Förskoleklassen, obligatorisk när man väl börjat?
Jag har altid fått för mig att förskoleklassen är helt och hållet frivillig och det inser jag väl att den är på sätt och vis eftersom det är frivilligt att börja där.
Jag pluggar till förskollärare och är just nu ute på vfu i en förskoleklass och enligt den skolan gäller skolplikten när barnet väl går i förskoleklass. Dessa barn får t.ex precis som de äldre barnen i skolan ansöka om ledighet längre än 3 dagar till rektor osv.
Vet en som ville ha sitt barn ledigt vissa fredagar, men det var inte ok tydligen.
Har alldrig hört detta från någon innan, inte ens från andra skollor i samma kommun. Har suttit och skummat i skollagen för att se vad som gäller, men kan inte hitta nåt där heller som stödjer detta.
Har tänkt fråga om mina lärare på universitetet har koll, men det är nån vecka innan jag är tillbaka där.
Så är det nån som verkligen VET vad som gäller? Gärna med länk till eventuell information
Jag som alltid varit helt säker på att det var en frivillig verksamhet även om man valt att börja