Stressad av 6mån kontrollen
Hej!
Min son är 5 och en halv vecka och ska på 6mån-kontroll den 22:a mars.
Han lärde sig precis vända sig från rygg till mage i dagarna (8/3) och gör det nu för jämnan.
Annars är han väl lite sen med liten marginal och det är även anledningen till min oro. Han uppfyller inte alla punkterna de skall kunna utvecklingsvis.
Han är ju lite stor kille, så han gillar att softa och ligga stilla och obse.rvera, med andra ord inte aktiv. Han är inte heller jättesocial, utan väldigt blyg med andra människor. Med mig är han normal.
Han är inte intresserad av saker så mycket. Han har någon favvo-leksak, men tittar inte på dem när han tappar dem. Han byter heller inte mellan händerna. Känns som att han inte förstår grejen med det helt enkelt eller reagerar på sånt.
Och vad räknas som nyanserat joller?
Min pojke gör ljud som: "bababab böböbö abouu" och sedan så skriker han jätteljust och högt väldigt ofta.
Han kan greppa jättebra, men gör det inte så ofta av egen maskin. Dvs. han behöver lite motivation för att ta tag i saker. Känns som att han inte är intresserad av alldeles för mycket runtomkring. Han KAN det, men gör det inte.
Undrar om någon haft något liknande barn på det här sättet som inte uppfyllt alla utvecklingsgrejor kring 6mån-kontrollen, och hur har era barn blivit sedan?
Vad gör läkaren om de inte uppfyller en eller flera punkter?
Är det värsta grejen eller förbises det lätt?
Och vad är meningen med 6mån kontrollen egentligen kring motoriska utvecklingen?