• Här och nu

Varför stör det folk att vissa gör ks/tar smärtlindring?

Ja, som frågan lyder. Brukar gafflas om kostnader, risker osv. Men varför stör det, när det är ok att bekosta annat o ta andra större risker? Bara att man ska va bättre än andra?

• Svar på tråden Varför stör det folk att vissa gör ks/tar smärtlindring?
  • Spexig

Håller med! Varför ska det vara en tävling där det är "bäst" att inte ha några hjälpmedel?

Alla är så olika o har olika förutsättningar o alla förlossningar ser olika ut. Acceptera det! Vi är alla fantastiska som fött våra barn till världen, oavsett hur!

• xXMaLoXx

Vart har någon skrivit att man är bättre om man föder vaginalt?

Antar att du syftar på vad som skrivs i den andra tråden? Där kan jag inte se att någon anser sig vara förmer bara för att man fött barnet vaginalt.

www.hecate.se Theo 100111 <3
  • Här och nu
    xXMaLoXx skrev 2011-03-18 22:37:55 följande:
    Vart har någon skrivit att man är bättre om man föder vaginalt?

Antar att du syftar på vad som skrivs i den andra tråden? Där kan jag inte se att någon anser sig vara förmer bara för att man fött barnet vaginalt.
    Finns många trådar om detta, där det sägs att förlossningsrädda ska ta tag i sin rädsla mm o det står även i tråden du tänker på.
  • xXMaLoXx
    Här och nu skrev 2011-03-19 11:03:41 följande:
    Finns många trådar om detta, där det sägs att förlossningsrädda ska ta tag i sin rädsla mm o det står även i tråden du tänker på.
    Det är väl inget fel i att ta tag i sin rädsla? Det utesluter ju inte att du har rätt att få ett planerat snitt?
    Kan inte se vart det skulle vara negativt att ta tag i sådant som man mår dåligt av.

Sen har väl inte det något att göra, med att man skulle vara "bättre" för att man föder vaginalt. Det låter ju som en helt absurd slutsats av det jag ser att du skriver. Sen att det säkerligen finns folk som tycker så också, men det är väl knappast något att haka upp sig på?
    www.hecate.se Theo 100111 <3
  • Runguska

Ingen aning, antar att det är ett sätt att motivera sina egna "val". Under senaste förlossningen ville jag ha EDA, så fick jag det och fick även veta att det skulle dröja 10 minuter innan den fungerade. 5 minuter senare var lillkillen ute så där kan man ju verkligen snacka om slöseri - och inte kan jag "skryta" om att jag klarade det utan bedövning heller

• Här och nu
    xXMaLoXx skrev 2011-03-19 21:53:31 följande:
    Det är väl inget fel i att ta tag i sin rädsla? Det utesluter ju inte att du har rätt att få ett planerat snitt?
    Kan inte se vart det skulle vara negativt att ta tag i sådant som man mår dåligt av.

Sen har väl inte det något att göra, med att man skulle vara "bättre" för att man föder vaginalt. Det låter ju som en helt absurd slutsats av det jag ser att du skriver. Sen att det säkerligen finns folk som tycker så också, men det är väl knappast något att haka upp sig på?
    Nej, det är inget fel, men inget man ska göra för att få andra nöjda. Och det är heller inget alla har förutsättningar för, samt att man får avväga om man istället riskerar att spä på rädslan. Jo, att man anser sig bättre för att ha fött på ett visst sätt är i högsta grad ett problem pga. det är otroligt felaktigt.
  • lövet2

Det stör mig, när de inte ser till att vara informerade först. Jag har t ex en svägerska som var övertygad om att hon skulle slippa avslag tack vare att hon gjorde ett planerat snitt. Hon drabbades av 2 stora överraskningar: avslaget och den gigantiska huvudvärken som höll i sig i en vecka. Man kan lugnt säga att hon ångrade sitt snitt ...

• yodi
    Spexig skrev 2011-03-18 11:00:43 följande:
    Håller med! Varför ska det vara en tävling där det är "bäst" att inte ha några hjälpmedel?

Alla är så olika o har olika förutsättningar o alla förlossningar ser olika ut. Acceptera det! Vi är alla fantastiska som fött våra barn till världen, oavsett hur!
    eller hur
  • Här och nu
    lövet2 skrev 2011-03-20 07:56:02 följande:
    Det stör mig, när de inte ser till att vara informerade först. Jag har t ex en svägerska som var övertygad om att hon skulle slippa avslag tack vare att hon gjorde ett planerat snitt. Hon drabbades av 2 stora överraskningar: avslaget och den gigantiska huvudvärken som höll i sig i en vecka. Man kan lugnt säga att hon ångrade sitt snitt ...
    Och tar man inte reda på info om att föda vaginalt kan man få överraskningar o ångra sig.
Svar på tråden Varför stör det folk att vissa gör ks/tar smärtlindring?