• November Flickan

Annmäla skola??

Åååååå vad jag blir ARG!!!
    Vid 12:30 idag ringer Prinsens fröken och säger att dom inte kan hitta på honom på skolan och att han hade försvunnit iväg efter ett bråk med sin bästa kompis och en fröken så dom tror att han kanske har gått hem.
    Jag säger att han inte är hemma och sen bryts samtalet!
    Och eftersom jag inte har några pengar på mobilen och inte har någon hemtelefon så kan jag inte ringa upp utan jag kastar på mig kläderna och tar cykeln och beger mig till skolan.
    10 minuter senare är jag på skolan och då har dom fortfarande inte brytt sig om att ringa upp mig!!
    Och när jag kommer in i klassrummet så tittar hans fröken förvånat på mig och säger nej men vad gör du här är inte Prinsen hemma???

Ööö jag blir helt ställd jag sa ju när hon ringde att han inte var hemma!
    Och jag hade väl inte behövt åka till skolan om han hade kommit hem lr..

Iaf så berättar hon lite vad som hade hänt men hon visste inte allr eftersom hon hade varit hemma när de hände och de hade varit en annan fröken där då..
    Men iaf så hade han råkat ibråk med sin bästis och fröken och sen dragit iväg och vart visste ingen..
    Dom hade inte haft tid och leta efter honom eftersom dom hade alla andra barn att ta hand om så dom hade bara gått in och fortsatt dagen som vanligt!!!

Först efter att dom hade varit inne i 30 minuter!!!
    Ringde dom mig och berättade att han var borta när jag kom hade de gått yttligare 10 minuter!

Men som tur var så såg jag han komma gåendes sakta från skogen så jag gick och satte mig och pratade med honom så han fick berätta vad som hade hänt sen var vi in och pratade med den fröken han hade bråkat med och efter vi hade pratat klar om bråket så frågade jag lite om hur länge han hade varit borta egentligen och hon svävade väldigt på den frågan och ville inte riktigt berätta men sen sa hon väl att han iaf hade varit borta i ca 45-1 timme minst!!!
    Så efter de att dom hade gått in vid 12 och iaf insett då att han var borta och redan då hade han varit borta en liten stund så väntar dom yttligare 30 minuter innan dom ringer mig och när de bryts bryr dom sig inte ens om att ringa upp igen utan bara tar för givet att han är på väg hem!!!

Hur HUR kan man göra de???
    Jag tycker i de läget att de inte spelar någon roll hur dum Prinsen än må ha varit, utan försvinner en 7 åring från skolan så letar man eller iaf ringer föräldern på en gång!!!
    Eftersom Prinsens fröknar inte tyckte att dom hade tid att leta efter honom..
    Då kunde dom istället ha ringt mig på en gång så jag hade fått komma och leta efter honom!
    Eftersom han har en rätt så traffikerad väg att gå över för att komma hem och sen med tanke på att skolan ligger precis brevid en sjö!

Vad som hellst hade ju kunnat hända under den timmen han var borta!

När han väl kom tillbaka fick jag reda på att han hade varit vid vattnet en bit utanför skolan hade han haft otur hade han ju kunnat drunkna till å med! (Nu vet ju jag inte om de är is där lr inte men iaf)

Självklart så tycker jag ju att Prinsen gjorde fel när han var dum mot sin kompis och fröken men jag tycker att även skolan gjorde otroligt fel som lät han vara borta i ca 1 timme utan att ens bry sig om att leta efter honom!
    Dom är ju vuxna människor och dessutom jobbar dom med barn då har man väl ändå ett väldigt stort annsvar!
    Och så pass många lärare som de är så hade ju iaf 1 kunnat gå ut och letat efter honom lr iaf minst ringt mig på en gång dom märkte  att han var borta!

Jag blir så frustrerad jag förstår inte alls hur man kan bara strunta i att ett barn försvinner så där!?

Men jag är otroligt glad att Prinsen kom tillbaka välbehållen och har förstått att han gjort fel och han bad sin kompis om ursäkt för vad han hade gjort.

Men kan jag annmäla skolan lr nått för att dom inte riktigt tog tag i att han försvann??
    Och vart vänder man sig isf??

• Svar på tråden Annmäla skola??
  • Marnet

Men herregud!!! Dom har ju ansvar för ditt barn när de e skoltid!!!! Skandal börja med att ringa rektorn kanske!???

• Labolina3

vet inte om du ka n anmäla men tycker absolut att du ska tala om det för rektorn!

• Punkster

Börja med att tala med personalen igen och säg som det är, att du är missnöjd med deras agerande. De flesta saker kan lösas genom att människor pratar med varandra. Om du däremot inte får något gensvar hos personalen - gå vidare till rektorn.

Om man har tajt med personal så kan jag tänka mig att man inte har möjlighet att springa runt och leta. Då ska man ju å andra sidan ringa till föräldern på en gång och förklara läget. Ett tänkbart scenario är ju att personalen letat så länge dom har haft tid (t.ex. till rastens slut) i hopp om att hitta honom, och ringt dig när dom inte lyckats. Men det borde dom ju ha förklarat för dig?

Att "anmäla skolan" (vet inte riktigt vilken typ av anmälan du syftar på, eller på vilket sätt du vill anmäla) är nog lite överkurs. Som sagt, ta för upp det med ansvarig personal, är du inte nöjd med resultatet/bemötandet - gå vidare till rektorn. Om du efter samtal med rektorn fortfarande inte får något gensvar kan det vara dags att gå vidare med det hela. Men grundregeln är ju att lösa problemen där problemen uppstår, dvs. hos personalen, din son och hans bästis i det här fallet.

• November Flickan

dom hade gått till lekparken lite längre bort på skolgården sen hade dom gått in och väntat 30 minuter innan dom ringde mig så dom hade inte letat efter honom alls under den tiden..

Dom tog för givet att han hade gått hem

• Punkster

Okey. Men som sagt, ta upp det igen med aktuell personal. Säg som det är, att du är missnöjd med hur dom hanterade situiationen och att dom inte kontaktade dig på en gång. Inget blir bättre av att du sitter hemma och kokar över av ilska, ta upp problemet med personalen!

• November Flickan

Jag har pratat med rektorn på skolan idag och hon tyckte att personalen hade gjort helt fel och hon sa att dom visst hade tid och leta efter honom..
    Och att dom absolut borde ha letat efter honom..
    Så hon skulle ta upp de med hela personalstyrkan att de inte fick gå till på de viset och så skulle dom se över sina rutiner sen skulle hon höra av sig i början på nästa vecka till mig igen..
    För hon tyckte att personalen hade bemött mig väldigt illa när dom inte tog försvinnandet på allvar och inte brytt sig om att ringa mig på engång de hände..

• dorisboris

j*vlar, tror att du inte ser på saken så objektivt, utan låter dina mardröms scenarion styra dina känslor som i sin tur styr ditt omdömme.

Är du rädd att din kära lilla prins ska hoppa från balkongen om han är ensam hemma då också eller varför inte att när prinsen är i skolan nästa gång och det är rast kanske prinsens bästis bestämer sig för att ge tillbaka och kör in en pinne i ögat på honom, vem vet? allt verkar vara möjligt i din värld...

dem har säkert barn som försvinner dagligen i tre kvart och så dyker dem själva upp.

• Marnet

Dorisboris menar du allvar? Jag antar av ditt uttalande att du inte har några egna barn. De e en självklarhet att man letar efter ett barn som försvunnit. Man ska väl ändå kunna känna sig trygg med att lämna sitt barn till skolan? Visst att dom inte kommer i tid o de lär hända många gånger men inte fasen rycker man på axlarna o säger ja men så gör barn.

• November Flickan
    dorisboris skrev 2011-03-19 01:18:00 följande:
    j*vlar, tror att du inte ser på saken så objektivt, utan låter dina mardröms scenarion styra dina känslor som i sin tur styr ditt omdömme.

Är du rädd att din kära lilla prins ska hoppa från balkongen om han är ensam hemma då också eller varför inte att när prinsen är i skolan nästa gång och det är rast kanske prinsens bästis bestämer sig för att ge tillbaka och kör in en pinne i ögat på honom, vem vet? allt verkar vara möjligt i din värld...

dem har säkert barn som försvinner dagligen i tre kvart och så dyker dem själva upp.
    Ok jag kanske inte tycker att de är ok att mitt barn försvinner och är borta så pass länge och ingen bryr sig om att ta reda på vart han är..
    Inte ens rektorn tyckte att de de var ok och ingen jag känner heller för den delen för de var alla dom som tyckte jag skulle anmäla skolan.

Men om du låter dina ungar vara borta och inte bryr dig om dom rymmer så får de stå för dig.

Jag tycker inte de är ok.
    Och mitt barn har aldrig försvunnit iväg på de viset förut så är väl klart jag blev orolig!
    Tycker de bara visar sig att jag bryr mig om min son.
  • Sar

Bra att du talat med rektorn så att det blir ändring på personalförfarandet om/när ett barn försvinner. Jag skulle inte ta det längre än så utan nöja mig med att personalen fått en reprimand men jag hade velat sätta mig ner och prata tillsammans med personal och rektor för att känna mig säker på att de ringer direkt nästa gång.
    Sedan kan jag väl också tycka att de faktiskt är skyldiga dig en ursäkt men det är ändå en bisak i sammanhanget.

• November Flickan

Nej jag har ju inga planer på att ta de längre än så heller efter som jag tyckte att jag blev väldigt bra bemött av rektorn så tänker jag ju inte ringa vidare eller så.

Svar på tråden Annmäla skola??