• Busbellan

Förskoleklassen, obligatorisk när man väl börjat?

Jag har altid fått för mig att förskoleklassen är helt och hållet frivillig och det inser jag väl att den är på sätt och vis eftersom det är frivilligt att börja där.
    Jag pluggar till förskollärare och är just nu ute på vfu i en förskoleklass och enligt den skolan gäller skolplikten när barnet väl går i förskoleklass. Dessa barn får t.ex precis som de äldre barnen i skolan ansöka om ledighet längre än 3 dagar till rektor osv.
    Vet en som ville ha sitt barn ledigt vissa fredagar, men det var inte ok tydligen.

Har alldrig hört detta från någon innan, inte ens från andra skollor i samma kommun. Har suttit och skummat i skollagen för att se vad som gäller, men kan inte hitta nåt där heller som stödjer detta.
    Har tänkt fråga om mina lärare på universitetet har koll, men det är nån vecka innan jag är tillbaka där.

Så är det nån som verkligen VET vad som gäller? Gärna med länk till eventuell information
    Jag som alltid varit helt säker på att det var en frivillig verksamhet även om man valt att börja

Mamma till Nora, August och Ella
  • Svar på tråden Förskoleklassen, obligatorisk när man väl börjat?
  • La Lola

Va?
    Det är ingen skolplikt för förskoleklassare.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Hannah76

När min dotter gick i förskoleklassen så var det reglerna så.

Det är ju lika på gymnasiet, det är ju också frivilligt.

• Busbellan
    La Lola skrev 2011-03-20 12:42:42 följande:
    Va?
    Det är ingen skolplikt för förskoleklassare.
    Precis vad jag alltid har trott
    Hannah76 skrev 2011-03-20 12:44:13 följande:
    När min dotter gick i förskoleklassen så var det reglerna så.

Det är ju lika på gymnasiet, det är ju också frivilligt.
    Jag kan nog tycka det är lite skillnad med gymnasiet i alla fall. Det är väl ändå så att man kan komma lite när man vill, men det lär ju märkas i betygen samt att man inte får något studiebidrag
  • Michisen