

vecka 32+1: 1491 g
    vecka 34+5: 1709 g
    födelsevikt vecka 35+3: 1510 g

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • smillie

MIn dotter vägde 4700 och var 54 lång när hon föddes.

JAg gjorde mitt först tillväxtul i v 30 och det andra i v 35. i vecka 35 vägde hon 4000gr.

Hon låg21% respektive 36% över sin kurva.  HOn uppskattades till 4800 vid första mätningen i v 30

Gick 2 veckor över tiden  och dom mätte henne igen men läkaren sa att ju senare i graviditeten som man mäter desto osäkrare är det. Helt enkelt svårare . Bebisn kan vara lång och smal eller kort och tjock. Då mätte dom till 5300-5500gr. 

Är nu gravid igen och önskar inte att föda normalt, detta barnet kommer säkert inte att bli mindre...

Den 11 januari kom hon äntligen, vårt underverk......
  • ardelia

Hej.

På våra TUL hotade de med "stor bebis" - beräknad födelsevikt skulle vara lååångt över 4 kilo...
    men de hade nog inte mätt rätt för hon vägde 3950 g

• SysterBus

Det beror nog på hur nära BF man gör TUL. Mycket kan ju ändras på vägen.
    För mig såg det ut så här: 

vecka 32  - 19%
    vecka 34 -13%
    Dagen innan hon föddes (v 40+3) beräknades hon väga 2440g (-30%) och hon vägde 2510g när hon kom ut.

Dottern slutade växa mot slutet så därför blev det så stor skillnad i procent mot de tidigare TUL. Men viktuppskattningen från dagen innan stämde ju ganska bra.

Tove 080425
  • CarolinW

Jag kommer inte ihåg hur mkt dem trodde min son vägde men min mage växte knappt så jag fick gå på flertalet tillväxt ultraljud dem sa att han skulle vara ca. 10% förliten den enda siffran jag kommer ihåg. Min son kom tidigt 7 veckor tidigt och han hade då en vikt på 2018 g vilket inte är så lite. Han var fullt normal så jag tror inte alls det e tillförlitligt. Jag oroade mig istället i onödan.

• bollanmollan

har inte stämt på mina barn, första barnet skulle väga runt 1500gr men vägde 2330gr, han är född 7 veckor tidigt och tul gjordes 2dagar innan han kom. Andra sonen skulle väga runt 2500gr men vägde 3780gr.

• dripdrop

Tror det beror mycket på hur pass duktig barnmorskan som gör ultraljudsundersökningen är. Jag gjorde TUL i v 38, uppskattad till 2500g, 3000g vid fullgången. Födde 2 veckor senare (1v före BF) en tjej på 2800 gram, så det stämde nog ganska bra.

• Celia03
    smillie skrev 2011-03-21 22:22:28 följande:
    MIn dotter vägde 4700 och var 54 lång när hon föddes.

JAg gjorde mitt först tillväxtul i v 30 och det andra i v 35. i vecka 35 vägde hon 4000gr.

Hon låg21% respektive 36% över sin kurva.  HOn uppskattades till 4800 vid första mätningen i v 30

Gick 2 veckor över tiden  och dom mätte henne igen men läkaren sa att ju senare i graviditeten som man mäter desto osäkrare är det. Helt enkelt svårare . Bebisn kan vara lång och smal eller kort och tjock. Då mätte dom till 5300-5500gr. 

Är nu gravid igen och önskar inte att föda normalt, detta barnet kommer säkert inte att bli mindre...
    Förstår det! Men då mätte dom rätt bra ändå? Jag ska göra ett ultraljud i v32, dom säger att det är mest tillförlitligt då... På dig verkade det ju stämma? Förstår att du inte vill föda normalt. Jag har inte bestämt mig än just med tanke på att jag får välja igångsättning i vecka 37 eller kejsarsnitt i samma vecka. Då borde han eller hon inte vara lika stor som i v40? Men samtidigt vill jag inte chansa. Det var fruktansvärt när vår förra fastnade, det tog tre timmar innan dom fick ut honom. Det vill jag inte vara med om igen!
  • Lindaandreas

När jag väntade min son och gick 17 dagar över tiden så uppn till 3300 g dagen innan och när han föddes vägde han 3910 g.

Nu väntar jag fjärde barnet och gjorde en uppskattning v 32+ och då uppskattades den lill? att väga 4500 g vid bf, så vi får se hur det stämmer men har aldrig fått så stora barn förut =)

• sopeno

Min dotter skulle väga 3150 enligt TUL och vägde 3150 när hon kom ut, BF +2. Så det stämde ju väldigt bra ;) 
    Det här barnet ska väga 3450 om det kommer runt BF den 4 april, men magen är mindre den här gången så vi får väl se...

• smillie
    Celia03 skrev 2011-03-22 07:34:40 följande:
    Förstår det! Men då mätte dom rätt bra ändå? Jag ska göra ett ultraljud i v32, dom säger att det är mest tillförlitligt då... På dig verkade det ju stämma? Förstår att du inte vill föda normalt. Jag har inte bestämt mig än just med tanke på att jag får välja igångsättning i vecka 37 eller kejsarsnitt i samma vecka. Då borde han eller hon inte vara lika stor som i v40? Men samtidigt vill jag inte chansa. Det var fruktansvärt när vår förra fastnade, det tog tre timmar innan dom fick ut honom. Det vill jag inte vara med om igen!
    J det strämde väldigt bra med mätningen. Men precis som du sa så är den mest tillförlitlig runt dom veckorna.

Man vill ju helst inte att dom skall fastna...3h är inte roligt och man är rädd att ngt skall gå fel. Min dotters huvud var näsan 40cm så det var stort.

Skönt att du får välja vad du vill kejsarsnitt eller igångsättning.

Min dotter kom med kejsarsnitt pga storleken och att jag gått över 2 vckor och var totalt omogen för ogångsättning. Vilket jag är tacksam för.

När skall du göra tillväxtulet? 
    Den 11 januari kom hon äntligen, vårt underverk......
  • Rosie78

Ska göra tul. I aug lite nervös, min dotter vägde 4700 min son 5400 föddes vaginalt , vad händer nu om det ä stort får man bli igångsatt då el vad å i vilken v då ?

• 3 barns mamma84

Första v 30 ca och hon skulle vara 3,500g på BF dagen vikt på TUL mins jag inte men ca 2000g .. lite mer .
    Hon var 4140g och 52cm när hon föddes vecka 41+1 

Andra var vecka 41 på TUL 4885g 2 dagar efter fick jag planeradsnitt och han var 5810g och 62cm huvud 40cm så 1 kg fel :-/
    Föddes v 41+2

Tredje vecka 35+5 TUL och då var han 3890g redan jag fick planeradsnitt redan 8 dagar efter BF-15 2 veckor innan BF och han var v 37+5 som nyfödding 4150g och 51cm
    (skulle alltså ha blivit enligt läkarna 5,600g på BF dagen)       

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Thaleya1

Till mig sa de att han skulle nog ligga på nästan 4000g, han kom ut och vägde 4730g. Denna graviditet har de just mätt SF mått idag och jag låg typ två kurvor över högsta kurvan. Så jag blev inbokad till tillväxtultraljud nu direkt v.27..Får se om två dagar vad det blir. Har ett till tillväxtultraljud i v.34 med. Personligen så hoppas jag på ett kejsarsnitt ett par veckor tidigare än BF.

Svar på tråden Tillväxtultraljud