• Digestive

Hur berättigar man den generella cannabisbestraffningen etiskt?

Som rubriken lyder; hur berättigar man straff för exempelvis mitt eget cannabisrelaterade beteende där meditation till musik hör till det främsta nöjet?

Utvecklingsfrågor:

1. Vad hör ihop med cannabis och berättigar bestraffning redan vid kontakt? Det finns inget annat inom lagens område som behandlas på det här viset (alla människor som kommer i kontakt med bilar blir inte bestraffade för att några kör för fort eller utan körkort och alla som dricker alkohol blir inte bestraffade för att några gör brott under påverkan eller dricker utanför åldersgränsen).

2. Varför skulle det inte gå att behandla cannabisrelaterade handlingar som skapar offer precis som handlingar i övrigt behandlas (den som kör cannabispåverkad får konsekvenser för att ha kört ett fordon onykter och den som i någon form skadar sin familj på grund av cannabisanvändning får aktivt hjälp med att ändra beteendet genom myndigheter)?

Må väl!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-06 18:00

Klarar man inte av att diskutera utifrån givet kontext eller svara på någon av dessa raka frågor i sitt inlägg - så anser jag att man medvetet förstör tråden och bör omedelbart upphöra med beteendet.

Må väl!

• Svar på tråden Hur berättigar man den generella cannabisbestraffningen etiskt?
  • MattiasFru

Ja så kan man ju tänka om då heroin också, att det är först när man misshandlat någon eller tar en överdos i en trappuppgång som man borde få hjälp. Det är ju jättesmart. Varför legaliserar vi inte alla narkotika preparat nu på en gång, jag menar varje människa har väl iallafall ansvar över sitt eget liv och därmed borde få leva det hur man vill sålänge man inte skadar någon? Jag tycker vi ska börja dela ut knark på skolorna, lite koncentrationshöjande, så länge dom itne skadar någon så vad gör det? Då kanske skolan blir cool och folk får MVG? JAG ÄR SÅ TRÖTT PÅ DEN HÄR DISKUSSIONEN

• Digestive
    MattiasFru skrev 2011-03-06 17:41:41 följande:
    Ja så kan man ju tänka om då heroin också, att det är först när man misshandlat någon eller tar en överdos i en trappuppgång som man borde få hjälp. Det är ju jättesmart. Varför legaliserar vi inte alla narkotika preparat nu på en gång, jag menar varje människa har väl iallafall ansvar över sitt eget liv och därmed borde få leva det hur man vill sålänge man inte skadar någon? Jag tycker vi ska börja dela ut knark på skolorna, lite koncentrationshöjande, så länge dom itne skadar någon så vad gör det? Då kanske skolan blir cool och folk får MVG? JAG ÄR SÅ TRÖTT PÅ DEN HÄR DISKUSSIONEN
    Nu handlade det enbart om cannabis samt straff (inte hjälp) och jag har nog tröttnat avsevärt mer på orelaterade slutsatser i sådana här diskussioner än vad du har gjort på diskussionen per se.

Det vore inte jättesmart - precis som att det inte hör till något jättesmart att klumpa ihop alla olagliga droger som om det enbart handlade om färgskillnader på samma sak, klumpa ihop dem ytterligare i en diskussion och sedan mena att allt borde hållas förbjudet utifrån den samlade klumpens egenskaper.

Huruvida det ska se ut i skolor berör inte tråden och om du verkligen behöver se hur någon som jag resonerar kring det hela i skrift så följer det här; åldersgränser för lagliga droger ska gälla även nykomna och så som det ser ut nu så ligger våra skolor totalt utanför vår kontroll, då langare inte alltid har principer angående åldersgränser.

Klarar du inte av att svara på raka frågor så ansträng dig inte med att göra fel in absurdum.

"JAG ÄR SÅ TRÖTT PÅ DEN HÄR DISKUSSIONEN"

Vad gör du här?
  • MattiasFru
    Digestive skrev 2011-03-06 17:57:12 följande:
    "JAG ÄR SÅ TRÖTT PÅ DEN HÄR DISKUSSIONEN"

Vad gör du här?
    Det tråkiga med folk som missbrukar cannabis är ju att dom alltid ser det som ofarligt, att man bara blir lite mysig och att det inte stör någon. Precis som någon som missbrukar någon annan drog oftast inte tycker att det stör någon annan eller att det är så himla farligt. Men vi andra som är runt omkring som ser vad som faktiskt sker med personen, folk som  sumpar sina chanser och inte lever sitt liv för att dom sitter hemma och röker på med fördragna gardiner och tycker att dom myser och har det skitbra. och det är så jobbigt att se hur deras liv rinner iväg, hur dom går ner sig, när andra skaffar jobb och ett liv så sitter dom där hemma och myser med sitt röka och bara umgås med folk som röker på med dom, blir till asociala klumpar som inte får ur sig ett ord och blir som kola i huvudet. Vilket man inte heller inser om man umgås med folk som själva är pårökta och mysiga.

Jag tycker snarare att det inte är nog straff. 
  • Jennywise

Mattiasfru- Men det du beskriver i ditt senaste inlägg är missbrukande av cannabis. Den sortens generalisering är nog den lägsta formen av retorik. Anser du att alla som dricker alkohol sporadiskt är alkoholister?

• Digestive
    MattiasFru skrev 2011-03-06 18:09:00 följande:
    Det tråkiga med folk som missbrukar cannabis är ju att dom alltid ser det som ofarligt, att man bara blir lite mysig och att det inte stör någon. Precis som någon som missbrukar någon annan drog oftast inte tycker att det stör någon annan eller att det är så himla farligt. Men vi andra som är runt omkring som ser vad som faktiskt sker med personen, folk som  sumpar sina chanser och inte lever sitt liv för att dom sitter hemma och röker på med fördragna gardiner och tycker att dom myser och har det skitbra. och det är så jobbigt att se hur deras liv rinner iväg, hur dom går ner sig, när andra skaffar jobb och ett liv så sitter dom där hemma och myser med sitt röka och bara umgås med folk som röker på med dom, blir till asociala klumpar som inte får ur sig ett ord och blir som kola i huvudet. Vilket man inte heller inser om man umgås med folk som själva är pårökta och mysiga.

Jag tycker snarare att det inte är nog straff. 
    Jag håller med om att det hör till något tråkigt - i de fallen.

Har du någon form av källa, statistik eller bevis som berättigar hur du talar för samtliga människor som använder cannabis här?

I övrigt så talas det inte direkt om missbruk, utan diskussionsämnet berör även bruk - så försök att hålla dig mer nyanserad i en diskussion som kräver det.
  • MattiasFru
    Gordnid skrev 2011-03-06 18:16:58 följande:
    Mattiasfru- Men det du beskriver i ditt senaste inlägg är missbrukande av cannabis. Den sortens generalisering är nog den lägsta formen av retorik. Anser du att alla som dricker alkohol sporadiskt är alkoholister?
    Jag tycker inte att alkohol är samma sak, men du menar alltså att man kan bruka typ kokain utan att det gör något? Ja jo visst kan man ta lite kokain ibland utan att vara en hardcore missbrukare. tycker jag att det är bra eller trevligt med folk som gör det? Nej. Jag menar inte att vara retorisk, eller hur man nu säger det. Är så trött på att folk försvarar det bara, när man har folk omkring sig som pysslar med både det ena och det andra och så finns det folk som sitter och tycker att det är helt okej att snorta lite då och då eller att vara lite pårökt ibland. För allt som oftast så slutar det ju inte bara med att man gör det ibland. Men ja, hur som helst finns det ju en anledning till att det är olagligt. jag tycker det räcker.
  • Digestive
    Gordnid skrev 2011-03-06 18:16:58 följande:
    Jag förvånas mer över retorikkvalitén när man kliver in i en tråd och fullständigt skiter i dess kontext samt frågeställningar och enbart bjuder på en storm av svärtade känsloyttringar. Såhär ser det ut i mina ögon; skiter man så mycket som möjligt och överallt, så kanske någonting av det man inte gillar börjar lukta lite bajs!
  • 100kgpappa

Rent etiskt tycker jag att vi kan ha samma straff på att nyttja alkohol som cannabis, tidigare beskrivna scenario med ett liv som förvinner finns det otaliga exempel på med alkohol istället. Tycker cannabisskräcken är lite överdriven, att jämföra med kokain och heroin ör bara löjligt, det är betydligt tyngre droger.
      I USA verkar det vara allmän praxis att röka på lite ibland bland de yngre medborgarna, utan att alla som rökt en joint blir nerknarkade, precis som man inte blir alkolist för att dricker några bira och lite whiskey på helgen.

• Digestive
    MattiasFru skrev 2011-03-06 18:26:00 följande:
    Jag tycker inte att alkohol är samma sak, men du menar alltså att man kan bruka typ kokain utan att det gör något? Ja jo visst kan man ta lite kokain ibland utan att vara en hardcore missbrukare. tycker jag att det är bra eller trevligt med folk som gör det? Nej. Jag menar inte att vara retorisk, eller hur man nu säger det. Är så trött på att folk försvarar det bara, när man har folk omkring sig som pysslar med både det ena och det andra och så finns det folk som sitter och tycker att det är helt okej att snorta lite då och då eller att vara lite pårökt ibland. För allt som oftast så slutar det ju inte bara med att man gör det ibland. Men ja, hur som helst finns det ju en anledning till att det är olagligt. jag tycker det räcker.
    Hur får du ihop den här tråden med dogförsvar?

Av vilken anledning har cannabis blivit olagligt?

Varför i helvete ska exempelvis jag stå till svars för hur folk i din umgängeskrets hanterar sina drogvanor? Var god att förklara det för mig.
  • Digestive
    100kgpappa skrev 2011-03-06 18:38:56 följande:
    Rent etiskt tycker jag att vi kan ha samma straff på att nyttja alkohol som cannabis, tidigare beskrivna scenario med ett liv som förvinner finns det otaliga exempel på med alkohol istället. Tycker cannabisskräcken är lite överdriven, att jämföra med kokain och heroin ör bara löjligt, det är betydligt tyngre droger.
      I USA verkar det vara allmän praxis att röka på lite ibland bland de yngre medborgarna, utan att alla som rökt en joint blir nerknarkade, precis som man inte blir alkolist för att dricker några bira och lite whiskey på helgen.
    Iallafall en konsekvent inställning - men varför bör man börja att straffa redan vid offerlös kontakt och inte enbart straffa de handlingar som skapar direkta offer, när ämnet berör droger? Skilj gärna på straff och på hjälpande åtgärder som verkställs vid exempelvis ett individförtärande missbruk.
Svar på tråden Hur berättigar man den generella cannabisbestraffningen etiskt?