• VärldensBästa

Olika kriterier för offentligt finansierad befruktning vid olika landsting?

Börjar bli trött i knoppen av allt googlande så försöker här.

Måste man söka hjälp i sitt eget landsting eller man kan söka sig till andra landsting?
    Undrar pga kriterierna Helsingborgs lasarett har för att kunna få en offentligt finansierad befruktning, uppfyller alla:

1. Paret ska ej ha gemensamma barn
    2. En av parterna kan ha barn i tidigare förhållande men inte båda två.
    3. Kvinnan ska inte ha fyllt 39 år, mannen ska inte ha fyllt 55 år vid behandlingsstart
    4. Båda ska vara skrivna på samma adress sedan 2 år. Om kvinnan fyllt 36 år eller mannen fyllt 53 år gäller 1 års sammanboende.
    5. Båda ska vara sjukförsäkrade i Sverige
    6. Ingen av parterna får vara steriliserad

DOCK ej den sista då min man steriliserade sig bara månader innan vi träffades.

Undrar då givetvis också om det finns någon annan med samma eller har haft samma förutsättningar (med tanke på steriliseringen) som fått landstingsbetald hjälp?

Supertacksam för svar!

• Svar på tråden Olika kriterier för offentligt finansierad befruktning vid olika landsting?
  • Hjärtefröjd

Som jag har förstått det kan man bara söka vård i det landsting tillhör, dvs där man är skriven.

• VärldensBästa

Aha, det var ju mindre goda nyheter...

Någon som vet om kriterierna är olika inom de olika landstingen?

• Hjärtefröjd
    VärldensBästa skrev 2011-03-14 19:33:13 följande:
    Aha, det var ju mindre goda nyheter...

Någon som vet om kriterierna är olika inom de olika landstingen?
    De skiljer sig på flera punkter, inte minst när det gäller ålder och BMI. Jag tror även att en del landsting godkänner steriliserade.
  • VärldensBästa

Har också för mig det faktiskt, men blev för trött för att leta runt en massa, känns som man lusläst allt man kan få reda på och nog fan dyker det upp sidor på lasarettets hemsida man aldrig sett förr!

Jaja, letar vidare, vet dock att för t ex magsäcksoperationer (för överviktiga) går att boka i andra landsting där de har kortare väntetid så vore märkligt om det inte skulle kunna gå med detta....

• Hjärtefröjd

Man kan få plats i ett annat landsting (vi bor i Sthlm men har t.ex. fått IVF-plats i Linköping), men det är fortfarande kriterier/regler i landstinget man är skriven som gäller. Tyvärr, i ert fall...

• VärldensBästa

Aha, vikken osis....

Tusen tack för all hjälp!

Svar på tråden Olika kriterier för offentligt finansierad befruktning vid olika landsting?