Hur hantera makens hemlängtan?
Jag vet inte om mitt inlägg egentligen passar i det här forumet, för själv är jag ingen utlandsförälder (just nu), däremot är min man det.
Jag är gift med en kille från Egypten och vi har en alldeles ny liten son hos oss nu. Min man har bott i Sverige i snart två år och kom hit som anknytning till mig. Vi träffades i Egypten och bodde tillsammans där i nästan ett år. Flyttade till Sverige när vi bestämde oss för att bilda familj. Den ekonomiska situationen i Egypten var kass och jag hade massa hälsoproblem och litade inte alls på sjukvården där. Long story...
Hur som helst så lider min man av fruktansvärd hemlängtan och har så gjort av och till under tiden han har varit i Sverige. Den senaste tiden har detta eskalerat, han vantrivs i Sverige och vill bara tillbaka till Egypten. Han har jobb här, har skaffat massa kompisar och pratar hyfsad svenska. Således är han ovanligt välintegrerad för att ha varit här så pass kort tid. Men ändå är det något som gnager honom. Han tycker att det är skitjobbigt med vintern i Sverige (och jag håller med honom!), upplever att folk är kalla och otrevliga, att det är helt dött ute på kvällarna (och vi bor ändå i Göteborg) och känner inte att han är en självklar del i samhället. Nu är det så illa att han säger att han har ångest varje dag, att han vaknar med en klump i bröstet varje morgon och att han inte har energi till något...
Samtidigt är situationen i Egypten kaosartad just nu efter den revolution som skedde där i slutet av januari (och vår son föddes mitt under revolutionen!). Det är svårt att leva där då arbetslösheten är hög, lönerna är låga och priserna har skenat iväg sedan revolutionen. Dessutom är landet mycket ostabilt politiskt sett och frågan är hur säkert det är att vara där. Jag tror inte att vi skulle kunna försörja oss ens om vi bodde där nu...
När jag bodde i Egypten trivdes jag mycket bra, men självklart hade jag massvis med hemlängtan också. Skillnaden mellan länderna är enorm. Jag antar att jag skulle ha minst lika mycket hemlängtan om vi flyttade dit igen, och kanske ännu mer nu när vi har ett litet barn. Dessutom skulle jag antagligen få vara hemmafru, åtminstone i början, och lägga min karriär på hyllan för ett tag.
Min undran är om det finns någon utlandssvensk här som kanske har tips och råd för hur vi ska hantera vår situation: dels hur jag ska hantera att min man har så mycket hemlängtran och vantrivs så i Sverige, dels vad han kan göra för att situationen ska bli bättre?
Jag önskar bara att både han och jag ska må bra och att vi ska hitta en lösning som passar vår familj.