• idibidi

Stressad av 6mån kontrollen

Hej!

Min son är 5 och en halv vecka och ska på 6mån-kontroll den 22:a mars.

Han lärde sig precis vända sig från rygg till mage i dagarna (8/3) och gör det nu för jämnan.

Annars är han väl lite sen med liten marginal och det är även anledningen till min oro. Han uppfyller inte alla punkterna de skall kunna utvecklingsvis.

Han är ju lite stor kille, så han gillar att softa och ligga stilla och obse.rvera, med andra ord inte aktiv. Han är inte heller jättesocial, utan väldigt blyg med andra människor. Med mig är han normal.

Han är inte intresserad av saker så mycket. Han har någon favvo-leksak, men tittar inte på dem när han tappar dem. Han byter heller inte mellan händerna. Känns som att han inte förstår grejen med det helt enkelt eller reagerar på sånt.

Och vad räknas som nyanserat joller?
    Min pojke gör ljud som: "bababab böböbö abouu" och sedan så skriker han jätteljust och högt väldigt ofta.

Han kan greppa jättebra, men gör det inte så ofta av egen maskin. Dvs. han behöver lite motivation för att ta tag i saker. Känns som att han inte är intresserad av alldeles för mycket runtomkring. Han KAN det, men gör det inte.

Undrar om någon haft något liknande barn på det här sättet som inte uppfyllt alla utvecklingsgrejor kring 6mån-kontrollen, och hur har era barn blivit sedan?
    Vad gör läkaren om de inte uppfyller en eller flera punkter?
    Är det värsta grejen eller förbises det lätt?
    Och vad är meningen med 6mån kontrollen egentligen kring motoriska utvecklingen?

• Svar på tråden Stressad av 6mån kontrollen
  • paloma84

Äsch, var inte så stressad över 6 mån kontrollen Glad
    Dessa kontroller gör amn "bara" för att uppmärksamma/synliggöra barnets utveckling för att tidigare kunna se om det finns speciella avvikelser. Men inget jag tycker att man som förälder borde stressa över.
    Barn är såå olika, speciellt i denna ålder.

Vi var på 6 månaders kontroll med sonen, han var dock 6 1/2 månad, 72 lång och 1050gr :)
    Dottern vägde på 1 1/2års kontrollen 9.500 så han är ju något större ;)

Det helt klart skillnad på våra två barn.
    Dottern rullade vid 4 månader, snurrade runt som en propeller iväg på golvet vid 6, kröp vid 7-8 månader , klättrade upp för trappor och hade redan då 8 tänder...

Leonidas.. Har vänt 1 gång.. vill inte ligga på golvet.. vill inte ligga på mage.. skriker eller gnäller bara liggandes.. Han denna vecka lärt sig att sitta lite utan att ramla omkull på direkten.
    Men han sitter där han sitter liksom.
    Dottern hade mycket bättre finmotorik.. Leo bara viftar med armarna och slår sig själv typ.. 

Så frågorna på bvc kunde jag knappt svara på.. ha ha
    Bvc tanten: Om han sitter i en stol och tappar nått han håller i, tittar han efter den då?
    Jag: Eh.. sitta i stol.. eh.. nja, han sitter väl knappt i nån stol.. eh, jag vet knappt om han hållt i någonting när han sitter i matstolen... 

Jag menar, om ungen sitter i stolen och håller tyst i 3 minuter innan han börjar gallskrika.. Inte står jag och tittar på honom då?? Jag flänger ju runt och får saker gjorda :)

Bvc tanten: Jollrar han nyanserat?
    Jag: Eh, jollrar.. nyanserat.. ? Eh.. han typ.. Aaaaaaaaaaaaaahaaaaaaaaaa?
    För alltså, han kör inget "mamamama.. dadadadada.. bababababa"

Med dottern hade jag koll!! Men hon var också tidig och aktiv. Nu... Nu är jag bara glad om alla är tysta och glada :) Men tänker inte oroa mig över någon utveckling inte!

Och bvc tanten sa ingenting! Inge "Nä men.. jollrar han inte nyanserat??"
    Äsch. Det kommer när det kommer!!

Däremot är man ju alltid uppmärksam på sina barns utveckling. Men inget jag oroar mig över :)

• paloma84

Det är inget extremt om sitt barn ej rullar runt eller inte har någon favoritleksak :)

Bvc tanten står ju där och sa typ "Hej Leo!" och ser om pojken reagerar. Ja, det gjorde han. Bra, då bockar hon av det. "Titta häär" säger hon och viftar med en färggrann lite sak framför. Barnet följer med blicken. Bra, då bockar hon av det. Han sträcker sig även efter den. Bra, då bockar hon det. Hon låter barnet ta saken, och hon ser då att han tar saken med båda händerna. Bra, då bockar hon av det. 

Jag menar, detta sker så naturligt! Inget prov. Utan hon möter barnet, pratar, skrattar, lekar, och uppmärksammar vissa saker. Sen kanske de kollar efter fler saker än vad hon säger. Men sånt gör ju även jag som förskollärare/lärare.. Jag ställer en fråga, men det är flera saker jag är uppmärksam på. Förstod barnet frågan, hur går tankegången, vad gör barnet.. osv.. Allt för att få en helhetsbild :) 

• bergan

Vår kille gjorde inget av det som man ska göra på 6mån kollenGladhan låg som en dö sillGlad 
    Ta det lugnt men om du känner oro så taupp det med dem så kan de lugna dig o ni kan prata kring din oro!

• paloma84
    paloma84 skrev 2011-03-11 20:23:24 följande:
    Det är inget extremt om sitt barn ej rullar runt eller inte har någon favoritleksak :)

Bvc tanten står ju där och sa typ "Hej Leo!" och ser om pojken reagerar. Ja, det gjorde han. Bra, då bockar hon av det. "Titta häär" säger hon och viftar med en färggrann lite sak framför. Barnet följer med blicken. Bra, då bockar hon av det. Han sträcker sig även efter den. Bra, då bockar hon det. Hon låter barnet ta saken, och hon ser då att han tar saken med båda händerna. Bra, då bockar hon av det. 

Jag menar, detta sker så naturligt! Inget prov. Utan hon möter barnet, pratar, skrattar, lekar, och uppmärksammar vissa saker. Sen kanske de kollar efter fler saker än vad hon säger. Men sånt gör ju även jag som förskollärare/lärare.. Jag ställer en fråga, men det är flera saker jag är uppmärksam på. Förstod barnet frågan, hur går tankegången, vad gör barnet.. osv.. Allt för att få en helhetsbild :) 
    Och när jag säger "så bockar hon av det" då menar jag ju att hon gör det i huvudet!!
    Hon springer inte runt med nån vitt A4 med kryss ja, nej.
    Utan tillslut går hon till sin dator och fyller i.

Men jag menar... Jag är inge orolig mamma så..
    Jag har aldrig bett om att få se mitt barns kurva. Jag menar, mår barnet bra så mår barnet bra!
    Vem bryr sig om en kurva, det finns en mängd olika utvecklingsteorier :)
    Jag ser Bvc damerna lite som vilka gamla damer som helst som gärna ger råd.
    Jag har inte bett om något råd. 
  • idibidi

Önskar verkligen att jag kunde vara lika chillad som du paloma84!
    Men jag är utav en orolig natur helt enkelt, tror att det grundar sig i att jag växte upp med att följa med min moster (som tog hand om mig mycket efter min mors död) på hennes jobb som personlig assistent åt två unga tjejer med grava utvecklingsstörningar och autism när jag var barn.
    Kan inte tänka mig någonting värre eftersom att dessa tjejer bara satt som grönsaker och vickade fram och tillbaka, och jag är riktigt orolig över att just mina barn skulle råka ut för detta.

Känns så jobbigt att jämt jämföra, och jag förstår inte ens meningen med den så omtalade 6mån kontrollen och alla kurvor och så. Jag tycker att det borde vara någonting för läkaren och ej "patienten" eller föräldern.

Tänkte bara om några åtgärder vidtogs? De väntar helt enkelt bara och ser? Om man mår dåligt av att vänta då?

• Alexi
    idibidi skrev 2011-03-11 21:04:46 följande:

Men jag är utav en orolig natur helt enkelt, tror att det grundar sig i att jag växte upp med att följa med min moster (som tog hand om mig mycket efter min mors död) på hennes jobb som personlig assistent åt två unga tjejer med grava utvecklingsstörningar och autism när jag var barn.
    Kan inte tänka mig någonting värre eftersom att dessa tjejer bara satt som grönsaker och vickade fram och tillbaka, och jag är riktigt orolig över att just mina barn skulle råka ut för detta.

Känns så jobbigt att jämt jämföra, och jag förstår inte ens meningen med den så omtalade 6mån kontrollen och alla kurvor och så. Jag tycker att det borde vara någonting för läkaren och ej "patienten" eller föräldern.

Tänkte bara om några åtgärder vidtogs? De väntar helt enkelt bara och ser? Om man mår dåligt av att vänta då?

Fast det är nog väldigt få diagnoser som kan ställas redan vid 6 mån. Autism tex kan väl ställas tidigast runt 18 mån. Jag har på de kontroller jag varit på upplevt att läkaren helt enkelt pratar med föräldern, pratar med barnet, klämmer, känner osv men inte mer formellt än så, en erfaren sköterska/läkare vet precis vad de kollar efter och gör det utan att det märks.

Min dotter var inte i närheten av att tex klara tal"kravet" vid 18 månader men jag har aldrig bekymrat mig en sekund över det, jag ser ju på annat hon gör att hon är frisk och normal, bara lite senare än majoriteten på en del saker.
  • paloma84
    idibidi skrev 2011-03-11 21:04:46 följande:

Jag förstår att du är lite orolig och så.. Men vet du..?
    Det gör inget gott att du går runt och är orolig :) 

Nu är det såhär, alla barn är olika och utvecklas i olik takt.
    Vissa rullar, kryper, snurrar, jollrar, får tänder... Andra observerar, sitter, börjar att stjärthasa istället för att krypa.. osv. Alla är olika, och får vara olika, och allt (nästan allt) är normalt.

Dessa kontroller, anser jag, att man ej skall ta som något negativt och tro att de skall syna hur utvecklad och smart ditt barn verkar vara. Utan dessa kontroller är för att få en "bild" av ditt barn, en helhetsbild. Och faktisk upptäcka avvikelser i tid.

Ex. Ett barn är sen i talet.. Vad kan det bero på? Alla barn är ju olika! Men så visar det sig att barnet har en hörselnedsättning.

De ser inte kritiskt på ett barn som ej lärt sig rulla genom att tro att det är fel på barnet. Förr hade vi en mängd olika utvecklingsteorier, en del rätt obehagliga, en del intressanta och en del trovärdiga.

Det finns ju mer tecken man kan se förutom de klassika punkterna de skall titta på.
    Vissa barn har fortfarande svårt att hålla upp huvudet, har de någon muskelsjukdom?
    Osv..

Men Ts, försök att slappna av :)
    Sen är det ju såhär, skulle ditt barn vara "sen", ha någon specifik avvikelse, få en diagnos senare i livet.. Så är det ju ej inget du kan ändra på genom att vara orolig.
    Det bästa är om du finns där för ditt barn, stimulerar och utmanar barnet för en god utveckling :)

Men, vet du.. Mest av allt behöver ens barn bara kärlek :)

• KlasStures mamma

syrrans tös var en stor bebis och väldigt nöjd med ett stilla liv. Hon klarade inte heller många grejer på 6 månaders. Men nu är hon snart två och har växt i sin stora kropp och är precis som alla andra två åringar.

Men jag hade tagit upp det med dem för att själv få lite lugn i sinne. de flesta barn har sin egen utvecklings kurva. ibland tar de skutt om de legat efter vid något tillfälle. det mesta är trots allt normalt

Svar på tråden Stressad av 6mån kontrollen