• Busbellan

Förskoleklassen, obligatorisk när man väl börjat?

Jag har altid fått för mig att förskoleklassen är helt och hållet frivillig och det inser jag väl att den är på sätt och vis eftersom det är frivilligt att börja där.
    Jag pluggar till förskollärare och är just nu ute på vfu i en förskoleklass och enligt den skolan gäller skolplikten när barnet väl går i förskoleklass. Dessa barn får t.ex precis som de äldre barnen i skolan ansöka om ledighet längre än 3 dagar till rektor osv.
    Vet en som ville ha sitt barn ledigt vissa fredagar, men det var inte ok tydligen.

Har alldrig hört detta från någon innan, inte ens från andra skollor i samma kommun. Har suttit och skummat i skollagen för att se vad som gäller, men kan inte hitta nåt där heller som stödjer detta.
    Har tänkt fråga om mina lärare på universitetet har koll, men det är nån vecka innan jag är tillbaka där.

Så är det nån som verkligen VET vad som gäller? Gärna med länk till eventuell information
    Jag som alltid varit helt säker på att det var en frivillig verksamhet även om man valt att börja

Mamma till Nora, August och Ella
  • Svar på tråden Förskoleklassen, obligatorisk när man väl börjat?
  • La Lola

Va?
    Det är ingen skolplikt för förskoleklassare.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Hannah76

När min dotter gick i förskoleklassen så var det reglerna så.

Det är ju lika på gymnasiet, det är ju också frivilligt.

• Busbellan
    La Lola skrev 2011-03-20 12:42:42 följande:
    Va?
    Det är ingen skolplikt för förskoleklassare.
    Precis vad jag alltid har trott
    Hannah76 skrev 2011-03-20 12:44:13 följande:
    När min dotter gick i förskoleklassen så var det reglerna så.

Det är ju lika på gymnasiet, det är ju också frivilligt.
    Jag kan nog tycka det är lite skillnad med gymnasiet i alla fall. Det är väl ändå så att man kan komma lite när man vill, men det lär ju märkas i betygen samt att man inte får något studiebidrag
  • Michisen

Förskoleklassen är en frivillig skolform inom det offentliga skolväsendet. Kommunerna är skyldiga att erbjuda barn plats i förskoleklass från och med höstterminen det år då barnet fyller sex år till dess barnet ska börja fullgöra sin skolplikt.

(...)

Förskoleklassen arbetar efter Lp. 94, läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet. Inom dessa ramar avgör sedan den enskilda kommunen hur verksamheten ska bedrivas.

Källa: http://www.regeringen.se/sb/d/6460

Lite motsägelsefullt där - frivillig skolform som arbetar efter läroplanen för det obligatoriska skolväsendet.

• Dr Mupp

Här är reglerna så att är de inskrivna så är det obligatorisk närvaro.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Busbellan
    Michisen skrev 2011-03-20 13:07:41 följande:

Förskoleklassen är en frivillig skolform inom det offentliga skolväsendet. Kommunerna är skyldiga att erbjuda barn plats i förskoleklass från och med höstterminen det år då barnet fyller sex år till dess barnet ska börja fullgöra sin skolplikt.

(...)

Förskoleklassen arbetar efter Lp. 94, läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet. Inom dessa ramar avgör sedan den enskilda kommunen hur verksamheten ska bedrivas.

Källa: www.regeringen.se/sb/d/6460

Lite motsägelsefullt där - frivillig skolform som arbetar efter läroplanen för det obligatoriska skolväsendet.

Där llåter det ju som om att det är upp till varje kommun att bestämma, då har jag lärt mig något nytt idag också då
  • Emmin

Här är det också obligatorisk närvaro när man väl är inskriven. Det får man information om när man skriver in barnet, har däremot inte hittat någon information om det på kommunens websida.

• Jessica85

Här säger dem åt oss att passa på att ha barnen hemma när vi vill, sista året man kan göra så, för sen är det ju skolplikt från åk 1.
    Så jag är ledig mitt i veckan och kommer ha barnen hemma då, precis som med dagis/förskolan.
    Men det verkar vara lite olika mellan kommunerna.

• FruZäll

Jo så är det där vi bor. Skolplikt alltså.

• myskatt

Barnen i F-klass här får vara borta mer än de fem dagarna per läsår som gäller from etta.

Läraren sa att de gick utmärkt att vara hemma om farmor tex ville åka iväg med barnet några dagar.

• Lakritstrollet75

Men jösses det är klart att man inte har skolplikt i förskoleklass. Det är precis som på dagis, man kan vara ledig när man vill. Däremot så ska man väl passa de tider som angivits, tex om man börjar halv nio och slutar halv tolv ska man inte dyka upp varje dag vid tex halv elva och tycka det är okej. Man behöver inte ansöka om ledigt hos rektorn och liknande. Ring skolverkets upplysningstjänst o kolla vad som gäller.

Svar på tråden Förskoleklassen, obligatorisk när man väl börjat?