• Manchester

En eller två dvärghamstrar?

Dottern har länge önskat sig ett djur. Det började med en häst eller möjligehn hund, men landade till slut på hamster. Som tur är!

Igår köpte vi så en liten hamsterunge. Innan dess hade jag kollat upp lite om hamstrar och insett att det numera är en hel vetenskap. När jag var barn och hade hamster för 25 år sedan användes "Guldhamster" och "Dvärghamster" som synonymer. Idag verkar det till och med finnas rasföreningar för olika typer av Dvärghamster och ingen balndar ihop dvärg med guld. Nytt för mig var också att dvärghamstrar är sociala och trivs med att bo två tillsammans.

Hur väl stämmer det att dvärghamstrar gillar att ha en kompis? Spelar det någon roll hur mycket man själv sysselsätter sig med den? Vi köpte, som sagt, en hamster (av rasen Rysk vintervit eller Sibirisk, den kan tydligen ha olika namn). Borde vi kanske ha köpt två? Är det i så fall bäst med ett kullsyskon? Eller kan man sätta ihop den med en "okänd" unge av samma ras? Alla kullsyskon var exakt likadana, så vi skulle nog hellre ta en annan för att se skillnad på dem. Om vi nu alls ska ha en till?

Någon som vet vad som är bäst?

• Svar på tråden En eller två dvärghamstrar?
  • Manchester

Ingen som har några råd att ge om dvärghamstrar?

• Manchester
    Pinklady78 skrev 2011-03-09 18:01:10 följande:
    Dvärghamstrar skall vara minst två men är det en guldhamster så skall det bara vara en.
    Bör vi då köpa ett kullsyskon (tror att det finns ett par stycken kvar) eller kan vi köpa en helt annan hamster, men av samma ras?
  • goatess82

Fel man ska inte ha två dvärh honor då har dom dödat varandra när dom är könsmogna.

• goatess82
    goatess82 skrev 2011-03-09 18:48:39 följande:
    Fel man ska inte ha två dvärh honor då har dom dödat varandra när dom är könsmogna.
    Dvärg menar jag!
  • Manchester
    goatess82 skrev 2011-03-09 18:53:09 följande:
    Dvärg menar jag!
    Jaha, då får vi nog avstå. Den vi har är en hona. Gah! Måste allt vara så krångligt? När vi gick med på en hamster trodde vi att det var världens enklaste husdjur, bara snäppet krångligare än dammråttor. Så fel man kan ha.
  • goatess82
    Manchester skrev 2011-03-09 19:44:40 följande:
    Jaha, då får vi nog avstå. Den vi har är en hona. Gah! Måste allt vara så krångligt? När vi gick med på en hamster trodde vi att det var världens enklaste husdjur, bara snäppet krångligare än dammråttor. Så fel man kan ha.
    vi köpte två bebisar och dom slog varandra blodiga, dom varnade oss när vi köpte dom, men jag trodde det skulle ta lnägre tid än en vecka efter vi köpt dom ,det är tyvärr inte så lätt=(
    Men dvärghamster klara dig ju perfekt själva, dom behöver och vill inte ha sällskap!
  • bebis08

Jag jobbar i djuraffär, och vi rekommenderar inte att man har två.
    När de börjar slåss, vilket de ofta gör vid könsmognad så slåss de på liv och död.
    Det KAN funka med två, men det är som sagt väldigt stor risk att de börjar slåss.
    En dvärghamster kan leva ensam utan problem. Lycka till!

♥ ♥ ♥ www.millah.se ♥ ♥ ♥
  • MBert

Vi fick också veta att det INTE måste vara två dvärghamstrar. Det kan eventuellt fungera med två kullsyskon sas det, men att det fungerar utmärkt med en ensam.

• Manchester

Efter alla svar här och efter att dottern och jag lusläst hamsterboken vår bokhandel tog hem enkom för oss så har vi bestämt oss. Det blir ingen kompis i buren. Den lilla hamsterflicka vi har verkar anpassa sig ganska bra till livet hos oss. Den äter bra, springer i sitt hjul, "badar" i sanden och gömmer mat precis som den ska. Den börjar bli allt mindre rädd för oss, men nafsar gärna i fingrarna när vi klappar eller vill ta upp den. Kanske för att den redan vant sig vid att en hand i buren oftast innebär en godbit? Nåja, så länge den småbits blir det väl jag som får hantera den, men förhoppningsvis blir den snart så tam att även dottern kan ta upp den.

• goatess82
    Manchester skrev 2011-03-14 22:00:05 följande:
    Efter alla svar här och efter att dottern och jag lusläst hamsterboken vår bokhandel tog hem enkom för oss så har vi bestämt oss. Det blir ingen kompis i buren. Den lilla hamsterflicka vi har verkar anpassa sig ganska bra till livet hos oss. Den äter bra, springer i sitt hjul, "badar" i sanden och gömmer mat precis som den ska. Den börjar bli allt mindre rädd för oss, men nafsar gärna i fingrarna när vi klappar eller vill ta upp den. Kanske för att den redan vant sig vid att en hand i buren oftast innebär en godbit? Nåja, så länge den småbits blir det väl jag som får hantera den, men förhoppningsvis blir den snart så tam att även dottern kan ta upp den.
    Låter som ett väldigt klok beslut=)
    troligen bits den av den anledning, sen är dvärghamstrar bitchiga i ren allmänhet, men helt underbart söta!!

Lycka till med den lilla!
  • MadHatter

Enligt djurskyddslagen ska dvärghamstrar vara två och två (eller fler) eftersom de är flockdjur i det vilda. Därför bör man prova att ha dem tillsammans och bör då ha kullsyskon då det funkar bäst.

I praktiken är det dock ibland så att de börjar slåss när de är könsmogna och att det alltså inte alls funkar att ha dem två och två, men för att följa lagen ska man prova.

Har man dem två måste man tänka på att buren är tillräckligt stor och att allt finns i två uppsättningar (som hus, matskål mm) så att ingen onödig kokurens uppstår.

Men vad jag förstår har ni redan haft er hamster ensam ett tag? Då kan det nog vara svårt att för in en till utan att bråk uppstår.

• MammaG
    Pinklady78 skrev 2011-03-09 18:01:10 följande:
    Dvärghamstrar skall vara minst två men är det en guldhamster så skall det bara vara en.
    Det beror dock på vilken typ av dvärghamster man köper. Kinesiska dvärghamstrar är solitärer, medan sibiriska gärna lever i par
  • Manchester
    MammaG skrev 2011-03-16 15:49:27 följande:
    För framtida bruk tänker jag ge ts och alla andra i djurfunderingar rådet att läsa på INNAN man skaffar det aktuella djuret
    Det var inte så att vi var ute och shoppade och spontanköpte en hamster för att den såg så gullig ut. Vi hade planerat köpet i åtminstone en månad.

Jag läste vad jag hittade och pratade med personalen i två djuraffärer. Det blev olika besked överallt. I den ena affären verkade de tyvärr både ointresserade och okunniga. Den affär vi till slut valde tycktes ha ett genuint intresse, födde själva upp de hamstrar de sålde och försäkrade sig om att vi visste en del om mat och annan skötsel innan vi ens fick köpa hamstern. Inte ens de tycktes veta exakt vad som gällde för en eller två hamstrar. Därav att jag skrev och frågade här redan dagen efter att vi kommit hem med hamstern. Jag utgick ifrån att vi, om det verkade vara det mest lämpliga, i så fall snabbt skulle ha kunnat köpa ett av kullsyskonen. För säkerhets skull hade vi valt den största bur vi hittade med tillräckligt tätt "galler". Men även här blev det väldigt olika besked. Inte ens den relativt nyutgivna hamsterbok vi köpt ger något glasklart svar. Nu har det hunnit gå drygt en vecka. Jag vet inte om affären har kvar något av kullsyskonen och utifrån vad jag läst mig till på åtskilliga ställen är jag inte heller säker på att jag vågar prova att sätta ihop vår hamster med en till. Vill inte gärna komma hem dagen därpå och hitta dem båda blodiga och sönderbitna.
  • Majafrågvis

Hej!

Jag är jätte sugen på att skaffa hamster, men min bror är tyvärr allergisk mot vissa pälsdjur. Jag har redan en hamsterbur som pappa fått av någon kompis till honom!

Min bror är 17 år och flyttar snart hemifrån antar jag, så mamma säger att jag kan få en när han flyttar. Mamma har däremot sagt att jag kan få prova att ta hem en hamster och se om Villiam (min bror) tål den, men att vi skulle vänta lite med det.

Men jag tycker det är jätte fina djur och även om jag inte skulle få en hamster så vill jag jätte gärna lära mig lite om de. Jag har läst på alla möjliga sidor om man ska ha 1 eller 2 st, nästan alla säger olika. Men jag vill jätte gärna få svar på frågan, så kommentera jätte gärna vad ni har läst och vad folk har rekommenderat er.

Tack för att ni lästeGlad

• Gusa

När jag hade dvärghamstrar köpte jag två, men jag fick dela på dem efter ett tag då den ena blev rejält misshandlad av den andra, så mina trivdes bäst själva.

• dohnut
    MadHatter skrev 2011-03-16 15:45:23 följande:
    Enligt djurskyddslagen ska dvärghamstrar vara två och två (eller fler) eftersom de är flockdjur i det vilda. Därför bör man prova att ha dem tillsammans och bör då ha kullsyskon då det funkar bäst.

I praktiken är det dock ibland så att de börjar slåss när de är könsmogna och att det alltså inte alls funkar att ha dem två och två, men för att följa lagen ska man prova.

Har man dem två måste man tänka på att buren är tillräckligt stor och att allt finns i två uppsättningar (som hus, matskål mm) så att ingen onödig kokurens uppstår.

Men vad jag förstår har ni redan haft er hamster ensam ett tag? Då kan det nog vara svårt att för in en till utan att bråk uppstår.
    Ja, klart man ska testa att ha två tillsammans och följa lagen...

Funkar det inte så får man avliva den ena! Eller? 

Vansinnigt att chansa sig fram, skit i en lag som är påkommen av folk som inte förstår bättre, köp EN hamster!
Svar på tråden En eller två dvärghamstrar?