• u77

Ska man öppna presenter på bröllopet/dopet eller hemma?

Vad anser ni?

Ska man öppna presenterna på bröllopsfesten eller om man har dop tex, eller ska man ta med sig dem hem och öppna de där utan gäster?

Vi öppnade våra på festen, för att vi ville att gästerna skulle få se vår reaktion och uppskattning på just deras gåva. Likaså när vi hade dop så öppnade vi presenterna när gästerna var här.

Har en vän som tog hem dem istället på sitt bröllop, då hon ansåg att det är tråkigt att se vad brudparet får i present. Jag håller inte med, jag tycker det är kul att se sånt.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska man öppna presenter på bröllopet/dopet eller hemma?
  • Javah

Usch, det finns väl inget tråkigare än att stå och glo på presentöppnande människor med krystade tacksamhets-leenden. Vill man pajja hela stämningen så, javisst!

Vi öppnade inga presenter på våran bröllopsfest... otippat va?

• Amlin

Annat. Det beror helt på tillställningen och främst hur stort det är. Presentöppning med gåvor från närmare 100 gäster som pågår för alltid och där de flesta gäster inte heller har någon som hellst koll på vem som gett vad eftersom man inte känner de övriga gästerna... GÄÄÄÄÄSP.

Presentöppning på en mindre mer intim tillställning kan däremot vara trevligt och håller framför allt inte på hur länge som hellst.

Sen finns det ju endel som håller tex frukost dagen efter där gästerna är välkomna för att bevittna presentöppningen, då är det ju valfritt.

Så det beror på skulle jag säga.

• Beetle

Vi gjorde som så på vårt dop att vi öppnade efter maten när alla drack kaffe och åt tårta. Satte ett bord med alla presenterna och oss som alla kunde se från sina platser så kunde folk välja att prat med varandra eller kolla. Och vi kunde hojta ett tack med en gång (Skickade självklart tackkort också). En lagom mix med andra ord

• mimbo

På festen tycker jag!!! Jättekul att se vad de får och så vill man ju se om de gillar det man ger.
    Kan tycka att det är rent av otrevligt när presenterna öppnas hemma...

• Svennis

Jag röstade på annat.

På våra tre namnfester så har vi öppnat paketen under "festen" så att alla kunde se vad vi fick.

På vårt bröllop så gjorde vi det inte, hade presentöppning med närmsta familjen dagen efter istället. Det var STOR variation på gåvornas värde och det hade nog inte varit så kul för våra övriga gäster att se
    Att öppna paketen på bröllopsfesten tycker jag dödar stämningen lite!

• Erki

Ett tips om man inte vill döda stämningen på ett bröllop är att ni ber någon hjälpa er med detta och sen ställa upp de öppnade paketen så gästerna får se vad ni fått men slipper titta på i 2 timmar.
    Viktigt då är att dom skrivit upp ordentligt vem ni fått vad av så ni kan tacka varje gäst ordentligt sen för just deras present.

• fröken argbigga

annat. Jag vill gärna se de öppnade presenterna men inte nödvändigtvis själva presentöppningen, särskillt inte om det är många presenter. Antingen gör man som ovan, att någon öppnar presenterna åt en eller så har man presentöppning under dansen eller nått så kan de gäster som vill titta på utan att någon känner sig tvingad.

• Caranlachiel

Annat. Jag tycker inte man ska nånting alls.

Vi öppnade våra bröllopspresenter hemma, för det kändes långtråkigt att titta på. Vi fick en fin dag dagen efter bröllopet istället, då vi satt för oss själva i soffan och läste gratulationskort och öppnade presenter och skrattade och grät om vart annat.

På dop och födelsedagskalas tycker jag det är skillnad, då är det oftast inte sådana mängder presenter så det känns roligare att öppna på festen.

• Fidelis ad urnam

Annat.
    Vart man vill.
    Jag ser inga direkta måsten vad gäller dopgåvor, bröllopspresenter osv utan det är upp till var och en.

• skorpionen80

Annat. Är man bara några få funkar det ju med att öppna direkt, men har man tex ett lite större bröllop med över 10-20 presenter blir det långtråkigt att kolla på allas.

Svar på tråden Ska man öppna presenter på bröllopet/dopet eller hemma?