• Lussekatten

Två små nojjor inför förlossningen

Vet inte om det här passar in under förlossningsrädsla men isåfall får en moderator flytta tråden.

Jag är nu i vecka 35 och tankarna har börjat cirkulera runt förlossningen. Själva förlossningen har jag en rätt så avslappnad inställning till. Det är inget jag kan kontrollera eller planera utan det är bara att följa med, så att säga. Jag har inte planerat någon smärtlindring utan förväntar mig att barnmorskorna (som arbetar med detta dagligen) kommer att se när jag har tillräckligt ont och sen erbjuda mig den bäst lämpade lindringen.

MEN... det jag har börjat fundera på är två saker:

1. att spricka

2. att råka göra mina behov vid fel tillfälle, så att säga

Spricka vet jag är svårt att undvika. Vet inte varför jag börjar bli orolig för det. Kanske mest för att det verkar minst sagt obehagligt. Ni som har varit med om detta, är det något man kanske inte bryr sig om när det väl händer? Eller finns det nåt man kan göra för att undvika det? Är det vanligt att man spricker?

Jag har hört att man kan be om att få lavemang när man kommer in till BB. Har också hört att kroppen sköter det där själv nån dag före. En kompis har sagt "men dom som jobbar där är van". Kanske det, men inte jag. Jag kan inte ens sitta med toa-dörren öppen när min karl är hemma (och då är det 14 år sen vi träffades). Får man kateter? Hur vanligt är det att man råkar göra nr 1 eller nr 2 "av bara farten" när man ligger och föder? Spelar det nån roll om man ber om lavemang innan?

• Svar på tråden Två små nojjor inför förlossningen
  • Snabeldrake

Jag sprack, rejält. Men vet du vad? Jag kände det inte ens. Inte när det hände, utan mest efteråt. När själva förlossningen var över. Men jag överlevde Skrattande Jag fick inte lavemang. Jag ville inte ha det heller. Men min kropp tömde liksom sig själv under hela värkarbetet. Fick springa på toa säkert sju gånger under två timmar så det var tomt sen när sonen tryckte sig ur min kropp. 

Men dom som gör nr. 2 dom bryr sig säkert inte heller. Man har så mycket annat att fokusera på. Jag har en svägerska som inte ens märkte det, utan det var sköterskan som sa efteråt och hon blev minst sagt förvånad. Skrattande 

• Snabeldrake

Jag ska också tillägga att jag hade precis samma nojjor som du, men efteråt så tänkte jag bara: "Vad tusan vad jag orolig för..."

• clembke

Med min första så sprack jag men kände det inte.
    Däremot när jag skulle föda mitt andra barn 16 mån senare så drabbades jag av panik vid de sista krystningarn o blev rädd. För vad vet jag inte egentligen, men jag kunde inte, ville inte o vågade inte krysta

• eliten

Sprickandet kändes inte, sved lite när de sydde men efteråt när jag läkt syns eller känns ingen skillnad, och att bajsa skulle inte jag heller göra framför min sambo men om det kommer ut något när man trycker för allt man är värd under förlossningen skulle jag inte kunna bry mej mindre om.

• Melnics mamma

Hej!
    Ang spricka så sprack jag under båda mina förlossningar, men det va inget jag märkte just då. Med ettan frågade jag strax efter att han kommit ut om jag sprack mycke, mrd tvåan så sa dom själva att det bara behövdes några stygn.

Med etten tog jag lavemang, kändes inte fräscht när man satt på toa å tömde tarmen men men. Tror det kom lite iaf under krystvärkarna. Med tvåan hann jag inte få något lavemang å jag tyckte mig känna att det kom lite även där under krystvärkarna. Ingen gång tänkte jag speciellt mycke på det, hade fullt upp att andas mm

LYCKA TILL!

• clembke
    clembke skrev 2011-03-15 18:29:27 följande:
    Med min första så sprack jag men kände det inte.
    Däremot när jag skulle föda mitt andra barn 16 mån senare så drabbades jag av panik vid de sista krystningarn o blev rädd. För vad vet jag inte egentligen, men jag kunde inte, ville inte o vågade inte krysta
    det andra va inte ens nåt jag tänkte på o vet fortfarande om det blev så´att jag gjorde det där el inte.
  • J W

Med första barnet kände jag när jag sprack... Det gjorde inte ont, men jag märkte det. Kändes ungefär som om bm drog med fingret i mellangården och trycket lättade avsevärt.
    Med andra barnet märkte jag ingenting, trodde faktiskt att jag klarade mig men icke

Nr 2 gjorde jag strax innan krystningen med båda barnen. Var väl inte så himla roligt, speciellt inte när bm talade om för mig att det hade kommit lite avföring och hon skulle torka mig! Minns att jag tänkte "Jaa, men berätta för HELA jävla avdelningen vet ja!" typ...
    Andra gången hörde jag bara bm be uskan torka bort det, inget jag riktigt brydde mig om då
    Kissa gjorde jag bara där man skulle

• Rosa socka

Jag sprack ingen av gångerna men fick några bristningar som blev sydda vilket inte alls kändes, lyssna på barnmorskan så guidar hon dig.

Sen det där med bajs, alltså finns det något i tarmen så kommer det ut.
    Jag bajsade en rejäl laddning innan jag gick över till förlossningsrummet och hoppade i badet men 4 timmar senare då jag låg och krystade kom det sjuhuhuuuukt mycket bajs. Kunde fan inte fatta vars allt kom ifrån.
    Man kan ju inte knipa skitan samtidigt som man krystar så det är bara att gilla läget om det kommer.
    Jag själv är inte alls brydd över sånt och jag skrattar lika mycket varje gång vi pratar om det.

❤ Oliver april -09 , Lova december -10 ❤
  • Lindreas

Jag sprack, men jag kände det inte. Allting är uttöjt till bristningsgränsen (haha) så det känns inte om man går sönder. Jag var jättenojig för det också, men just när det hände märkte jag ingenting alls. Jag vet inte heller om jag bajsade, jag trodde jag gjorde det och frågade, men de sa att jag inte gjorde det, så jag litar på barnmorskorna. Däremot fick de tömma mig på urin två gånger, urinblåsan låg i vägen för grabbens huvud, så de fick tömma den eftersom jag inte kunde kissa, men jag kände inte ett dugg när de gjorde det. Var nog knappt medveten om det heller, jag var rätt trött. Ibland kan det hända, att en full urinblåsa hindrar bebisen från att komma ut, liksom en bebis på väg ut kan göra att man inte kan kissa.

• Hanna 77

Jag sprack supermycket men precis som nån annan skrev så känns det inte. Efteråt kanske jag var mer öm än om jag inte hade spruckit men det vet jag ju inte, jag har ju inte varit med om annat.

Ang att göra nr 2 var jag också jättenervös för innan. Under krystningen låg jag i gynställning och kände mitt i en krystvärk att det var nr 2 som skulle komma och då skrek jag mitt i värken "jag bajsar på mig" och BM bara skrattade och sa att de flesta gör det och så torkade hon lite. Man ligger ju ändå där och fläker upp hela underlivet och visarbrösten (sen vid amningen) för folk man aldrig har träffat förr så lite bajs är inte så farligt!

Lycka till!

Svar på tråden Två små nojjor inför förlossningen