• Erica80

Undvika snitt

Visste inte riktigt vart jag skulle lägga inlägget så det blev förlossningsrädsla. Jag är inte rädd men fundersam inför kommande förlossning..

Jag är gravid med andra barnet och var på inskrivningssamtal hos BM häromdagen och har stört mig lite på henne sen dess. Nu är det ju ingen panik eftersom jag bara är i v7.
    Min förra förlossning slutade i kejsarsnitt pga att sonens huvud fastnade. När han väl kom ut så visade det sig att han vägde 5060g och va 57 cm lång.
    Kirurgen sa efteråt att hon trodde inte att jag hade kunnat få ut honom vaginalt även om han inte hade suttit fastkilad. När hon sa detta så baserade hon sina tankar på min längd, kroppsbyggnad, vikt och barnets storlek. Hon sa lite skämtsamt att nästa gång så hoppas vi att bebisen kommer 3 veckor innan.. Hon verkade inte alls anse att barnets storlek berodde på min kost utan på genetiska anlag (självklart lite kost)..

Efter min förlossning som jag trots olika komplikationer är väldigt nöjd med, har jag funderat lite på att jag skulle vilja att jag och bebis kollas lite noggrannare ang bebis storlek för att jag verkligen vill undvika ett snitt till. Eventuellt få en igångsättning..

Jag pratade lite med BM om detta (dock ej igångsättning) och hon nonchalerade det totalt o sa att jag inte skulle äta så mkt sött så blir det bra..
    Det kändes inte alls bra...

Ville bara beklaga mig lite Funderar på att byta BM

• Svar på tråden Undvika snitt
  • VildaBusan

Jag förstår dig, byt barnmorska. Fick en son på bf som vägde 5000g och var 55cm lång. Är gravid igen och jag fick rådet att tänka som en diabetiker när det gäller maten den här gången. Är i vecka 32 och har gått upp 3kg, har absolut inte tänkt på vad jag stoppat i mig, gick upp 14kg med sonen så det är ju inte det jag stoppar i mig som gör att jag fått ett stort barn, får avsmak av pizza och är inte sugen på godis så för mig är graviditeten rena bantningskuren:)
    Sonen hade huvudet snett så de fick dra med sugklocka men jag är livrädd för den här förlossningen eftersom den tidigare tog tre dygn. Stå på dig, jag har själv fått tagit kontakt med spec. Mödravården för tul för min bm nonchalerar mig och tycker att det är inte nödvändigt, jag har ju fött ett stort barn!

• Munchies

Kräv samtal med Aurorabarnmorska.

• 3 barns mamma84

BYTT KÄRRING !!!
    Och gör en anmälan om tjänstefel om du vill !!

Jag satt i samma sits som du gjorde och jag lovar jag tjatade och tjatade om tul men kärringen vägrade ge mig!
    Jag är 164cm vägde 55 kg innan jag blev gravid med dottern
    Dottern uppsattade som till 3,500g men hon föddes var hon 4140g och 52cm huvud 35cm en jobbig förlossning och 24 timmar och en axelurled och jag som svimmade under förlossningsrbetet.
    Hennes hjärta gick ner och ut hon med sugklockan väldigt nära akutsnitt.

När jag blev gravid igen så var allt högt SF mått och SF kurvan och en orolig rädd jag såklart.
    Ingen diabetes har aldrig haft det häller och hon tog mig inte på allvar.
    Hon vägrade ge mig tul och jag passerade övertid.
    Ny tid till bm och var BF +7 jag vägrade lämna dörren innan jag fick min jävla tul dagen efter kom jag och smabon till sjukhuset för att göra tul och UPS han var skattad till 4885g !! dom två 2 bm ringde akut ner till förlossningen och jag och sambon gick ner.
    Jag blev direkt undersökt och var öppen 1½cm omogen tapp det var prat om igångsättning men en underbar läkare sa NEJ sen.
    2 dagar och jag fick planeradsnitt ut kom lilla lilla pojken som bm hade sagt att han skulle ''bara'' väga ca 4,500g  men där gjorde hon redan tjänste fel jag fick ut en på 5810g och 62cm huvud 40cm och på natten höl jag på att dö
    BF+10

När jag blev gravid igen och nytt land gjorde tul v 35+5 och han var 3890g !!
    8 dagar efter (2 veckor innan BF) tog man mig på allvar jag skulle få utliggare en stor bebis och man tog ut honom och han var 4150g och 51cm huvud 35cm v 37+5
    bm sa att han skulle vara på BF dagen 4000g men hon sa att hon inte vågade gissa.
    Medans överläkaren på förlossningen sa över 5000g men under 6000g

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Erica80

Tack för era svar..
    Ja jag får nog ta en allvarlig funderare på att byta BM. Förhoppningsvis så kommer vi att flytta till sommaren och då byter jag absolut.

Jag vill ju känna mig trygg och det gör jag inte om jag blir nonchad. Jag kommer att kräva ett tul i slutet men samtidigt så litar jag inte helt på det. En vecka innan BF förra gången så va jag inne hos läkaren för att kolla ev havandeskapsförgiftning och då frågade jag henne vad hon trodde. Hon gjorde då ultraljud och mätte och hade sig och konstaterade att han va en normal bebis på ca 3 kg. Visserligen gick jag över tiden med honom men inte fan ökar en bebis med 2 kg på två veckor..

• 3 barns mamma84
    Erica80 skrev 2011-03-14 10:50:30 följande:
    Tack för era svar..
    Ja jag får nog ta en allvarlig funderare på att byta BM. Förhoppningsvis så kommer vi att flytta till sommaren och då byter jag absolut.

Jag vill ju känna mig trygg och det gör jag inte om jag blir nonchad. Jag kommer att kräva ett tul i slutet men samtidigt så litar jag inte helt på det. En vecka innan BF förra gången så va jag inne hos läkaren för att kolla ev havandeskapsförgiftning och då frågade jag henne vad hon trodde. Hon gjorde då ultraljud och mätte och hade sig och konstaterade att han va en normal bebis på ca 3 kg. Visserligen gick jag över tiden med honom men inte fan ökar en bebis med 2 kg på två veckor..
    Det gör du bra bara byta när man inte är nöjd.
    Tro mig jag vet vad du går igenom.
    Hoppas bara att bm lägger ner och tar dig och bebisen på allvar.
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
Svar på tråden Undvika snitt