• VillBliFyra2011

Aurora Näl, någon som har erfarenheter?

Hej,

Ska på aurora samtal på Näl om några veckor. Är det någon tro som varit där och vet lite hur det går till?
    Har förlossningsskräck efter komplikationer efter förra förlossningen. Känns just nu som snitt är alternativet för mig, men jag undrar hur de ställer sig till det? Är iof lika rädd för snitt men om man får välja mellan pest eller kolera så  

• Svar på tråden Aurora Näl, någon som har erfarenheter?
  • VillBliFyra2011

* puffar *

ingen?

• kayla23

Hejsan !!
    Ser att du undrar lite om Maria Aurora på Näl.
    Jag var på Näl för ca två veckor sedan  och fick träffa Anita R och det var som en stor sten lättade från mitt hjärta.
    Jag är själv förlossnings rädd och kände att jag behövde få prata om det så nu skall vi träffas två ggr till.
    Till nästa gång skall jag ha funderat om jag skulle kunna tänka mig att skicka in en ansökan om k-snitt eftersom jag gjort det tidigare.
    Personalen som du pratar med där bestämmer inte om du får snitt eller inte utan dom kan hjälpa dig att "ansöka" om det eftersom det är en läkare som bestämmer i slutänden det var vad hon sa till mig iallfall.
    Hoppas det går bra för dig och att de lyssnar till dina önskemål tyckte själv det var kanon bra.
    kramar 

• VillBliFyra2011
    kayla23 skrev 2011-03-14 19:14:55 följande:
    Hejsan !!
    Ser att du undrar lite om Maria Aurora på Näl.
    Jag var på Näl för ca två veckor sedan  och fick träffa Anita R och det var som en stor sten lättade från mitt hjärta.
    Jag är själv förlossnings rädd och kände att jag behövde få prata om det så nu skall vi träffas två ggr till.
    Till nästa gång skall jag ha funderat om jag skulle kunna tänka mig att skicka in en ansökan om k-snitt eftersom jag gjort det tidigare.
    Personalen som du pratar med där bestämmer inte om du får snitt eller inte utan dom kan hjälpa dig att "ansöka" om det eftersom det är en läkare som bestämmer i slutänden det var vad hon sa till mig iallfall.
    Hoppas det går bra för dig och att de lyssnar till dina önskemål tyckte själv det var kanon bra.
    kramar 
    Hej!

Ååå tack för super bra info! Precis vad jag behövde höra. När ska du dit nästa gång och när har du BF? Jag har 4/7.  Hur känner du, lutar det åt snitt ansökan eller inte? Undrar ju i så fall när man får svar om man blir beviljad snitt eller inte?
    Känns hur som helst väldigt bra att jag ska dit, speciellt nu när du skrev så positivt om besöket.

Tack!

kram kram
  • Sozzy

Hej!
    Grattis till liten i magen = )
    Är själv förlossningsrädd, och har vart på Maria Aurora besök 2 ggr hittills, kommer att fortsätta gå.  det känns bra att gå på besöken, men tyvärr är jag själv inte mindre rädd inför själva förlossningen.
    Efter mitt första besök hos Maria Aurora BM, kontaktade hon  förlossningsläkaren , och jag fick en tid till läkaren hemskickad i brevlådan.
    Jag är nu i v 34 (BF 30 april) Läkarbesöket var för drygt en vecka sedan. Tyvärr var inte läkaren särskilt positiv till kejsarsnitt, då jag inte har nån medicinsk anledning. Hon skulle diskutera med sina kollegor och skickade mig istället vidare till psykolog, där jag nu vart.
    Och väntar nu på samtal från både läkaren o aurora bm om nya tider.
    Lycka till! Håller tummarna för dig!

• VillBliFyra2011
    Sozzy skrev 2011-03-15 18:22:21 följande:
    Hej!
    Grattis till liten i magen = )
    Är själv förlossningsrädd, och har vart på Maria Aurora besök 2 ggr hittills, kommer att fortsätta gå.  det känns bra att gå på besöken, men tyvärr är jag själv inte mindre rädd inför själva förlossningen.
    Efter mitt första besök hos Maria Aurora BM, kontaktade hon  förlossningsläkaren , och jag fick en tid till läkaren hemskickad i brevlådan.
    Jag är nu i v 34 (BF 30 april) Läkarbesöket var för drygt en vecka sedan. Tyvärr var inte läkaren särskilt positiv till kejsarsnitt, då jag inte har nån medicinsk anledning. Hon skulle diskutera med sina kollegor och skickade mig istället vidare till psykolog, där jag nu vart.
    Och väntar nu på samtal från både läkaren o aurora bm om nya tider.
    Lycka till! Håller tummarna för dig!
    Hej!

Tack detsamma!
    Var på Aurora igår och det gick väl bra, har redan fått tid till förlossningsläkaren och ska dit redan nästa vecka. Får se hur det ska gå... Vilken läkare hade du? Vill veta nuuu hur det ska bli...
    Hur har det gått för dig nu?
  • Sozzy

Hej igen. Har just svarat i din gästbok. = ) Skönt att det gick bra på samtalet och att du har fått en tid till läkaren! Förstår att du vill ha svar nu med en gång. Denna väntan är hemsk, man oroar sig såå.
    Jag var hos Carina B
    Lycka till!!!!!

• VillBliFyra2011
    Sozzy skrev 2011-03-30 23:18:03 följande:
    Hej igen. Har just svarat i din gästbok. = ) Skönt att det gick bra på samtalet och att du har fått en tid till läkaren! Förstår att du vill ha svar nu med en gång. Denna väntan är hemsk, man oroar sig såå.
    Jag var hos Carina B
    Lycka till!!!!!
    Tack! jag svarar dig där
  • kayla23

Hejsan 
    Läste att du fick tid till läkarn ? hur gick det för dig?? sj blev jag efter mkt om och men beviljat ett snitt dock lite för när bf men jag får hoppas eller rättare sagt hålla tummarna att bebis inte vill ut tidigare  . Hoppas du får ditt snitt om du kännes en sån stor rädsla lycka till kram

• VillBliFyra2011
    kayla23 skrev 2011-04-08 13:25:59 följande:
    Hejsan 
    Läste att du fick tid till läkarn ? hur gick det för dig?? sj blev jag efter mkt om och men beviljat ett snitt dock lite för när bf men jag får hoppas eller rättare sagt hålla tummarna att bebis inte vill ut tidigare  . Hoppas du får ditt snitt om du kännes en sån stor rädsla lycka till kram
    Hej!

Det har gått väldigt bra! Var på Näl igår och fick träffa en superbra läkare som verkligen hade förståelse för hur jag hade det förra förlossningen osv. Så nu har jag tid bokat och klart redan för snitt! Känner mig såå lättad!!

Fick tid 7 dagar innan BF och hoppas innerligt att det ska räcka, men läkaren lovade mig att har man fått snitt bokat så får man ett sk "akutsnitt" om det skulle sätta igång tidigare.
    Hur långt innan BF fick du din tid? När är det dax för dig? Hoppas verkligen bebisen inte vill ut innan men som sagt då skulle jag tro att du får ett sk. "akutsnitt"

Kram
  • skruttismamma

Gick på Aurura NÄL för flera år sedan och har bara positivt att säga. Var livrädd pga jobbig första förlossning. För min del var snitt eller igångsättning inte ett önskemål. Igångsättning kan ju leda till besvärligare förlossningar så det ville jag inte och snitt ville jag inte ha pga komplikatinsrisken + att jag visste att jag egentligen inte hade några stora risker för samma jobbiga förlopp som med bebis nr 1 igen. Vi enades om en vaginal förlossning med löfte om att avbryta med snitt om allt gick över styr igen och smärtlindring skulle vi bestämma under förlossningen. Allt gick jättebra, mkt pga det fina stöd jag fick av BM. Det slutade med en enkel förlossning där jag inte behövde ngn smärtlindring alls men jag visste hela tiden att det fanns möjlighet att få hjälp. Beroende på vad som var jobbigt kan man ju komma till olika beslut men även om man bestämmer sig för vaginal förlossning tycker jag det var bra med Aurora eftersom de var extra uppmärksamma under förlossningen. Och du - där jag bor föder väldigt många på NÄL och är väldigt nöjda.

• Angelica8912

Hej, jag vet inte om denna tråden är gammal. Kan inte se de någonstans. Hur har det gått för er? Får man fråga vad för slags komplikationer ni hade under tidigare förlossningar? Såg att de va en som skrev om det här i tråden nämligen. Jag födde min dotter den 16e mars och de var en fruktansvärd förlossning. Från första värken till att hon låg på mitt bröst tog de 37 timmar. Dessutom slutade det med sugklocka och operation för min del eftersom jag fick en kraftig bristning som var tvungen att opereras under narkos. Min dotter vägde 4695 och var 56 cm lång så hon var väldigt stor. Jag är såklart livrädd inför en kommande graviditet. Jag kommer inte föda vaginalt igen! Vad krävs för att man ska få snitt? Jag var jätterädd bara av tanken på snitt före denna förlossningen men nu känns de inte alls samma. Jag vill ju ha fler barn men inte om jag ska behöva föda vaginalt. Jag får panik av bara tanken..

• VillBliFyra2011
    Angelica8912 skrev 2011-05-03 10:45:18 följande:
    Hej, jag vet inte om denna tråden är gammal. Kan inte se de någonstans. Hur har det gått för er? Får man fråga vad för slags komplikationer ni hade under tidigare förlossningar? Såg att de va en som skrev om det här i tråden nämligen. Jag födde min dotter den 16e mars och de var en fruktansvärd förlossning. Från första värken till att hon låg på mitt bröst tog de 37 timmar. Dessutom slutade det med sugklocka och operation för min del eftersom jag fick en kraftig bristning som var tvungen att opereras under narkos. Min dotter vägde 4695 och var 56 cm lång så hon var väldigt stor. Jag är såklart livrädd inför en kommande graviditet. Jag kommer inte föda vaginalt igen! Vad krävs för att man ska få snitt? Jag var jätterädd bara av tanken på snitt före denna förlossningen men nu känns de inte alls samma. Jag vill ju ha fler barn men inte om jag ska behöva föda vaginalt. Jag får panik av bara tanken..
    För min del har det gått jätte bra! Jag har fått planerat snitt i slutet av juni och jag fick gå via aurora och sen efter ett samtal fick jag träffa en förlossningsläkare som gav mig möjlighet att välja själv. (antingen få igångsättning och mer kontroll vid vanlig förlossning eller snitt) Han var väldigt förstående för mitt val och sa att jag hade medicinska skäl för att få snitt. För min del kändes nämligen snitt som det enda alternativet då jag känner att jag inte vågar "chansa" att jag råkar ut för det jag gjorde under min förlossning med sonen. Jag fick också väldigt kraftiga bristningar, blev klippt och tappade väldigt mycket blod. (sonen vägde 4250 och va 54 lång) Sen efteråt fick jag infektioner och var sängliggande i nästan 3 veckor efteråt. Sen har jag haft problem med underlivet i nästan 2 år. (men känner mig nu helt återställd)

Så med tanke på din journal från förra förlossningen borde det absolut inte vara några problem! Men är du gravid igen?
  • Angelica8912

Tack för ditt svar!

Nej jag är inte gravid igen, absolut inte! Men jag känner mig ändå orolig. Lite dumt att oroa sig nu, när jag vet att de kommer ta ett bra tag till innan vi ens börjar tänka på nästa barn.

Det känns skönt att veta att man antagligen kan få ett snitt. Där finns en rätt stor chans iallafall. Hoppas ditt snitt går bra nu i sommar

• VillBliFyra2011
    Angelica8912 skrev 2011-05-03 17:14:40 följande:
    Tack för ditt svar!

Nej jag är inte gravid igen, absolut inte! Men jag känner mig ändå orolig. Lite dumt att oroa sig nu, när jag vet att de kommer ta ett bra tag till innan vi ens börjar tänka på nästa barn.

Det känns skönt att veta att man antagligen kan få ett snitt. Där finns en rätt stor chans iallafall. Hoppas ditt snitt går bra nu i sommar
    Ja försök och inte oroa dig än men jag förstår att det inte är lätt när du har en svår förlossning så färskt i minnet..
    Tror som sagt att det inte kommer vara några som helst problem för dig när det väl är dax! Lycka till!   Tack, det hoppas jag också, är förstås väldigt nervös för det också
  • SnuggleBaby

J'vla förlossningsrädsla alltså... BF 25 juni.. Alla vänligt sinnade  människor säger: Åh nu är det inte långt kvar! Känns som en bitchslap i ansiktet varje gång.. Har tråkiga minnen från den förra förlossningen och dom ger sej inte. Har träffat Aurora på NÄL och det var bra. Vi gjorde en plan osv, men rädslan är ju kvar. en har inte förändrats. Ska ju likt förbannat få ut ungen! Psykologkontakt hjälper inte nått vidare heller. Snitt vill jag helst undvika.  Men det är väl bara att bita ihop antar jag.

• Barnmorska

Hej!

Vi är två barnmorskestudenter som ska göra en studie om förlossningsrädda kvinnor och effekten av "aurora samtal".
    I studien kommer vi intervjua förstföderskor som har gått i "aurora samtal" under sin graviditet.

Är någon av er intresserade av att medverka i studien eller om ni känner någon annan som skulle vara det så får ni gärna höra av er till oss, då skulle vi bli jätteglada!

MVH

Mathilda och Nina

mathildasoderlund@hotmail.com

nina_wallen@hotmail.com

• VillBliFyra2011
    Barnmorska skrev 2011-05-19 14:19:46 följande:

Hej!

Vi är två barnmorskestudenter som ska göra en studie om förlossningsrädda kvinnor och effekten av "aurora samtal".
    I studien kommer vi intervjua förstföderskor som har gått i "aurora samtal" under sin graviditet.

Är någon av er intresserade av att medverka i studien eller om ni känner någon annan som skulle vara det så får ni gärna höra av er till oss, då skulle vi bli jätteglada!

MVH

Mathilda och Nina

mathildasoderlund@hotmail.com

nina_wallen@hotmail.com

Hej!

Jag hade gärna varit med om jag väntat första barnet men nu är det nr 2 på väg så...
    Hoppas ni får tag i några förstföderskor att intervjua!

Lycka till!

/Cissi
Svar på tråden Aurora Näl, någon som har erfarenheter?