• Hultan

I vilken ordning behandlar man?

Hej.
    Jag är snart 26 år, fick min diagnos om PCO-S för ca 4 år sedan. Jag och min sambo vill så gärna ha barn men vi kan inte börja barnverkstaden förren om ett par år, p.g.a studier. Jag är redo, men han vill plugga färdigt först.
    Jag blir så förvirrad av allas diskussioner här på forumet, olika läkemedelsnamn och förkortningar på behandlingsalternativ. Jag undrar om någon vänlig skäl skulle kunna beskriva för mig i vilken ordning man tar detta med att försöka få till en graviditet. Inga förkorningar tack, skriv gärna ut hela ordet och en kort förklaring om vad det innebär. Jag äter nu p-piller Zyrona, gjort i flera år. Utan p-piller har jag ingen spontan menstruation alls, max 1 gång/år. Så jag måste ju få hjälp när det är dags.

Vore jättetacksam för svar! / Hultan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-18 11:24
    Ska tillägga att jag inte har någon vidare övervikt. Jag kanske skulle må bra av att gå ner några kilon men jag är 163 cm lång och väger 59 kg, så det är inget stort arbete.

• Svar på tråden I vilken ordning behandlar man?
  • Cynara

Vilken ordning och omfattning varierar ju från person till person men jag kan kanske reda ut ett par saker.
    Provera är en tablett man får i 10 dagar och detta är för att sätta igån en menstration, dock inte en ägglossning. Efter detta kan det hända att kroppen själv kommer igång med ägglossning och menstrationer annars får man gå vidare.
    Det finns då ett antal olika mediciner man kan få för att sätta igång en ägglossning jag kan nämna några men kommer nog glömma eller känner inte till flera.
    Pergotime är en tablett du tar från mensens 1-3 dag och 10 dagar framåt för att förhoppningsvis få en ägglossning, detta kan senare kollas upp med hjälp av blodprov eller vaginalt ultraljud. Antalet sådana här kurer varierar, man kan få från 1 till 3 tabletter om dagen.
    Fungerar inte detta kan man gå över till sprutor som man ger sig själv (sub cutant) under huden antingen i magen eller i låret. Dessa sprutor börjar man också med mensens 1-3 dag, man börjar med en låg dos och ökar sedan om nödvändigt för att få önskad effekt, man går under tiden på regelbundna undersökningar för att se om ett ägg växer till sig. Ibland kan man bli överstimulerad av dessa sputor vilket betyder att många ägg växer till sig samtidigt och man måste då avbryta behandlingen och man får samlagsförbud.
    Några olika sorter av dessa sprutor är menopur, puregon och Gonal-F.
    När man har nått önskad storlek på äggblåsan får man en annan spruta som gör att man får ägglossning inom 24timmar. (kommer inte ihåg namnet på den just nu)
    Fungerar inget av detta går man vidare till insemination, de flesta landsting erbjuder då 3 försök innan man går vidare till provrörsbefrukning.

En annan tablett som näms ofta här på forumet är metformin, detta är igentligen en diabetesmedicin men den andvänds på patienter med PCO-S då vi är extra känsliga för insulinpåslag, detta för att underlätta viktnedgång.

Hoppas att jag har gett dig några svar på dina funderingar har jag glömt något så får du fråga igen Glad

• airamh

Mitt tips till dig är att endå gå till en gynekolog och kolla upp dina hormonvärden och sånt för att förbereda vilken sorts behandling du kan komma att behöva. Jag har PCO och har som du spontan mens max 1 ggr/år. Har nu försökt bli gravid i ca 8 år med alla sorters behandlingar som finns i Sverige just nu.
    Problemet för mig är att mina ägg inte växer klart för att släppa trots hormoner.
    Jag delar gärna med mig av mina erfarenheter och egna funderingar så hör gärna av dig om du vill. ;)

• caol79

Mitt råd är att inte vänta. Vet inte hur gammal du är, men det kan ta lång tid att bli gravid. Ni kan ha tur att det går fort också.

När sonen som nu är 3,5 år skulle bli till gick jag på akupunktur för att få ägglossning (ÄL) och det tog bara 3 månader. Jag var då sjukskriven för en annan sak, så jag tog det väldigt lugnt då. Nu har vi försökt med ett syskon i ett år snart. Då jag jobbar och haft en chefsroll har jag inte "tid" med akupunktur, utan jag gick till gynekolog direkt. Har ätit pergotime i sex månader. Fick ägglossning varje månad men jag blev ändå inte gravid. Pergotime kan görs slemhinnan väldigt tunn och då har spermierna svårt att simma till ägget. Jag tog en halv tablett dag 5-9 i menscykeln. Nu har jag precis börjat med Puregonsprutor och ska på VUL (vaginalt ultraljud) på måndag, dag 9.

Svar på tråden I vilken ordning behandlar man?