• TokTur

Bonussyskon i samma klass när dom börjar 6-års?

Hej!

En allmän fråga, vilka för- och nackdelar kan det finnas med att bonussyskon går i samma klass? I det här fallet bor dom tillsammans varannan vecka. Är det en självklarhet att man ska försöka lösa det så att dom får gå i samma klass? I dag går dom på olika dagis, eftersom bonussyskonet nyligen flyttat hit, och fick inte plats på min dotters dagis. Och jag vill inte att min dotter byter dagis nu när det är dags att byta till ny 6-årsgrupp i aug 2012.

Som läget är nu finns det en skola (skola A) som ligger lämpligt till rent geografiskt, det är en skola som både jag och barnets pappa har en mycket bra bild av. Dock är han lite tveksam för det finns en skola (skola B) som ligger närmare där han bor, och därför är han mer intresserad av att den ska väljas för både våran dotter, och hans "bonusbarn". Vad det gäller skola B har jag inte en särsklit positiv bild, den har genomgått stora strukturella förändringar med nya upptagningsområden, ny organsiation, och man har det väldigt kaotiskt. Skola A är en mindre friskola i som ligger i den stadsdel som jag bor.  Den ligger ca 2,5 km från mitt boende, och bara 1,5 km från pappans. För mig har avståndet inte så stor betydelse, det är mer att jag inte är positivt till skola B. Men det finns en praktisk del i att hon (eller dom båda) enkelt kan ta sig till skola A från både mig och pappan. Blir det skola B är det åt helt fel håll från mitt boende, och det är dessutom väldigt central och trafikerat.

Nå, det blev en lååååång beskrivning, och vad är då frågan? Jo, som sagt, är det självklart att dom ska gå i samma klass? Kan dom gå på olika skolor? Jag tycker det är jättesvårt att veta. Jag är mån om att det ska fungera väl för barnen, och jag är positivt inställd till att min dotter har fått ett bonussyskon, eftersom hon inte har några egna syskon.

Och, viktigast av allt, OM vi inte kommer överens, vad gör jag då?

Tack på förhand för synpunkter, tankeställare, egna erfarenheter etc..

• Svar på tråden Bonussyskon i samma klass när dom börjar 6-års?
  • Lykka

Det blir ju jobbigt för pappan och hans sambo att hämta och lämna på två ställen. Det är min spontana känsla. Samtidigt så ska ju inte det avgöra ett skolval. Kan inte båda barnen gå på skola A då?

• HarperSeven

Hur långt ligger skola B från ditt respektive din dotters pappa hem?

• Tinnys

Oj, vad långt ni har till skolorna. Jag tycker det är en fördel att ha en skola nära då de har kompisar som bor på samma ställe som de kan leka med och så småningom gå själva till skolan med. Att ha bonussyskon i samma klass är väl bra om de kommer bra överräns eftersom det blir en trygghet. Speciellt om de inte går i samma skola som sina kompisar på dagis ska börja i.

• HarperSeven
    Tinnys skrev 2011-03-11 09:21:57 följande:
    Oj, vad långt ni har till skolorna. Jag tycker det är en fördel att ha en skola nära då de har kompisar som bor på samma ställe som de kan leka med och så småningom gå själva till skolan med. Att ha bonussyskon i samma klass är väl bra om de kommer bra överräns eftersom det blir en trygghet. Speciellt om de inte går i samma skola som sina kompisar på dagis ska börja i.
    Men är 1,5 km respektive 2,5 km så långt?
  • TokTur
    Filip 2 år skrev 2011-03-11 09:16:28 följande:

Hur långt ligger skola B från ditt respektive din dotters pappa hem?

Den ligger knappt 1,5 km från pappans hem, nästan 5,5 km från mitt hem. För min del är det "åt helt fel håll" om man ser till min väg till arbetet, vad det gäller pappan så är det ungefär lika "rätt" till båda skolorna.
  • TokTur

Tillägg: Ingen av barnen kommer att "följa med" dagiskompisar när det blir dags för 6-års, pga att vi flyttat och att att pappans bonusdotter går på ett tillfälligt dagis som öppnats upp igen pga stora köer i stan.

Eftersom pappan bor relativt centralt i en lägenhet finns det ingen naturlig mötesplats för barn som bor i det området, det finns ingen lekplats ute på gården eller liknande (det är överhuvudtaget ganska lite barn precis där). Däremot finns det en stor stadspark med fina lekplatser några hundra meter från deras boende, dock centralt beläget med hårt trafikerade genomfartsleder, inget ställe man som barn själv kan gå till.

Jag bor i ett radhus i ett typiskt "svensson-område", med gott om ungar både på den gården, och i angränsande radhus och villaområden. Precis som "Tinnys" skriver så vill jag gärna att hon har kompisar i närheten som delar skola, och det kommer hon ha. (Dock är det väl så att vissa av barnen i vårat område går på den kommunala skolan som också ligger i våran stadsdel).

Om jag försöker se det så objektivt jag kan bara kan (haha, inte så lätt kanske), så tycker jag ändå att det är självklart med skola A. Tyvärr så tror jag att en anledning till att det inte tilltalar pappan, är att han ser en risk i att hon blir mer "etablerad" hos mig än hos honom, och en rädsla för att hon på sikt kanske vill vara mer hos mig pga av kompisar etc.  Jag tror dock att den risken är minimal, för hon kommer ju att knyta väldigt starka band till sin bonussyster, vilket man redan märker efter ca 1/2 år.

Hoppas någon orkar läsa mina långa utlägg och komma med kloka tankar och råd! Skrattande

• Kaupa Jaur

Det finns alltså bara en förskoleklass på varje skola? annars hade jag valt skola A men satt syskonen i olika klasser.

Fördelar med att ha barnen i samma klass
    + de kan ta hand om varandra under dagarna och får en starkare sammanhållning
    + enkelt och nära för er att hämta/för barnen att gå hem
    + det är praktiskt med friluftsdagar, lov och papper - det är ju samma för båda barnen.

Nackdelar med att ha barnen i samma klass
    - det kan bli syskonrivalitet i skolaktiviteter, vilket kan leda till att det ena barnet hämmas i sin utveckling
    - jobbigt för er föräldrar att hämta och lämna på två olika ställen
    - de kan bli sedda som "syskonen" och därmed inte bli sedda som individer

• mamma till 2 frön

Håller på det hela taget med Kaupa Jaur. Funderar över om man kan dra likheter till ett tvillingpar. De skolor jag arbetat på har alltid tittat på individerna och många gånger valt att sätta dem i olika klasser just för att de ska få utvecklas till egna individer. Samma skola men olika klass kanske...

Svar på tråden Bonussyskon i samma klass när dom börjar 6-års?