• Jessika85

Tupler?????

Heej!

Undrar om de är ngt som har någon kunskap av denna metod??

Hittar inte så jätte mkt om de på internet tycker ja men o andra sidan e ja kass på att söka me :o)))

• Svar på tråden Tupler?????
  • Gaby 01

Jag har Men ser att trådstarten inte är så ny så det kanske inte är av intresse fortfarande?

• Hanna 77

Gaby01, jag vill veta mer! Kan du förklara grundövningen lite mer. Jag har läst i tidningen Mama från 2009 men fattar inte riktigt hur jag ska göra. Funkar det bra med en sjal istället för splint? Funkar en gördel från t.ex Lindex också?

• Gaby 01

Man jobbar med den "inre korsetten" alltså inte de ytliga magmusklerna.
    För att hitta dessa djupa muskler så ställ dig på ett ben, dra in magen och spänn, hitta balansen. Då känner du vilka muskler du ska jobba med. 

Jag kör aldrig mama-övningarna längre, utan jobbar mer med hållningen. Sjal går alldeles utmärkt, gördel sisådär, tycker inte man får tillräckligt stöd av gördel. Bandage kan oxå fungera men har en tendens att korva sig.

Börja första veckan med att linda magen med sjalen rejält stadigt, tänk på spännet i inre korsetten, räta på dig och ta några tempo-promenader. Tänk nu på att hålla hållningen och indraget (spännet i magen). Se till att gå mycket i trappor och spänn. Alltid med hjälp av sjalen. 

I början går det superfort och du kommer se markant skillnad redan på några dagar. Men det är som med all träning, man kommer till avsatser där det går lite trögare och slutar man så faller magen ut igen.

När första veckan gått så börjar du köra styrkeövningen plankan, även här med lindad mage. Börja med 3 x 30 sekunder varje kväll, sedan ökar du på och det finns mängder med olika plankor att testa, vanliga, på sidan, med tyngder, med pilatesboll etc. Googla så hittar du bilder.

Sedan försök VERLIGEN att ta bort alla sit-ups liknande resningar från säng, golv etc. Rulla på sidan istället.

Och försök tänk på hållningen mest hela tiden, sug in inre korsetten och spänn. Sitter du mycket på jobbet så se till att sitta på en Pilatesboll. Vilket även tar bort alla smärtor från rygg och axlar.

Testa under 1-2 veckor och så återkommer du med frågor när de dyker upp.

Lycka till!                  

• Gaby 01

Glömde skriva det... ju mer du använder sjalen och lindar desto fortare kommer resultaten. Jag är lindad största delen av vakna tiden.

• Agdaa

Hur lindar man sjalen o hur ofta ska man göra övningarna?

• Twizz

Funkar det med ett sånt där bälte man får för foglossning?

Svar på tråden Tupler?????