Någon mer som förlorade sin pappa tidigt?
Inatt drömde jag om min pappa som dog för snart 14 år sedan. Jag drömmer ytterst sällan om honom, och då har det alltid varit så att han har kommit tillbaka och undrat vad som har hänt..jag får då berätta för honom att han har dött. Han är förvånad och förstår ingenting, men vi sitter ner och pratar, och jag känner mig oftast lite lättad när jag vaknar. Det känns som att jag kommit närmare honom på något sätt. Inatt var det dock annorlunda.
Vi var på något ställe som jag inte kände till, och han var där med en ny familj. Han hade varit med om samma olycka men hade inte dött av den. Jag hade en massa halvsyskon, och så var hans 'nya' fru där. Jag försökte få kontakt med dem för att fråga saker om honom, typ hur han var och hur han hade klarat sig efter olyckan. Sen blev jag upprörd och kunde inte förstå varför han inte var med min mamma...det var ju så det skulle vara. Jag kunde inte prata med min pappa, för han vände ryggen och försvann hela tiden. Jag tror att jag börjar inse att med tiden så blir mina minnen av honom allt svagare, och jag får vända mig till andra för att bekräfta att han ens levde. Jag har minnen av honom, och kommer även ihåg när han dog (jag var nästan 10 år gammal) då jag även såg det, men det känns som att dom är rotlösa, som bilder som flyter omkring i min hjärna som inte har någon relevans till personen jag är idag. Sanningen är att jag då inte vet vem jag är idag heller. Jag är som en krossad spegel som limmats ihop, men bilden är ändå inte hel. Jag kan titta på bilder från min barndom, och allt känns väldigt avlägset och overkligt.
Jag kan logga in på Facebook och söka efter mina halvsyskon där, men jag kan inte ta kontakt med dem. I verkligheten är situationen omvänd, och det är faktiskt vi som är min pappas "nya" familj. Dom vill inte veta av oss. Jag känner dock ett behov av att prata med dem och att dela minnen eftersom dom minns min pappa mycket bättre än jag. Jag mår förfärligt dåligt över detta och känner mig liksom 'fast'. Jag kan inte gå framåt och förstår inte varför. Detta hände ju ändå för 14 år sedan, varför har jag inte kommit över det?!
Någon annan som förlorat sin pappa tidigt i livet?