• Mayen

Hur lange racker en bal med ho till 2 marsvin?

Hej, har skrivit tidigare,

vi ska snart hamta vara 2 sma marsvin. Jag har blivit erbjuden att kopa en hel bal med ho.

Hur lange racker en san, och ar det risk att hoet blir gammalt? Pa djuraffarerna saljer de bara 2,5 kg och lite till, men det ar ju mycket dyrare an att kopa mycket pa en gang.  Kan jag forvara hoet i ett oppet uthus som vi har, eller maste jag ha hela balen inne?

Jag har blivit tipsad om att ge pellet ung var 3-4 dag nagra matskedar. Stammer det? Plus att INTE ge nagra froblandningar - enbart som "godis" nan enstaka gang. Hur ar det med det?

Tack for tips!
    ps. har inga svenska bokstaver pa mitt tangentbord ...

Charlotta

• Svar på tråden Hur lange racker en bal med ho till 2 marsvin?
  • PruttPottan

Kolla bara kvaliteen på balen ska väl vara ängshö har jag för mig?
    Så länge den står fuktfritt och luktar okejj så är det ingen fara, bönderna förvarar ju sina balar på höloft.
    Annars är det ju inte värre än att de stryker med.

Tycker det i vilket fall verkar ekonomiskt för hö i affär är inte billigt =)

• NinnaBus

Vi köpte en stor bal hö (för gnagare) till vår kanin och den räckte nästan ett år...
    (De hade sådana på Granngården för ett par år sedan, vet inte om de har det fortfarande...)
    Den luktade lika gott efter ett år som när vi köpte den. Såldes inplastad.
    Bara det förvaras fuktfritt så håller det länge...
    Hö skördar man ju bara på sommaren, så det håller minst ett år om det förvaras rätt.
    Lukta på det. Det ska lukta gott.

• Mayen
    PruttPottan skrev 2011-03-17 20:20:36 följande:
    Kolla bara kvaliteen på balen ska väl vara ängshö har jag för mig?
    Så länge den står fuktfritt och luktar okejj så är det ingen fara, bönderna förvarar ju sina balar på höloft.
    Annars är det ju inte värre än att de stryker med.

Tycker det i vilket fall verkar ekonomiskt för hö i affär är inte billigt =)
    Fuktfritt... tja.... uthuset ar oppet, finns ingen dorr... Sa det kanske inte gar da?
    Kanske ska in hoet istallet? Jag ar inte sa bra pa ho-forvaring...
  • Mayen

Aven om jag inte har nagon dorr pa uthuset kanske det racker om hoet ar i en stor plastsack.
    Om jag stanger den val, da kommer val fukten inte in?

Tillagger att jag bor i Florens och just luftfuktigheten ar mycket hog...

• Onandon
    Mayen skrev 2011-03-17 21:32:49 följande:
    Aven om jag inte har nagon dorr pa uthuset kanske det racker om hoet ar i en stor plastsack.
    Om jag stanger den val, da kommer val fukten inte in?

Tillagger att jag bor i Florens och just luftfuktigheten ar mycket hog...
    Att stänga in höet i en plastsäck vet jag inte riktigt.
    När jag gjorde det i somras så hade det börjat mögla, blev fuktigt inne i påsen.
    Men kan kanske gå, om man håller koll..
  • moroten

Jag har hästhö till mina grisar. Min erfarenhet är att det är mkt bättre än höet i djuräffärer och vanliga mataffärer.
    Det är analyserat vilket man inte gör med smådjurshö. Speciellt inte det som kallar ängshö.
    Höet ska dofta gott och mycket och vara grönt till färgen.
    Jag har min höbal uppe på vinden i en sopsäck som inte är stängd. Det går bra även nu i värmen men jag kollar alltid kvaliten när jag hämtar nytt

• Dr Mupp

Hö ska förvaras svalt,luftigt, torrt och mörkt. Då kan de hålla länge. Att ha det i plastpåsar eller liknande är inte en bra idé. Vi har vårt hö i förrådet.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Liindatorri

Som dom andra skrev så ska hö förvaras torrt och svalt. Att stänga in det i en plastpåse är ingen bra ide då det kommer mögla. Jag har mitt hö i en stor platspåse som står öppen och har massa lufthål.

Höbalar kan ju vara olika stora så det är svårt att säga hur länge den kommer räcka. Men en höbal på några kilo räcker ca 2-3 veckor åt mina 8 marsvin. Så du kan ju iallafall räkna med det dubbla längden åt dina 2 =)

• Bambusa

jag har två kaniner, och köper runt 10-12kg hö per vinter åt dom.. på sommarn äter dom gräs, men får vänja sig sakta men färskt gräs på våren.. helt rätt att varken kaniner eller marsvin ska leva på pellers/frön,utan bara lite.. sen hö.. marsvin måste ju ha cvitamin med, vitkål är kanon då, billigt med.. ja, jag har haft marsvin.. Skrattande 

Svar på tråden Hur lange racker en bal med ho till 2 marsvin?