En eller två dvärghamstrar?
Dottern har länge önskat sig ett djur. Det började med en häst eller möjligehn hund, men landade till slut på hamster. Som tur är!
Igår köpte vi så en liten hamsterunge. Innan dess hade jag kollat upp lite om hamstrar och insett att det numera är en hel vetenskap. När jag var barn och hade hamster för 25 år sedan användes "Guldhamster" och "Dvärghamster" som synonymer. Idag verkar det till och med finnas rasföreningar för olika typer av Dvärghamster och ingen balndar ihop dvärg med guld. Nytt för mig var också att dvärghamstrar är sociala och trivs med att bo två tillsammans.
Hur väl stämmer det att dvärghamstrar gillar att ha en kompis? Spelar det någon roll hur mycket man själv sysselsätter sig med den? Vi köpte, som sagt, en hamster (av rasen Rysk vintervit eller Sibirisk, den kan tydligen ha olika namn). Borde vi kanske ha köpt två? Är det i så fall bäst med ett kullsyskon? Eller kan man sätta ihop den med en "okänd" unge av samma ras? Alla kullsyskon var exakt likadana, så vi skulle nog hellre ta en annan för att se skillnad på dem. Om vi nu alls ska ha en till?
Någon som vet vad som är bäst?