• Jossofräs

Hur många ord?

Ungefär hur många ord kan din snart fyllda eller nyss fyllda två åring?

• Svar på tråden Hur många ord?
  • nirakanna2

Vår kille pratar inte så många ord. Titta, där, hej, hejdå, skor, aj, oj, uj (nyansen allvarligare än oj om det händer något oväntat ), men han förstår många fler.

• bollanmollan

oj jag kan inte räkna dom. han kan prata otroligt bra och långa meningar. Han var mer sen att gå istället.

• Flickan och kråkan

Min yngsta fyller 2 år om två månader. Har slutat räkna sedan länge. Han pratar i 4-ordsmeningar.

Äldsta sa 5 ord totalt, samt ett par djurläten när han fyllde 2 år.

Barn är olika .

• Pyris

Har ingen koll längre hur många ord hon kan, men det är en hel del. Hon blir 2 år om 3 månader och hon började prata när hon var 8 månader.

2 av mina andra barn sa knappt ett ljud fram tills dom blev 3, sen gick munnen i ett  

• Soffifi

Hon fyllde 2 år den 1 mars, har pratat länge. Nu är det långa meningar, kanske 8 ord. Har jättestort ordförråd och har börjat artikulera R väldigt tydligt ibland.

• 3 barns mamma84

När sonen var 1 år kunde han säga massa ord korta ord då bodde vi i sverige
    Sen flyttade vi till danmark och ALLT FÖRSVAN
    Idag är han 2,5år säger han några ord igen + på danska

Kan kan alltså svenska och danska och sen kommer det finska

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Smulan27

Vår son är 1,5 år och jag har slutat räkna hans ord, det kommer nya hela tiden. Han var väldigt tidig med att börja prata. Har på senaste tiden börjat säga 2-ords-meningar, typ "min mamma" och "pappa kom".

• Grillspettet
    JossBergendahl skrev 2011-03-12 17:48:14 följande:
    Ungefär hur många ord kan din snart fyllda eller nyss fyllda två åring?
    Min son kunde prata så gott som flytande när han var strax över två år.
    Håller nu på och lär honom hans mammas språk också, men nu är han snart fyra. Problemet är att han börjat dricka rätt regelbundet och blivit lite småalkis vilket förstör inlärningen.

Men till sommaren när han varit på rehab fortsätter vi.
  • Soffifi
    Grillspettet skrev 2011-03-25 14:29:11 följande:
    Min son kunde prata så gott som flytande när han var strax över två år.
    Håller nu på och lär honom hans mammas språk också, men nu är han snart fyra. Problemet är att han börjat dricka rätt regelbundet och blivit lite småalkis vilket förstör inlärningen.

Men till sommaren när han varit på rehab fortsätter vi.
    What??!! Antar att du skämtar och isf..Skrattande
  • hihihaha

Dottern på drygt 2 år pratar i hela långa meningar, men kan ej uttala R. Stora dottern pratade också för fullt när hon var 2 år. Sonens ord var nog lätträknade vid 2-årsåldern. Så det är ju så olika, men kanske att det stämmer som det sägs, att tjejer oftast är tidigare med talet än pojkar?

• Fru Stjärnfall

Vår son på 2 år och 3 månader kan kanske 80 ord, skrev upp dem för ett tag sedan för att ha som minne när han blir äldre.  Men vissa förstår bara vi föräldrar. Han har börjat med 3-ordsmeningar.

Allt hände precis efter 2-årsdagen, innan dess sa han inte alls mycket. Men nu kommer det nya ord och meningar varje dag.

Svar på tråden Hur många ord?