• Paprikan

Progesteron vid graviditet och tidigare MF!

Jag har haft två MF och är nu antagligen gravid igen efter vår första IVF. Jag har tagit progesteron vaggisar sedan ET, men de tar slut på lördag. Jag har hört att många får fortsätta med proggisarna en bit in i graviditeten för att minska missfallsrisken, men min läkare tror inte på detta och vill inte skriva ut det till mig.

Är det någon som har erfarenhet av detta? Ska jag fixa ett recept nån annan stans? Eller ska jag bita i det sura äpplet och hoppas att det går vägen iaf?

Hur många har klarat en graviditet med proggisar? Hur många har fått MF trots detta?

Är så förbannat orolig för fler MF....

Paprikan

• Svar på tråden Progesteron vid graviditet och tidigare MF!
  • Vinterstorm

Jag har tyvärr fått missfall trots ivf och proggisarna.
    Det är tydligen inte bevisat att det hjälper. Det är ju oftast något annat fel på embryot! Så du kan nog lyssna på din läkare. Det verkar vara så olika från klinik till klinik!

Lycka till!

Kram

• Paprikan

Tack för ditt svar Vinterstorm! Tråkigt att du fick MF... Hoppas det går bättre nästa gång.

Är det fler som vet??

• Chania

Jag vet inte om jag kan hjälpa dig med just den frågan men kan du inte bli sjukskriven ifall du är orolig för missfall. Vila ökar ju blodtillförseln till livmodern och antas minska risken för missfall, liksom folsyra. Fast det kanske du tar redan?

Har din läkare sagt nåt om att vara sjukskriven den första tiden?

Håller tummarna för att allt ska gå bra för dig nu!!

Kram Chania

• Paprikan

Tack för ditt svar Chania! Jag får bli sjukskriven om jag vill, funderar på det.

Är det fler som vet??

• Bettan72

Jag fick progesteron efter mitt andra MF, hjälpte inte, fick även ett tredje MF.

• mooney

Hej! Kul men oroligt att vara gravid igen! Känner igen mig!

Jag fick progesteron denna gången av min läkare på gyn. 2 vaggisar/dag under 3 veckor efter att jag testat + och sen 1 om da´n under 2 veckor.

Frågade henne om varför en del får ta under längre tid. Upp till 15 veckor har jag läst. Men hon menade på att det inte finns några "bevis" för att det verkligen funkar och sa att man kanske håller kvar en graviditet som inte är "fullgod".

Ville jag kunde hon skriva ut mer... men jag vet inte.

Barn vill jag ju ha - inte fler missfall!!!

• Paprikan

Det gick åt skogen... Antagligen MF på gång, har sjunkande hcg...

Nästa gång är det definitivt jag som ska ha proggisar!!

• Chania

Nej, vad tråkigt!

Varma kramar

Svar på tråden Progesteron vid graviditet och tidigare MF!