• Ängsliga mamman

Oense om val av skola

Min dotter ska börja i 6 årsverksamhet i höst och jag har fått hem papper ang detta som ska skrivas på av båda vårdnadshavarna.

Pappan vill inte skriva under pappren som ska vara inlämnade i veckan....

Vem bestämmer ang val av skola om vi inte kan enas om val av skola? (hon är skriven hos mig)

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Oense om val av skola
  • Axxa1977

Kommer att vara i samma sits som dig nu kommande år... sonen börjar förskoleklass nästa höst och hans pappa vill (bara för att jävlas) sätta honom på en skola i stan, jag vill sätta sonen på en bra skola här i Huddinge där han ändå bor mestadels av tiden (9 dagar av 15) och har gått på förskola här i Huddinge sen han var 2½ år och är folkbokförd hos mig. Känner på mig att det kommer att bli en fight om detta... undrar liksom dig, hur man gör i ett sådant här fall? Jag har ju en plan på att söka advokathjälp om han vägrar skriva på papprena... funderar starkt på att kämpa för ensam vårdnad. Hans pappa är helt knäpp.... och sonen får ändå aldrig gå på förskolan när han är hos pappan, så hur ska det bli när han börjar skolan... jag känner mig maktlös och frustrerad....

• vetvadjagvill

Boendeföräldern bestämmer i denna fråga.

Eftersom barnet ej ännu omfattas av skolplikten så borde  det vara så att ni väljer fritt blnad de 6års f-klasser som  finns i området.

Boendeföräldern har ensam rätt att bestämma den dagliga omsorgen där i ingårval  av förskoleplats.

SKola däremot  ska man vara övrens om.
    Är man inte det blir det med automatik placeringe på den skola barnet med automatik tillhör.

Så strunta i att tjafsa med de som inte vill samarbeta, skicka bara in papper vill de ha den andras underskrift så får kommunen ordna det, 

Kommunen kan inte neka er omsorg eftersom ni måste kunna åka till jobbet.
    Det ingår därför i den dagliga omsorgen enligt JObeslut.

• andreasx
    Axxa1977 skrev 2011-08-24 18:30:23 följande:
    Kommer att vara i samma sits som dig nu kommande år... sonen börjar förskoleklass nästa höst och hans pappa vill (bara för att jävlas) sätta honom på en skola i stan, jag vill sätta sonen på en bra skola här i Huddinge där han ändå bor mestadels av tiden (9 dagar av 15) och har gått på förskola här i Huddinge sen han var 2½ år och är folkbokförd hos mig. Känner på mig att det kommer att bli en fight om detta... undrar liksom dig, hur man gör i ett sådant här fall? Jag har ju en plan på att söka advokathjälp om han vägrar skriva på papprena... funderar starkt på att kämpa för ensam vårdnad. Hans pappa är helt knäpp.... och sonen får ändå aldrig gå på förskolan när han är hos pappan, så hur ska det bli när han börjar skolan... jag känner mig maktlös och frustrerad....
    hey. you can email me at andreasxhansen@hotmail.com
  • Anna jkp

Hur har det gått för er. Är beroende av alla tips man kan få. Har en 5 o 8 år. Barnen bor hos mig 100% samt skrivna hos mig. Enl rektorn är det min skylldighet att köra dem 20 mil i veckan för att pappan inte vill att de skall byta. De nekas skolskjuts för barnen är skrivna hos mig. Rektorn hänvisar att jag som flyttade och har då skylldighet att skjutsa dem. Fast jag flyttade av säkerhetsskäl. Pappan får inte ha barnen utan en kontaktperson är med.

Synlig gör kvinnovåldet
Svar på tråden Oense om val av skola