• h34

Varför ges aldrig skulden till självmord på ANDRA än på den som tog sitt liv?

Är det verkligen hela sanningen det, att skulden för ett självmord alltid skall ges den som tog sitt liv?
    Eller finns skulden att finnas på annat håll än på den som tog sitt liv?
    Diskutera!?

• Svar på tråden Varför ges aldrig skulden till självmord på ANDRA än på den som tog sitt liv?
  • regnbarn

Kan bara tala utifrån egen erfarenhet. Har en närstående som begick självmord och hade det inte varit pga personer i omgivningen som bidrog till många tråkigheter så tror jag faktiskt att han levt idag. Vet inte om jag kallar det skuld, kanske bidragande omständigheter?

• bananflugekärlek

Varför för någon som tar sitt liv skuld överhuvudtaget, det är väl det denne gått och burit på som blivit så tung från första början.

Ja, någon annan, flera andra eller samhället i stort kan faktiskt klandras.

• h34
    regnbarn skrev 2011-03-08 07:59:16 följande:
    Kan bara tala utifrån egen erfarenhet. Har en närstående som begick självmord och hade det inte varit pga personer i omgivningen som bidrog till många tråkigheter så tror jag faktiskt att han levt idag. Vet inte om jag kallar det skuld, kanske bidragande omständigheter?
    En typ av diplomatisk väg?
    Men jag förstår vad du menar:/

Bara så tråkigt att andra människor kan driva en annan människa in i döden. Och sedan dessutom på det sitta och vara ett offer för självmördare.Obestämd

Jag hyser all förståelse för alla dem som redan "gått iväg". Dem som jag vet gått iväg hade inte gjort detta om det inte varit för alla dessa "andra"...
    Men detta är SÅ tabu att säga, om de levande, att det i ALLA LÄGEN är mycket lättare att pissa på dem som tagit sina liv...
    Inte undra på att de gick iväg då, dessa "usla självmördare"... de undrade nog för mycket, som det heter om dessa så här i efterhand.
    Tragiskt. Men ändå så livgivande för dem som lever gott på sina "självmördare"; driva någon direkt i döden/ självdöden, men sitta på begravning och få multum i fråga om sympati och empati för EGEN del:/
    Sjukt. Så djävla sjukt och framförallt så förbannat iskallt och HÅRT!
  • h34
    bananflugekärlek skrev 2011-03-08 08:02:32 följande:
    Varför för någon som tar sitt liv skuld överhuvudtaget, det är väl det denne gått och burit på som blivit så tung från första början.

Ja, någon annan, flera andra eller samhället i stort kan faktiskt klandras.
    Vet inte om jag fattar och fattat dig rätt nu, men skuld överöses välan på dem som ingen egentlig skuld skall ha? Detta ens från början, då?
    Jag tycker att det är ganska "stort" att någon tar sitt liv:/ Det är liksom inget som någon bara tar.
    Det ligger något verkligt stort där bakom, men som ingen/ inga vill kännas vid!?
    Vad beror DETTA på?
    För en skuld skall utdelas och då ALLTID på den som tog sitt liv, fastän den då redan är död.
    Men vad/ vem/ vilka/ vilken drev självmördaren in i döden? DET får man aldrig tala om, det är TABU, emedan alla lovligt får pissa på självmördaren ifråga.
    Skall nu någon skuld alls utdelas åt något håll så ser jag åt dem som stod näst bredvid "självmördaren" ifråga... men då kanske även jag såg och sett too much...?:/
  • regnbarn

Jag har faktiskt inte upplevt att de som tar självmord skuldbeläggs, förstår inte riktigt hur du menar? Klart jag har varit förbannad för att min pappa tog sitt liv, men det hörde ju ihop med mitt sorgearbete.

• bananflugekärlek
    h34 skrev 2011-03-08 08:39:28 följande:
    Vet inte om jag fattar och fattat dig rätt nu, men skuld överöses välan på dem som ingen egentlig skuld skall ha? Detta ens från början, då?
    Jag tycker att det är ganska "stort" att någon tar sitt liv:/ Det är liksom inget som någon bara tar.
    Det ligger något verkligt stort där bakom, men som ingen/ inga vill kännas vid!?
    Vad beror DETTA på?
    För en skuld skall utdelas och då ALLTID på den som tog sitt liv, fastän den då redan är död.
    Men vad/ vem/ vilka/ vilken drev självmördaren in i döden? DET får man aldrig tala om, det är TABU, emedan alla lovligt får pissa på självmördaren ifråga.
    Skall nu någon skuld alls utdelas åt något håll så ser jag åt dem som stod näst bredvid "självmördaren" ifråga... men då kanske även jag såg och sett too much...?:/
    Ja, men jag håller med dig.

Ofta är det ju även så att personen själv sökt hjälp tidigare men inte fått adekvat hjälp. Då är ju vården och samhället också skuld.

Ingen ska behöva må så dåligt att denne inte vill leva.
  • h34
    bananflugekärlek skrev 2011-03-08 09:00:13 följande:
    Ja, men jag håller med dig.

Ofta är det ju även så att personen själv sökt hjälp tidigare men inte fått adekvat hjälp. Då är ju vården och samhället också skuld.

Ingen ska behöva må så dåligt att denne inte vill leva.
    Men ingen verkar reflektera över VARFÖR någon verkar BEHÖVA  hjälp?? HALLÅ, ring, ring typ??
    Detta ÄN MINDRE över varför någon faktiskt tog sitt liv??
    Nädå, när väl någon tagit sitt liv så sitter alla där och gråter såsom "någon drabbad utav självmord". Där om någon gång har vi väl ändå detta "Snyft, snyft"?!
    Och den totala tystnaden här i tråden, när väl någon tar bladet från munnen, är nog fan svar nog.

Mina tankar och ffa min respekt går till alla dem som, av andra, tvangs ta det slutliga steget.
    Ni fick ingen respekt i livet och ni fortsättes att kränkas som även döda.
    Tror väl fan det att ni "valde" att gå "i förväg".
  • Lovey

Klart att skulden ska "ges" till den som tagit livet av sig. Det finns något som heter personligt ansvar. Hur kan det vara någon annans fel? Jag skulle inte vilja ha någon annans "blod" på mina händer, för att den har valt att avsluta sitt liv.

• h34

Att vara skuld till ett självmord verkar vara det enda tabut tabu nog att vara just ett tabu.
    Det är det enda tabut vi alla skall passa oss mycket noga för att knäcka, för det gäller oss själva... ajabaja!!

• Lovey

Det är väldigt tragiskt att en männsika mår så dåligt att den väljer att ta sitt liv, men hur dåligt den än mår så har den alltid valet att inte ta sitt liv. Därför kan inte skulden föras över på någon annan. Om jag mår dåligt och och inte finner någon annan utväg och vill avsliuta mitt liv, skulle jag aldrig i mitt liv vilja ge någon annan skulden för mitt val. Varför skulle jag vilja det?

Varför är det så viktigt att ge någon skulden öht?
    Kan man inte bara acceptera att personen valde att inte vilja leva längre? 

Svar på tråden Varför ges aldrig skulden till självmord på ANDRA än på den som tog sitt liv?