• Skehamn2012

Ska det vara olagligt att inte hjälpa människor i nöd?

Ett införande av en sådan lag diskuteras nu. Jag är FÖR. Det ska inte vara okej att strunta i att hjälpa en person i nöd. Hur kan man ens bara skita i en människa som behöver ens hjälp. Det ska vara straffbart att inte ingripa för att hjälpa en nödställd.

INGEN kan göra allt men ALLA kan göra något!

Tänk efter. Vad vill vi ha för samhälle? Ett där alla sköter sig själv och skiter i andra eller ett där vi hjälps åt och ställer upp för varandra. Jag vet vilket samhälle jag vill leva i.

Det ska inte vara okej att strunta i att ingripa och låta en person drukna eller gå förbi en medvetslös människa på gatan och sen gå vidare med sitt liv som ingenting har hänt. Det är äckligt!

Jag ingrep själv i en nödsituation förra veckan. Det är SJÄLVKLART för mig att göra det. Lika självklart som att äta och sova.

Enda gången man har rätt att avstå anser jag är om det handlar om direkt fara för ens eget liv. Typ stoppa en kriminal handling där man faktiskt själv riskerar sitt liv MEN man kan ändå ringa polis, larma ambulans eller något liknande.

Det finns idag i vårt samhälle personer som går förbi nödställda utan att ingripa och utan att ens ringa 112. Det är jävlar mig inte okej!

Tänk dig in i om du själv drabbades av något och alla gick förbi och struntade i dig.

Behandla andra som du själv vill bli behandlad! Det kan inte nämnas nog många ggr.

Vad tycker du? Ska det vara olagligt att strunta i personer i nöd?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska det vara olagligt att inte hjälpa människor i nöd?
  • power

det är nog inte så enkelt som jaeller nej. man måste ju bedöma om det finns anledning att tro att man kan bli skadad om man hjälper till, och då kan det ju inte vara ett tvång.
    och den enda som kan bedöma det är ju personen själv. så det blir ju svårt att "övervaka" en sån lag.

• power

vad är "i nöd"? måste du betala min taxi hem om jag glömt min medicin? svårt att avgöra.

• Lena

Jag tycker inte man ska lagstifta om civilkurage däremot bör man belöna det

• varfördåför
    Lena skrev 2011-03-15 08:20:11 följande:
    Alvin, Ilon, Douglas och Junie
  • Jennie med ie

En sådan lag är jag emot eftersom den ändå vore ganska verkningslös om rättsäkerheten ska värnas, och det ska den ju... För hur bevisas att man uppfattat den eventuella risken för sin egen hälsa på ett korrekt sätt? Kan man verkligen kräva av den enskilda människan att h*n kan göra en sådan avvägning? Hur bevisas att man hade förmågan att förstå graden av den andra personens utsatthet,. och vad är egentligen "nöd"?

• emmap

Att lagen förmodligen inte blir av i den bemärkelsen att inte ingripa blir straffbart är framförallt för din egen säkerhets skull. Det är inte meningen att tredje part också ska bli drabbad. Jag håller istället med Lena. Hitta ett sätt att belöna dem som ställ upp och gjort något istället.

• shitvadjaghatar

Nej det går inte.
    Tänk om jag som är väldigt strykrädd efter ett grovt överfall och dessutom svag kommer gående med mina tre barn, ska jag riskera att själv bli snivskuren, eller att mina barn blir det, bara för att rädda någon annan, som kanske dessutom startade bråket eller hade kniven från första början?

Om någon ramlar i vattnet och man inte kan simma?
    Ska domaren kasta i mig i en bassäng då för att se att jag verkligen inte kunde simma?

Ska alla pensionärer åtalas? En 66-årig jättestark man eller en 90-årig svag gubbe, ska dom vara lika inför den lagen?

Sjuka människor, ska dom åtalas och om inte hur sjuk ska man vara och vem ska avgöra det?

• GulTussilago
    Lena skrev 2011-03-15 08:20:11 följande:
  • Pinklady78
    shitvadjaghatar skrev 2011-03-15 09:25:06 följande:
    Nej det går inte.
    Tänk om jag som är väldigt strykrädd efter ett grovt överfall och dessutom svag kommer gående med mina tre barn, ska jag riskera att själv bli snivskuren, eller att mina barn blir det, bara för att rädda någon annan, som kanske dessutom startade bråket eller hade kniven från första början?

Om någon ramlar i vattnet och man inte kan simma?
    Ska domaren kasta i mig i en bassäng då för att se att jag verkligen inte kunde simma?

Ska alla pensionärer åtalas? En 66-årig jättestark man eller en 90-årig svag gubbe, ska dom vara lika inför den lagen?

Sjuka människor, ska dom åtalas och om inte hur sjuk ska man vara och vem ska avgöra det?
Svar på tråden Ska det vara olagligt att inte hjälpa människor i nöd?