• Marre22

Näe, nu behöver jag fråga er proffs!

Jag fick konstaterad PCO i veckan.
    Nog har jag märkt ökad behåring och övervikt, men jag har mens som en klocka och testat med stickor ett par månader och fått utslag och mens två veckor senare. Jag har dessutom haft ett missfall.

Eftersom jag har klassiska ägglossningssymtom med riktigt vattniga och trådiga flytningar och bröst ömma som ajaj, så var min läkare helt övertygad om att jag ju ägglossat.

Nu har jag läst på, kollat på den mycket informativa länken som finns här på FL till en läkare och känner mig något förvirrad eftersom man med PCO tydligen ska ha problem med ägglossningen.

Är det så att jag får alla ägglossningssymptom, regelbunden mens men att det inte släååer något riktigt ägg??!!
    Ägglossningsproblem för mig är att man inte ägglossar alls och mensen blir väldigt gles eller uteblir.
    Vad säger ni proffs?

• Svar på tråden Näe, nu behöver jag fråga er proffs!
  • Yrja M

Om du fick din pco konstaterad genom att man på vul såg att du hade ett pärlband av omogna ägg så är det ju ett tecken på att du inte ägglossar regelbundet.. mens kan man få utan ägglossning.

• Marre22

Är du säker?
    Hur kan jag då få utslag på ägglossningsstickan EN gång per månad?
    ... med rikliga flytningar som försvinner på ett dygn och helt otroligt ömma bröstvårtor - dvs riktiga ägglossningssymtom.

• Vickan I

Ägglossningssymptom får man när Lh stiger. När det stigit till en viss nivå get äl-test utslag och ytterligare en nivå så lossnar ägget. Så bara för man får utslag på test så är det ingen garanti att ägget sedan släpper. Dock låter det som du säger märkligt att mens och utslag på test är så regelbundet för det brukar det ju inte vara. Med blodprov vissa dgr i cykeln kan man se om man ägglossat el ej.

• Yrja M

Jag är säker på att man kan ha positivt ÄL-test utan att verkligen få ägglossning men hur det är i just ditt fall vet jag ju inget om..

Från www.niomanader.se: Är ett postivt ÄL-test ett absolut säkert tecken på att jag kommer att få ägglossning?
    Nej, tyvärr. ÄL-testerna mäter stegringen av ägglossningshormonet, det luteiniserande hormonet, LH som ökar eller "stegras" 24–36 timmar före ägglossningen. ÄL-testet reagerar alltså inte på själva ägglossningen utan på det som föregår ägglossningen. Det kan därför vara så att ägglossningen ändå inte sker trots att man har fått ett postivt svar på ÄL-testet.

• LiselottePCOS

PCO-äggsockar är utseendet på äggstocken. PCO-äggsockar kan kvinnan ha om hon  tex har " struma" dvs problem med sköldkörtelhomoner. Du bör fråga din läkare om det är PCO/ S syndromet du har eller om det är utseendet  på ägggstocken  gynekologen menar. Be honom henne förtydliga.

Har du fått ta blodprover?  isåfalll vad visade de. Om du inte fått ta blodprover , se till att få göre det, för att utesluta andra tillstånd/ hormonproblem.

Vid PCO-PCOS  är det två av  tre syntom som ska uppvisas ( bestämt av  gynekologer i Rotterdam 2003-2004)

orgelbunden eller utebliven mens ( mer än 42 dagar= 6 v, mellan cyklerna och  mer än 3-4 dagar mellan 2 cykler)
     hormonpåverkan ( hirustism, acne)
    pco-äggstockar

Orden PCO och PCOS slarvar sjukvårdspersonal  med. Så fort kvinnan har alla syntomen bör läkare säga PCOS men de gör det inte.

Titta gärna på föreläsningen med jan Holte om anovulation- (utebliven ägglossning)PCOS på internet.

Svar på tråden Näe, nu behöver jag fråga er proffs!