• Fidelis ad urnam

Rökfritt inom förskolan?

Nu har jag vid ett flertal tillfällen sett förskollärare som har stått utanför förskolan och rökt.
    Även om dessa personer spritar sina händer så luktar kläder, hår, ansikte osv osv rök och denna lukt utsätts sedan barnen på förskolan av.

Enligt min åsikt borde förskolan vara en rökfri zon då förskollärare har närkontakt med barnen (till skillnad från t.ex gymnasiet då läraren ofta står framför eleverna och pratar, det kramas och gosas inte fullt lika mycket i de åldrarna).

Vad tycker du?
    Borde förskolan vara rökfri (alltså förskollärarna får inte röka på arbetstid oavsett det är utomhus eller ej)?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Rökfritt inom förskolan?
  • lövet2

Om det finns ett barn som är allergiskt mot rök och alltså blir sjuk av att fröknarna går och röker på rasterna - då ska personalen absolut ta hänsyn till det, precis som med andra allergier. Inte annars. Börjar man kräva av personalen att de ska avliva sina husdjur, sluta använda sköljmedel, använda oparfymerat schampoo, sluta äta vitlök, bli nykterist och ickerökare - då går det för långt. För den fanatiska antirökföräldern går det säkert bra att starta ett föräldrakooperativ för renlevnadsmänniskor, där de kan ha sina barn ...

• vap

Flera kommuner inför nu att man inte får röka på arbetstid.

• Fidelis ad urnam
    vap skrev 2011-03-08 18:33:10 följande:
    Flera kommuner inför nu att man inte får röka på arbetstid.
    Ja det har jag läst om och jag tycker det är en mycket bra idé.
  • IsDimma

Där jag jobbar så måste vi utanför gården och dessutom utom synhåll från förskolan. Det är en bra regel. Men att förbjuda helt verkar att gå till överdrift.

• Sixxty

Tycker absolut att förkolan ska vara rökfri. Precis som de flesta sjukhus ju är liksom många kommuner där det är rökförbud på arbetstid.
    Ska man blanda in allergier så brukar det väl var då att personalen om de har pälsdjur ser till att ha kläder som inte har varit i kontakt med djuret när de går till jobbet. Inget konstigt i det. Sjukvårdspersonal får inte ha parfym osv. Självklart måste man anpassa sig så man inte skadar de man har som arbete att ta han om.

• April barn

Absolut !
    Inget jag vill ha mitt barn i närheten utav ! ganska respektlöst mot föräldrarna..

• Cornellia

Givetvis ska inte personal på förskolan röka PÅ ARBETSTID, vad de gör på sina raster (som är lika långa och lika många som de som inte röker har) det kan man inte säga något om.

• shitvadjaghatar
    lövet2 skrev 2011-03-08 12:02:00 följande:
    Om det finns ett barn som är allergiskt mot rök och alltså blir sjuk av att fröknarna går och röker på rasterna - då ska personalen absolut ta hänsyn till det, precis som med andra allergier. Inte annars. Börjar man kräva av personalen att de ska avliva sina husdjur, sluta använda sköljmedel, använda oparfymerat schampoo, sluta äta vitlök, bli nykterist och ickerökare - då går det för långt. För den fanatiska antirökföräldern går det säkert bra att starta ett föräldrakooperativ för renlevnadsmänniskor, där de kan ha sina barn ...
    Håller helt med.
  • tahira

Absolut!

Min son är fem och går i skola i London. Hade någon av personalen luktat rök så hade det blivit ramaskri - med rätta! När vi bodde i Sverige såg jag till att han gick på förskolor med rökfria lärare, jag avskyr tanken på att han skulle vara i närheten av röklukt om dagarna.

Svar på tråden Rökfritt inom förskolan?