• Labolina3

Hjälp vad händer? Från nöjd o glad till skrik o panik och 20 ml / gång!

Har en 5v liten tjej som fått ers från start. Vi har testat olika märken o trodde nu att vi hittat rätt i hipps men igår o idag har varit jättekonstigt. Hon verkar ha ont i magen ibl men det brukar gå att trösta bort. Igår o idag har hon dock skrikit i panik på em/kväll o inte kunnat äta mer än 20 ml, sen skrikit/somnat o efter ett tag (30-90 min) vaknat/sökt igen o ätit ca 20 ml osv. Nån som känner igen sig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-06 19:44
    Ingen med likn erfarenhet eller lugnande ord?

Idag åt hon som vanligt på morgonen men sen har det krånglats m 20ml skriiiiiiiiiiiiik paniiiiiiik sova lite i ren utmattning vakna hugrig skriker i panik när maten kommer, får i sig ca 20 ml skriiiiiiiiiiker bärs somnar osv. Är orolig när hon inte får i sig det hon ska...

• Svar på tråden Hjälp vad händer? Från nöjd o glad till skrik o panik och 20 ml / gång!
  • Kasihi

Jag kan ju inte säga att det säkert är detta, men vid 5 veckor kommer det första Utvecklingssprånget. Vid dessa språng kan dom bli skrikigare, äta sämre, bli klängiga osv finns en bra bok om dom olika sprången samt en del att läsa på nätet. När min son var i sitt andra språng kring 8 veckor så åt han jätte illa en dag och var såpass skrikig att vi åkte in till akuten. Dom kunde inte hitta något fel på honom och efter 7-8 timmars total matvögran fick jag på akuten i honom 60ml. När vi kom hem kinkade han igen men återgick sen till det normala. Men är ni osäkra och oroliga ring rådgivning!

• LforLove

Känslig mot mjölkprotein? Vi är inne på sjunde sorten ersättning!!!! Neocate fr Apoteket är enda som funkar. Bebisars tarmar är inte färdigutvecklade vid födsel och är mer el mindre känsliga.

• Kallfront

Jag känner igen det där. Vår son (6 veckor, men beteende började för ett par veckor sedan) gör likadant vid vissa måltider, främst på kvällen. Han äter lite, skriker (ibland med flaskan i munnen), varpå vi  brukar försöka rapa honom. Ibland räcker det att bara ta en paus utan att det kommer någon rap. Jag tror att han får mycket luft i magen och att det gör ont. Oftast lättar det när han får rapa. Upplever också att han äter mindre men oftare på kvällen. Annars äter han 115 ml av Hipps eller 120 ml Bifidus, men på kvällen kanske han får i sig 60 ml.

Vi har testat Minifom som hjälpte bra mot fisar i magen. Flaskan tog slut för ett par dagar sedan och nu brakar det rejält igen istället för småfisar. Ska nog köpa Minifom igen. Har även börjat med Sempers magdroppar, men det tar visst någon vecka innan de gör susen. Det som har förbättrat ätandet bäst hos vår son är Bifidus som han nu får 2-3 ggr per dag. Vi började med en gång om dagen, men han blev så himla hård i magen häromdagen och bara grät grät grät helt otröstligt (fick ta till tempen), och nu när han får fler mål med Bifidus funkar magen mycket bättre.

Har läst att kolik kan yttra sig så som du beskriver - barnet visar att det är hungrigt, föräldern ger mat men barnet vill inte äta, fortsätter visa hunger, vill inte äta osv. I kombination med skrik oftast vid samma tidpunkt.

Lycka till!

• Nyblivenmamma2011

Hej,

jag undrar om någon kanske kan hjälpa mig eller ge mig tips. Har en dotter som är fyra veckor. Hon har fått ersättning från den dagen vi kom hem från BB. Vi testade två olika ersättningar men hon verkade inte vara nöjd så vi bytte till den tredje. Allt har gått jättebra med den tills i stort sätt idag. Hon har spytt till och från kl 15, senast nu vid tio-tiden. Oftast är spyan genomskinlig med vita klumpar i. Hon försöker svälja kväljningarna några gånger. Man ser på henne att hon inte är nöjd. Hon kommer inte till ro när hon sover utan vaknar efter 5-10 minuter.

Sist hon åt var kl19.

Vad kan det vara för fel, förslag någon? Vad kan man göra för hjälpa henne?

• Labolina3

magsjuk? Hoppas hon mår bättre nu!

• t0va

Mjölkallergi skulle jag gissa på. Min son gick från att vara nöjd och glad till att gallskrika och vrida sig och böja kroppen i båge under matningarna och även efteråt. 

Han fick ersättning från dag 2 först tilllägg men från dag4 så enbart ersättning och i början kräktes han massor men inget mer symtom, sen blev det värre och värre och från ca 8 veckor så skrek han nästan hela tiden, bvc sa kolik och massage funkade till och från men bara korta stunder. Han fick fruktansvärda gaser och hade ont i magen.

Så vi testade mjölkfri ersättning och då blev han normal på 1.5dygn, kräktes inte lika mycket och hade inte ont. Min son åt hela tiden för många små verkar inte kunna skilja på magont och hunger, men han åt lite i taget, skrek och somnade och åt, skrek och somnade.

Nu behöver det inte vara så men du kanske kan kolla med bvc om ni kan få en burk mjölkfri ersättning att prova.  

• Labolina3

tack för svar. Har dr browns flaska nu o det har blivit bättre men inte helt bra. Ska till bvc inorn, får se vad de säger...

• LillaTyra

Min tös var exakt så när hon var runt 4-5v! hon åt bra och var glad på dagarna, sen på ett magiskt klockslag runt 23-01 på nätterna så satte hon igång, skrek i panik, åt små snuttar åt gången, kräktes rätt mycket och var väldigt gasig i magen. vi fick rådet att testa 2 burkar nutramigen från apoteket, när burkarna var slut (räckte ca 8 dagar) så skulle vi byta tillbaka till den vanliga ersättningen vi hade för att se om symptomen kom tillbaka, isf hade det vart "mjölkallergi"
    vi bytte tillbaka till vår vanliga ersättning, men hon har varit symptomfri sen dess.. met troligt kan det vara att tarmarna ännu är omogna vid 5v ålder och att de reagerar på det! hon äter nu babysemp och det går bra, tycker hon kräks rätt mycket fortfarande och är lite gasig, hon har dessutom blivit ganska hård i magen. vi använder minifom som unkar bra mot gaserna iaf =)

som nån tidigare nämnde så verkar det vara som att de små inte kan skillja på magont och hunger, så var det iaf för vår tös!
    hoppas det går bra!

• Nyblivenmamma2011
    Nyblivenmamma2011 skrev 2011-03-08 22:14:13 följande:
    Hej,

jag undrar om någon kanske kan hjälpa mig eller ge mig tips. Har en dotter som är fyra veckor. Hon har fått ersättning från den dagen vi kom hem från BB. Vi testade två olika ersättningar men hon verkade inte vara nöjd så vi bytte till den tredje. Allt har gått jättebra med den tills i stort sätt idag. Hon har spytt till och från kl 15, senast nu vid tio-tiden. Oftast är spyan genomskinlig med vita klumpar i. Hon försöker svälja kväljningarna några gånger. Man ser på henne att hon inte är nöjd. Hon kommer inte till ro när hon sover utan vaknar efter 5-10 minuter.

Sist hon åt var kl19.

Vad kan det vara för fel, förslag någon? Vad kan man göra för hjälpa henne?
    Hejsan,

det var ingen magsjuka min dotter hade. Det var att hon hade för tajt nedre magmunsmuskel så hon är nu opererad och pigg och glad. Växer och frodas.
Svar på tråden Hjälp vad händer? Från nöjd o glad till skrik o panik och 20 ml / gång!