• sandersmamma

Hans barn är INTE vår sons bror. Men min son är det.

Jag har fått barn med min sambo. Vi har båda barn sen innan. Jag anser inte att sambons barn är syskon till vårt nya, men att mitt barn är det. Jag tycker man blir syskon om man har legat i samma livmoder och blivit ammad av samma mamma. Dessutom är hans barn här varannan helg vilket gör att anknytningen dessutom inte heller blir den samma som med mitt barn. Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-15 23:45
    Som sagt, detta är mina tankar och inget som barnen tar del av eller får höra. Vi är alltid ytterst rättvisa ( i den mån man kan förstås )och ingen far illa av det. Så här är det. Jag är inte elak mot nån och särbehandlar ingen. Och handen på hjärtat så tror jag inte att jag är ensam om att tänka så här. Det finns bara så mycket pretto-människor som äääääääälskar att bli förbannade på såna här trådar!!!!! ; )

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-16 22:34
    Så, nu har jag fått svar. Tackar för visat intresse. Nu låter jag tråden falla i papperskorgen för egen del, men ni får gärna låna den om ni vill fortsätta diskutera. Någon undrade om jag var seriös? Nej, inte helt faktiskt. Det var från början ett samtal här hemma, som handlade om släktforskning. Det ena ledde till det andra och denna tanken föddes.

• Svar på tråden Hans barn är INTE vår sons bror. Men min son är det.
  • tekla1

Klart att alla är syskon!

Man kan ju använda termen " halvsyskon" om man vill för att särskilja dem åt...

Men trots allt har de ju samma pappa med gener och arv och allt vad det innebär... 

• KlasStures mamma

Självklart är även hans barn syskon med det nya barnet. det där var riktigt löjlig delning! Får direkt känslan av att sambons tidigare barn inte räknas in i familjen... Om så är fallet så tycker jag synd om det barnet...

• Amazina

Självklart är de syskon!

• mamma till tre busungar

Vad jag tycker? Jag tycker att du är ute och cyklar!

Adoptivbarn blir aldrig syskon då med andra ord? Ej heller de som ej blivit ammade? 

• kutiom

Min dotter träffar inte sina systrar speciellt ofta alls men de är ändå hennes storasystrar även om inte jag fött dem. Underlig tanke, är det inte bara så att du tolkar ordet syskon som ett starkare ord än det ibland är?

• Willhellmina

Så du menar att två barn, bägge burna av samma surrogatmamma men uppkomna från två helt olika ägg/spermier är mer syskon är två med samma blod...   skakar på huvudet......

• mamma till tre busungar
    Maluttan skrev 2011-03-15 22:36:35 följande:
    klart de är syskon, de delar ju blod.
    De är syskon för att de dela en förälder. Blodsband har ingen betydelse!
  • Liten Mjau

Håller inte med dig!
    Jag har två systrar som jag delar en föräldrer med. Vår pappa. De är absolut mina syskon!! Den ena är en kopia av mig och jag av henne. Den andra har även likheter med mig men inte lika mycket. Vi är så lika vår pappa och att inte kalla mina systrar syskon hade känts som en hädelse.

Blir faktisk ledsen att du känner så. Stackars sin sambos barn.

Svar på tråden Hans barn är INTE vår sons bror. Men min son är det.