• MintMint

SitSac?

www.minno.se

Någon som har erfarenhet av SitSac bälteskudde? Min stora är drygt 7 år, och jag funderar på att köpa en bälteskudde till honom att ha som en "reserv" (när han ska åka med någon annan än oss). I vanliga fall sitter han ju i en bältesstol (Britax Kidfix), men den kan man ju inte skicka med honom överallt.

Någon som har något annat tips på en BRA bälteskudde?

• Svar på tråden SitSac?
  • Kodia

Jag har inte provat den, men tycker att det är vansinnigt dyrt för en bälteskudde! Att den går att göra till ryggsäck tycker jag inte verkar vara någon bra idé, det måste ju vara fruktansvärt obekvämt med de hårda kanterna mot skulderbladen, och i regel behöver de ju extrakudde när de tex. ska med kompisen till simhallen, el dyl, och då behöver de ju ha en ordentlig väska/ryggsäck...

Vi har bälteskuddar från Coop, och de är bra och billiga. Vi har därför rätt många, så kompisar kan följa med våra barn hem utan att behöva ta med egen kudde.

• Cecci78

bälteskuddar är väl lika dåliga vilka det än är;) eller jag menar, alla är ju likadana, de fyller ju inte en funktion så som en bilstol? Eller har jag fel?

• MintMint
    Kodia skrev 2011-03-21 22:03:13 följande:
    Jag har inte provat den, men tycker att det är vansinnigt dyrt för en bälteskudde! Att den går att göra till ryggsäck tycker jag inte verkar vara någon bra idé, det måste ju vara fruktansvärt obekvämt med de hårda kanterna mot skulderbladen, och i regel behöver de ju extrakudde när de tex. ska med kompisen till simhallen, el dyl, och då behöver de ju ha en ordentlig väska/ryggsäck...

Vi har bälteskuddar från Coop, och de är bra och billiga. Vi har därför rätt många, så kompisar kan följa med våra barn hem utan att behöva ta med egen kudde.
    Ja, du har nog rätt i att den kostar onödigt mycket. Vad har de för några på Coop? Pris? Ja. det är lite det som är tanken också. Att kunna skjutsa hem kompisar etc. också.
  • MintMint
    Cecci78 skrev 2011-03-21 22:08:25 följande:
    bälteskuddar är väl lika dåliga vilka det än är;) eller jag menar, alla är ju likadana, de fyller ju inte en funktion så som en bilstol? Eller har jag fel?
    Nej, det finns garanterat bälteskuddar som är bättre/sämre än andra. De måste ju kunna hålla "fast" bältet etc. på ett bra sätt. Men en bältesstol är ju bättre än en bälteskudde. Men en bälteskudde kan jag inte skicka med honom till skolan liksom...
  • Kodia

Jag tror Coop (och Maxi, och Biltema, osv) tar 129:-. Köp en på ett ställe du ändå ska till, så slipper du betala extra bensinpengar för den sakens skull. (De dyra på babybutikerna har bättre stoppning, men mina barn har aldrig klagat på de billiga, och de har lika bra bältesstyrning)

Varför skulle du inte kunna skicka med en bälteskudde till skolan, vid behov? Det gör alla andra! Jag har äldre barn, och jobbar i skolan, och oftast tar barnen bara med kudden i handen, men ibland är den i en större plastpåse.

• MintMint
    Kodia skrev 2011-03-21 23:15:56 följande:
    Jag tror Coop (och Maxi, och Biltema, osv) tar 129:-. Köp en på ett ställe du ändå ska till, så slipper du betala extra bensinpengar för den sakens skull. (De dyra på babybutikerna har bättre stoppning, men mina barn har aldrig klagat på de billiga, och de har lika bra bältesstyrning)

Varför skulle du inte kunna skicka med en bälteskudde till skolan, vid behov? Det gör alla andra! Jag har äldre barn, och jobbar i skolan, och oftast tar barnen bara med kudden i handen, men ibland är den i en större plastpåse.
    Jag skrev fel. Jag menade att jag inte kan skicka med honom en bältesstol.
  • pp08

Tänkte kommentera lite i den här tråden. Fast tråden är kanske gammal.

Har idag köpte denna kudde. Mest tänkt att ta med på resa /flygresa /hyrbil.

Tyckte denna kudde var tom lite bättre än andra (billiga), då man även kan dra bältet genom en öppning innan man fäster den och inte bara lägga under kroken. Blir bra och smidig konstruktion att ha med som handbagage på flyget. Ryanäir tex. godkänner bara 1st handbagage per person. Väskan rymmer tillräcklig mycket för ett barn som handbagage. Både bälteskudde och väskan har separata remmar och kan användas på ryggen separat. I själva bälteskudden finns också ett litet fack där man tex kan ta med papper (A4), eller pysselböcker. Hamnar då under barnets rumpa vid färden; behöver dock ej plockas bort.

Bälteskudden godkänd för 15kg och uppåt.
    Provade den idag på min tjej på 15+ kg (ca 102 cm); även om vi inte tänkte använda den hemma ännu. Fungerade perfekt!! 

♀ 090619 och MF feb 2011, MA april 2012
  • Jenny34

Jag är nyfiken på en SitSac. Vi har inte någon egen bil, men ibland skulle vi ändå behöva en bälteskudde för korta resor. Någon mer som har testat SitSac eller liknande?

Ps. Enligt NTF finns det inga bättre eller sämre bälteskuddar, alla är lika bra - ur ett säkerhetsperspektiv. Däremot är vissa mer bekväma än andra, vilket kan vara viktigt vid längre resor. Bältesstolar är inte säkrare än bälteskuddar, så länge barnet är vaket. Brukar barnet somna ska man däremot ha en bältesstol.

Svar på tråden SitSac?