• KillBill

Besviken på ämnet Sv/Eng

Min son har svåra läs- och skrivsvårigheter och vi uppmanades därför av skolan att välja ämnet Sv/Eng och inte C-språk i årskurs 6. Min son skulle därigenom få dubbelt så mycket undervisning som sina klasskamrater i engelska.

I Sv/Eng är tanken att eleven ska få extra stöd i svenska och engelska. Nu har det gått en och en halv termin och när jag frågar min son vad de gör på lektionerna så svarar han att de tittar på engelsk film utan textning och att de utöver detta blir uppmanade att jobba självständigt med någon uppgift. Jag hade hoppats på att min son skulle få mer pedagogisk/lärarledd undervisning och känner mig därför besviken.

Finns det någon annan förälder här som har erfarenhet av ämnet Sv/Eng eller ännu hellre någon lärare? Det hade varit intressant att höra vad ni tycker!

• Svar på tråden Besviken på ämnet Sv/Eng
  • Tuffen

Jag är lärare i sv och SO, och har vissa år undervisat i sv/eng. Det är nog som du säger, ämnet är lite av ett slattämne. Eleverna får inte betyg i ämnet, och de tar det inte på så stort allvar. Det är svårt att undervisa eleverna i ämnet, eftersom man ofta får höra att "du sätter ändå inte betyg på mig i svenska och engelska". Det funkar bäst när man har elever i såväl svenska alt engelska som i sv/en. Personligen tycker jag inte att ämnet borde få finnas. De elever som har stora (och då menar jag stora) svårigheter i svenska och/eller engelska borde få spec på aktuell tid, inte gå i stora sv/en-grupper. För 90-95% av eleverna borde valet stå mellan tyska och franska (eller andra språk som är valbara på skolan). Endast elever med mycket grava svårigheter skulle 'slippa b-språk. Så tycker jag!

• Manchester