• Snarkofagen

Leker era 4-åringar med andra barn?

Min fyraåring gillar inte att leka med andra barn, förutom på förskolan. Och även där har hon lite svårt för det om hennes bästa kompis inte är på förskolan. 

Vi hade en kompis på playdate igår eftersom dottern hade frågat om NN kunde komma hem till oss och leka. Men när kompisen väl kom hit, visste hon inte vad de skulle hitta på. De var i hennes rum en liten stund, sen kom dottern ner, satte sig hos oss i soffan och lämnade kompisen i rummet ensam. 

Såhär har det varit ända sedan hon var liten. Redan på öppna förskolan visade hon tydligt att hon inte var intresserad av andra barn. Alla andra barn var intresserade av varandra men hon drog sig alltid undan.

Jag låter henne vara, stressar inte till kontakter men uppmuntrar hennes försök till kontakt. Vad mer ska jag göra? Jag vill ju inte att hon ska bli ensam. 

Har du varit med om något liknande? Tips och råd tas med tacksamhet emot.  

• Svar på tråden Leker era 4-åringar med andra barn?
  • prinsesstårtan

Men du kanske skulle ringa till BUP och be om råd och hjälp? De kan säkert hjälpa henne för et verkar ju som om hon vill men inte riktigt törs eller vet hur man gör?

• MartinaE

Vad säger de på förskolan? Vissa barn har lite svårare med det sociala och leksamspel med andra barn. Jag skulle ta upp min oro med förskolepersonalen och eventuellt BVC om jag vore du. För normalt sätt så leker fyraåringar med varandra.

• Garmina

MAn kan ju tro att alla barn kan leka. Att det är inbyggt.
    Men så är det ju inte.
    Jag tror att du kan hjälpa ditt barn genom att leka med henne.
    Fantisera och visa hur man gör, helt enkelt.

Du kan även be din förskola att börja med lekgrupper eller ev. ta kontakt med specialpedagogen för tips och ideér för att hjälpa henne komma igång med leken.
    BArn vill nog ofta vara med och leka... men inte alla vet hur.
    Leken har en framträdande roll i barnens liv och är särsklit omskriven i förskolans läroplan så ta upp det personalen, hur de kan hjälpa till.
    Lycka till!

• cicci85

Min son var likadan. Han kunde leka med sin bästa kompis på förskolan men gillade inte att leka med andra barn. Ville nån leka i lekparken ignorerade han barnet.
    Men i somras fyllde han 5 år och då började han ta kontakt med andra barn och leka helt spontant med barn han inte känner! Väldigt skönt! Var rätt orolig innan då han tydligt visade att han inte ville ha kontakt med andra barn än några på förskolan och mina kusiner, de är lite äldre och funkade bra att leka med.

• Snarkofagen

Tack för era svar! 

Förskolan är inte ett dugg oroade, de säger att hon leker bra med andra barn. Visst, om bästisen är borta någon dag, har hon lite svårare att komma igång med lek. Det är tydligen endast på fritiden som hon har det såhär. Det bor inte så många barn här där vi bor så kontakt med andra barn blir lite sporadisk.

Vi var t ex på museum i helgen. Direkt när det kom ett barn och ville leka på samma plats som hon, gick hon därifrån.

Tack för era tips. Jag avvaktar ett tag till, tar upp diskussionen med bvc i nästa vecka när jag ska dit med lillasyster.  

cicci85 - hur var din son när ni var ensamma? Lekte du mycket med honom? Jag måste leka med dottern när vi är hemma, hon kan inte sysselsätta sig själv. Fick hon bestämma, skulle hon gärna kolla på teve dagarna i ända  

• cicci85
    Snarkofagen skrev 2011-03-14 09:41:02 följande:
    cicci85 - hur var din son när ni var ensamma? Lekte du mycket med honom? Jag måste leka med dottern när vi är hemma, hon kan inte sysselsätta sig själv. Fick hon bestämma, skulle hon gärna kolla på teve dagarna i ända  
    Han gillar att pyssla, gör pärlplattor, ritar, bygger saker, kollar på philofix och gör samma saker som hon. Men leka med saker gör han inte, förutom lego, det kan han leka med om vi gör det tillsammans. Han är rätt dålig på att sysselsätta sig själv men ställer man fram grejer till honom kan han pyssla länge.
    Det är stor skillnad mot lillebror som kan sitta och leka med dinos en hel dag
  • Majan78

Lite så är min 4-åring också. Han leker helst bara med barn han känner väl. Kommer det fram andra barn i leklandet, lekparken mm så svarar han knappt dem och vänder sig mot mig och vill att jag ska leka med honom istället.
    Han har tagit hem kompisar vid några tillfällen, och det går bra.

Hemma måste jag leka med honom hela tiden om han ska kunna upprätthålla en aktivitet mer än 4 sekunder. Han kräver konstant vuxet sällskap, annars vill han se på tv.

♥ V 2007♥A 2009 ♥
  • Snarkofagen

Åh, Majan78! Precis så har jag det också! Har det varit så hela tiden? För mig har det varit såhär ända sedan hon var liten, d v s hon vill inte leka med andra barn. Och nu måste jag leka med henne hela tiden. 

Hur tänker och resonerar du? Är det ok om jag inboxar dig? Det skulle vara så skönt att få någon annan att ventilera med!  

• Majan78
    Snarkofagen skrev 2011-03-14 12:10:55 följande:
    Åh, Majan78! Precis så har jag det också! Har det varit så hela tiden? För mig har det varit såhär ända sedan hon var liten, d v s hon vill inte leka med andra barn. Och nu måste jag leka med henne hela tiden. 

Hur tänker och resonerar du? Är det ok om jag inboxar dig? Det skulle vara så skönt att få någon annan att ventilera med!  
    Du gärna inboxa mig om du vill...
    Han har alltid varit så. Han har en lillebror som är 1,5 år och jag ser en enorm skillnad där, han kan redan nu roa sig själv länge. Om vi är på öppna förskolan t ex har min äldre pojke sällan gått iväg själv (alltid varit så), han har ropat och velat att jag ska vara med honom, medan lillebror sticker iväg på egna äventyr hela tiden.

Skulle jag beskriva min son skulle jag säga försiktig, tillbakadragen och rädd att prova nya saker. Är din dotter också så?
    ♥ V 2007♥A 2009 ♥
  • Maria222
    Majan78 skrev 2011-03-14 11:39:21 följande:
    Lite så är min 4-åring också. Han leker helst bara med barn han känner väl. Kommer det fram andra barn i leklandet, lekparken mm så svarar han knappt dem och vänder sig mot mig och vill att jag ska leka med honom istället.
    Han har tagit hem kompisar vid några tillfällen, och det går bra.

Hemma måste jag leka med honom hela tiden om han ska kunna upprätthålla en aktivitet mer än 4 sekunder. Han kräver konstant vuxet sällskap, annars vill han se på tv.
    Låter som en kopia av min son, fast han är 3,5 år.

Han har alltid varit närhetssökande, ville alltid bli buren som bebis och haft svårt att roa sig själv. Han är försiktig och avvaktande.
    När vi kommer till en lekpark och det finns barn där kan han säga "barnen är dumma, jag väntar med att leka tills de har gått hem". Jag är övertygad om att det beror på hans blyghet.

Jag pressar honom aldrig, men jag uppmuntrar och jag har märkt att om jag intresserar mig för barnet först så gör sonen också det... jag pratar med barnet och uppmuntrar min son att t ex låna ut någon leksak eller hämta nåt som är i närheten av det barn som redan finns där, när jag "hjälpt" honom med första kontakten brukar det gå bättre.
    pojke 0706 och pojke 1008.
Svar på tråden Leker era 4-åringar med andra barn?