• Mamma till S

Hur räknar ni mängden??

Hej
    Har en liten fråga.
    Hur räknar ni mängden mat?? Räknar ni att det är 120 ml tex om ni har 120 vatten + pulver eller räknar ni hur mkt det blir efter att pulvret blandats i??
    Att det tex blir 120 vatten o sen när pulvret kommer i så är det ca 130/135, eller hur ska man räkna??
    Nyfiken bara hur ni gör.

• Svar på tråden Hur räknar ni mängden??
  • Mamma till S

har också alltid räknat vattenmäng men nu på sista tiden så har jag funderat lite om det stämmer för det blir ju liksom mer när det kommer i pulver (:

• Lindreas

Om jag ska säga hur mycket han får så brukar jag nog säga att jag gör på 150 ml vatten. Det blir ju egentligen 165 ml färdig ersättning, men då vet både jag och maken hur mycket han fick sist. Och normalt säger vi nog att vi "gör 150". Det är bara i kontakten med bvc som jag säger den färdiga mängden, annars är det ju inte så viktigt, om man inte fyller i ett schema förstås.

• Mille11

Vi räknar färdig mängd. Alltså om vi blandar på 150 ml vatten säger vi att han får 165 ml.

• pluvdo

När sonen fick ersättning har jag för mig att jag mätte i vattenmängd. Det känns liksom enklast eftersom man mäter upp vattnet och sedan tar man på pulver. Man kan då se att man har exempelvis 120 ml vatten, men det är svårt att se exakt hur mycket färdig ersättning det är eftersom vätskan med största sannolikhet inte hamnar på någon av de där "måttränderna" om man säger så.

• Mamma till S

Oj vad svårt det vart nu då! Jag frågar mest eftersom vi skriver upp på ett schema för att se hur mkt hon får i sig varje dag o vecka! Vi gör det för hon har ätit lite dåligt men sen börja jag fundera lite över om man ska mäta vattenmängden eller den klara mängden! Hur skulle ni ha gjort??

• Pumpkin

Vi har alltid mätt i färdig mängd så att säga. Gör man enligt måtten på baksidan så står det ju hur mycket det blir.

• Mille11

Vi skriver också upp men mest för att man är så förvirrad nu för tiden! :) Vi skriver färdig mängd för det är ju det han får liksom...

• alvaereva

Vi mätte alltid den faktiska mängden, som är vatten+pulver.

• 3 barns mamma84

När jag ska ge 3 månader pojken ersättning gör jag såhär jag ger 180ml vatten 6 pulver och allt blir 200 ml ca

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Lindreas

Om ni skriver upp så ska ni såklart skriva den färdiga mängden! På baksidan av paketet står det hur mycket det blir.

• Mamma till S

Tack! Då ska jag börja mäta och skriva upp det som blir med både vatten o pulver :)
    Har inte ens tänkt på det innan vi skulle börja skriva upp så mest därför jag fråga :) Tack till alla svar!!

Svar på tråden Hur räknar ni mängden??