När sluta med mjölkersättning (nan)?
När kan man sluta ge nan? Hon är 6 månader nu och jag vill introducera välling istället, om hon gillar det kan man väl utesluta nan? Eller, minns ej från förra gången :)
Hon äter ju gröt och vanlig mat oxå...
När kan man sluta ge nan? Hon är 6 månader nu och jag vill introducera välling istället, om hon gillar det kan man väl utesluta nan? Eller, minns ej från förra gången :)
Hon äter ju gröt och vanlig mat oxå...
Man ska bara ge 2-3 välling/grötmål per dag.
Min dotter är 9 månader och får fortfarande ersättning också.
Ersättning är istället för amning, alltså rekommenderas man att ge det tills 1-2 års ålder. Nu är det inte så vanligt i Sverige att vi ger ersättning så länge men i övriga världen slutar man inte med ersättning vid 6 månader.
Förut var rekommendationen max 3 mål gröt/välling per dag för att inte chockintroducera gluten i barnets kost med ökad risk för glutenintolerans. Kan vara en riktlinje att följa.
Vi gav ersättning till första barnet tills han var dryga 1,5 år och valde själv att sluta.
Jaha, ok! HAr helt glömt hur det var... kunde ju ringa bvc och fråga men det kändes enklare här...
Nä, men då så. Då fortsätter vi med nan en stund till!
Hur lägger ni upp dagen då så man får med nan? Min tjej äter det på natten och morgonen, det räcker väl?
Du ger Nan de mål hon inte äter mat, eller så kan du fylla upp med Nan om hon ätit dåligt ett mål.
Äter hon ex.
frukost - gröt/välling
ev mellis - frukt
lunch - mat + ev. efterrätt (eller ersättning)
mellis - ersättning
middag - mat + ev. efterrätt (eller ersättning
kvällsmat - gröt/välling
ev natt - ersättning
så har vi lagt upp maten.