Bonussyskon i samma klass när dom börjar 6-års?
Hej!
En allmän fråga, vilka för- och nackdelar kan det finnas med att bonussyskon går i samma klass? I det här fallet bor dom tillsammans varannan vecka. Är det en självklarhet att man ska försöka lösa det så att dom får gå i samma klass? I dag går dom på olika dagis, eftersom bonussyskonet nyligen flyttat hit, och fick inte plats på min dotters dagis. Och jag vill inte att min dotter byter dagis nu när det är dags att byta till ny 6-årsgrupp i aug 2012.
Som läget är nu finns det en skola (skola A) som ligger lämpligt till rent geografiskt, det är en skola som både jag och barnets pappa har en mycket bra bild av. Dock är han lite tveksam för det finns en skola (skola B) som ligger närmare där han bor, och därför är han mer intresserad av att den ska väljas för både våran dotter, och hans "bonusbarn". Vad det gäller skola B har jag inte en särsklit positiv bild, den har genomgått stora strukturella förändringar med nya upptagningsområden, ny organsiation, och man har det väldigt kaotiskt. Skola A är en mindre friskola i som ligger i den stadsdel som jag bor. Den ligger ca 2,5 km från mitt boende, och bara 1,5 km från pappans. För mig har avståndet inte så stor betydelse, det är mer att jag inte är positivt till skola B. Men det finns en praktisk del i att hon (eller dom båda) enkelt kan ta sig till skola A från både mig och pappan. Blir det skola B är det åt helt fel håll från mitt boende, och det är dessutom väldigt central och trafikerat.
Nå, det blev en lååååång beskrivning, och vad är då frågan? Jo, som sagt, är det självklart att dom ska gå i samma klass? Kan dom gå på olika skolor? Jag tycker det är jättesvårt att veta. Jag är mån om att det ska fungera väl för barnen, och jag är positivt inställd till att min dotter har fått ett bonussyskon, eftersom hon inte har några egna syskon.
Och, viktigast av allt, OM vi inte kommer överens, vad gör jag då?
Tack på förhand för synpunkter, tankeställare, egna erfarenheter etc..