• VeronicaNyberg

Skrev obevittnat testamente, tog sedan självmord, lönt att gå vidare med det?

Hej,

En nära vän till min sambo har haft en tuff uppväxt och mått dåligt en längre tid. För några månader sedan skrev han ett obevittnat testamente och valde att hänga sig i sitt hem. I testamentet nämner han min sambo och 4 andra kompisar som arvingar till hans tillgångar på ca 2 miljoner.

Nu till frågan. Hans mamma satte sig emot det obevittnade testamentet. Den här killen avskydde sin mamma och har ej haft någon som helst kontakt med henne. Han ville ej att hon skulle ärva. Det obevittnade testamentet såg likadant ut som ett han skrev innan han skulle hoppa fallskärm (det testamentet gällde bara i 1 dag dock)

Nu har hans farmor valt att gå vidare med hans sista önskan (hon är som ni förstår inte heller så förtjust i hans mor, hon vill ta upp det änfast hon inte ens finns med på testamentet)

Så...Finns det någon chans att vinna detta? Har läst någonstans att det går att få igenom ett obevittnat testamente om man kan bevisa att "tiden inte fanns till att göra ett bevittnat". Räknas då självmord som ett "skäl"?

• Svar på tråden Skrev obevittnat testamente, tog sedan självmord, lönt att gå vidare med det?
  • Kjell2

Som amatör skulle jag säga att det är väldigt svårt att få ett obevittnat testamenet godkännt. Men då det rör sig om en hel del pengar bör ni prata med ett proffs.

• Ramborg

Det kan vara ett nödtestamente och då gäller det. Ni bör vända er till en advokat snarast.

• VeronicaNyberg
    Ramborg skrev 2011-03-04 12:25:12 följande:
    Det kan vara ett nödtestamente och då gäller det. Ni bör vända er till en advokat snarast.
    Den här killens farmor har redan tagit kontakt med en advokat. Hon har bett om våra personnummer osv och fått det, måste vi också kontakta en, eller räcker det att hon gör det?
  • Kjell2

Samtidigt, nu spekulerar jag bara, kan han, då han tog livet av sig direkt efter, anses inte vara vid sina sinnes fulla bruk och att testement blir ogiltigt därför.

Men - ta detta med ett proffs!

• Ramborg

Räcker kanske med att hon gör det, men det vore kanske lämpligt om ni är med och får höra vad advokaten säger. När man ger sig in i en process tar man en ekonomisk risk som ni kanske kan dela med farmor. Även om hon vill betala så kanske ni ska stötta henne.

Sen är jag inte säker på att farmor är behörig att föra er talan utan fullmakt från er.

• VeronicaNyberg
    Ramborg skrev 2011-03-04 12:29:19 följande:
    Räcker kanske med att hon gör det, men det vore kanske lämpligt om ni är med och får höra vad advokaten säger. När man ger sig in i en process tar man en ekonomisk risk som ni kanske kan dela med farmor. Även om hon vill betala så kanske ni ska stötta henne.

Sen är jag inte säker på att farmor är behörig att föra er talan utan fullmakt från er.
    Hmm, okej...Hon fick att våra uppgifter idag. Vi har ständig kontakt med flickvännen till den här killen. Antar att om advokaten behöver det så ber hon oss om det. Självklart kommer vi hjälpa till att betala!
    Kjell2 skrev 2011-03-04 12:28:57 följande:
    Samtidigt, nu spekulerar jag bara, kan han, då han tog livet av sig direkt efter, anses inte vara vid sina sinnes fulla bruk och att testement blir ogiltigt därför.

Men - ta detta med ett proffs!
    Mjo...fast han hade skrivit ett likadant tidigare, vid sina sinnens fulla bruk. Vet inte om dom tar hänsyn till sådant dock... Han skickade även sms med testamentet till alla som stod med på det innan han hängde sig..Men det kanske inte spelar någon roll det heller...Det är inte det första testamentet han skriver som ser ungefär likadant ut iallafall.
  • Ramborg

Det är definitivt värt att gå vidare i alla fall, om ni har råd och orkar. Om inte annat av respekt för killens sista vilja.

• VeronicaNyberg
    Ramborg skrev 2011-03-04 12:37:09 följande:
    Det är definitivt värt att gå vidare i alla fall, om ni har råd och orkar. Om inte annat av respekt för killens sista vilja.
    Ok...ja..jag kan inte annat än hålla med..
  • Kjell2

Testamenet är ett av de få juridiska handlingarna som har stänga formkrav i Sverige för att vara gilltig. Grunden är att det krävs bevittning och påskrift av två person, annars ogilltigt. Sen kan man sms och hålla på hur mycket som helst, det hjälper inte.

Alltså, det senast bevittande, påskrivna,  testamentet är det gilltiga. Har för mig, men nu är jag ute på osäker mark för mig, att nödtestamenet är när man mer eller midre plötsligt  ligger för döden och tiden är så knapp att det inte går att fixa vitten, exempel ligger och förblöder i ödemarken. Han hade tid att fixa vittnen och sen ta livet av sig.

Ursäkta om jag låte synisk och hård i en jobbig situation när en nära vän har dött. Hoppas ni kan få hjälp och stöd.

Men - snacka med ett proffs!

• VeronicaNyberg
    Kjell2 skrev 2011-03-04 12:42:42 följande:
    Testamenet är ett av de få juridiska handlingarna som har stänga formkrav i Sverige för att vara gilltig. Grunden är att det krävs bevittning och påskrift av två person, annars ogilltigt. Sen kan man sms och hålla på hur mycket som helst, det hjälper inte.

Alltså, det senast bevittande, påskrivna,  testamentet är det gilltiga. Har för mig, men nu är jag ute på osäker mark för mig, att nödtestamenet är när man mer eller midre plötsligt  ligger för döden och tiden är så knapp att det inte går att fixa vitten, exempel ligger och förblöder i ödemarken. Han hade tid att fixa vittnen och sen ta livet av sig.

Ursäkta om jag låte synisk och hård i en jobbig situation när en nära vän har dött. Hoppas ni kan få hjälp och stöd.

Men - snacka med ett proffs!
    epubl.ltu.se/1402-1773/2006/181/LTU-CUPP-06181-SE.pdf

Här står det iaf att självmord är en giltig orsak till ett nödtestamente. "att testamentorn själv satt sig i fara har ingen betydelse, och det gäller alltså även vid självmord"
Svar på tråden Skrev obevittnat testamente, tog sedan självmord, lönt att gå vidare med det?