• KillBill

    Besviken på ämnet Sv/Eng

    Min son har svåra läs- och skrivsvårigheter och vi uppmanades därför av skolan att välja ämnet Sv/Eng och inte C-språk i årskurs 6. Min son skulle därigenom få dubbelt så mycket undervisning som sina klasskamrater i engelska.

    I Sv/Eng är tanken att eleven ska få extra stöd i svenska och engelska. Nu har det gått en och en halv termin och när jag frågar min son vad de gör på lektionerna så svarar han att de tittar på engelsk film utan textning och att de utöver detta blir uppmanade att jobba självständigt med någon uppgift. Jag hade hoppats på att min son skulle få mer pedagogisk/lärarledd undervisning och känner mig därför besviken.

    Finns det någon annan förälder här som har erfarenhet av ämnet Sv/Eng eller ännu hellre någon lärare? Det hade varit intressant att höra vad ni tycker!

  • Svar på tråden Besviken på ämnet Sv/Eng
  • Tuffen

    Jag är lärare i sv och SO, och har vissa år undervisat i sv/eng. Det är nog som du säger, ämnet är lite av ett slattämne. Eleverna får inte betyg i ämnet, och de tar det inte på så stort allvar. Det är svårt att undervisa eleverna i ämnet, eftersom man ofta får höra att "du sätter ändå inte betyg på mig i svenska och engelska". Det funkar bäst när man har elever i såväl svenska alt engelska som i sv/en. Personligen tycker jag inte att ämnet borde få finnas. De elever som har stora (och då menar jag stora) svårigheter i svenska och/eller engelska borde få spec på aktuell tid, inte gå i stora sv/en-grupper. För 90-95% av eleverna borde valet stå mellan tyska och franska (eller andra språk som är valbara på skolan). Endast elever med mycket grava svårigheter skulle 'slippa b-språk. Så tycker jag!

  • Manchester

    Jag undervisar i sv/eng och vi har haft lite av de problem som beskrivs, men jag tycker att vi börjar komma tillrätta med dem nu. I år sex finns inte sv/eng utan alla börjar med att läsa spanska, franska eller tyska. Men därefter finns möjlighet att välja sv/eng. Vi har språkval två lektioner per vecka. Den ena lektionen får eleverna jobba med något de ändå ska göra. I första hand ska det vara inom ämnena svenska eller engelska, men om de behöver hjälp med att ta sig igenom en text eller hitta svar på instuderingsfrågor i exempelvis SO eller NO går det också bra. Det är ju en träning i läsförståelse. En del elever klarar att jobba ganska självständigt, andra behöver mycket hjälp. Den andra lektionen jobbar vi gemensamt med något. Oftast blir det engelska, eftersom många elever väljer att arbeta med svensk läsning på den "fria" lektionen.

    Jag har just nu en grupp från år åtta i sv/eng. De är åtta stycken, varav fyra dyslektiker och en med en annan diagnos som påverkar inlärningen. Två stycken finns i gruppen mest för att de är lite skoltrötta och har kommit efter för mycket i sina B-språk. En har ett annat hemspråk än svenska och klarar inte riktigt av ytterligare ett språk just nu. Som tur är samarbetar lärarna rätt mycket inom respektive ämne hos oss. För det mesta jobbar de med samma sak samtidigt. Själv undervisar jag i ordinarie engelska och det gör att jag alltid vet vad de gör i det ämnet. För det mesta har jag koll på vad de gör i de andra ämnena också.

    Den här veckan har vi haft en lektion när jag gick igenom lite om oregelbundna verb på engelska. Sedan fick eleverna jobba med övningar i den grammatikövningsbok som används just i sv/eng-gruppen. Den andra lektionen hade jag en elev som skrev på en svensk uppsats, tre som förberedde sina muntliga presentationer för den "vanliga" engelskan, en som var hos spec och tre som jobbade med instuderingsfrågor i NO. Förutom att hjälpa uppsats-eleven med att försöka få språket lite mer levande så fick jag hjälpa två killar att göra snygga powerpointbilder som samtidigt kunde fungera som minneshjälp till deras presentationer på engelska. Resten av tiden använde jag till att hjälpa en dyslektiker ta sig igenom en ganska svår text om tryck. Ungefär så tycker jag sv/eng ska fungera.

    Det som bekrivs i TS låter i bästa fall som läxhjälp, kanske inte ens det. Det är i alla fall långt ifrån vad vi menar med sv/eng på vår skola. Kan det vara så att gruppen är för stor? Hos oss delar vi de här grupperna om de blir mer än 10-12 elever. Man kan inte hinna ge bra individuell hjälp till fler elever med någon form av särskild behov på en lektion.

Svar på tråden Besviken på ämnet Sv/Eng