• Delapitated

Vem ska man höra av sig till?!Missbehandlade djur :/

Precis som rubriken säger, vem ska man höra av sig till när man vet att djur blir missbehandlat?
    (inlåst hund i bur,inomhus, i flera timmar.katter som inte har rent i låda och inga av djuren får omvård av päls o dyl)

Quidquid latine dictum sit, altum videtur
  • Svar på tråden Vem ska man höra av sig till?!Missbehandlade djur :/
  • Sixth of june

Länsstyrelsen och be att få prata med en djurskyddsinspektör.

• iggelpiggel

Ansvarig på kommunen och du kan även kontakta polisen

Lycka till.......stackars djur hoppas dem snart får hjälp

• Cloudy

Missbehandlat?

Vissa hundar behöver tydligen vara i innebur på dagarna. Vissa katter sköter sin päls bra själva. Kattlådan töms inte så ofta som du vill men den töms väl eller är det ett berg av skit och ingen kattsand?

Känns som att du vill sätta dit någon bara för att jävlas och vara dum.

• Delapitated
    Cloudy skrev 2011-03-04 10:19:23 följande:
    Missbehandlat?

Vissa hundar behöver tydligen vara i innebur på dagarna. Vissa katter sköter sin päls bra själva. Kattlådan töms inte så ofta som du vill men den töms väl eller är det ett berg av skit och ingen kattsand?

Personligen tycker inte jag att det är OK att en hund av den storleken som det handlar om ska sitta i en bilbur inomhus 8-12 timmar per dag utan att få möjlighet att gå ut. Absolut sköter vissa katter sin päls bra själv men nu handlar det inte mest om pälsvården utan mer att det ligger kattskit ÖVERALLT där de bor, vi pratar alltså om kattskit även i bokhyllan och under soffan och så vidare.

Självklart vill jag inte "sätta dit någon bara för att jävlas och vara dum"!
    Men jag är djurvän och bryr mig om de som inte kan föra sin egna talan. Skulle du kunna vara tyst o se hur katter får leva i sin egna skit och en hund som får sitta i bur inomhus hela dagarna utan att gå ut?!
  • Cloudy
    Delapitated skrev 2011-03-04 10:59:07 följande:
    Personligen tycker inte jag att det är OK att en hund av den storleken som det handlar om ska sitta i en bilbur inomhus 8-12 timmar per dag utan att få möjlighet att gå ut. Absolut sköter vissa katter sin päls bra själv men nu handlar det inte mest om pälsvården utan mer att det ligger kattskit ÖVERALLT där de bor, vi pratar alltså om kattskit även i bokhyllan och under soffan och så vidare.

Självklart vill jag inte "sätta dit någon bara för att jävlas och vara dum"!
    Men jag är djurvän och bryr mig om de som inte kan föra sin egna talan. Skulle du kunna vara tyst o se hur katter får leva i sin egna skit och en hund som får sitta i bur inomhus hela dagarna utan att gå ut?!
    Jaha du ändrar dig, först lät det som att lådan var lite för skitig för din smak men det handlar alltså om att katterna skiter inne utanför kattlådan? Varför skrev du inte det från början? 8-12 timmar, är det 8 eller 12 timmar, och du vet alltså att hunden inte rastas under denna tid??
  • Delapitated

Men snälla människa! jag har inte ändrat mig, lådan är för smutsig för att katterna ska vilja göra sina behov där. och det handlar inte om "min smak". Vad är du för en människa som hellre bryr dig om att jag ska skriva exakt rätt än att djur far illa? om en person skriver 8-12 timmar är det för att det Varierar, och Ja jag vet att hunden inte rastas under den tiden.

Tack ni andra för hjälpen om var man ska vända sig! Guld värt! :)

• Fröken Susidus

Vad era åsikter är kring hund i bur är faktiskt ganska ointressant. Huvudsaken är att det är olagligt att ha hundar i bur annat än vid transport.
    Därför tycker jag att Ts ska anmäla!

• iaseia
    Fröken Susidus skrev 2011-03-06 12:38:19 följande:
    Vad era åsikter är kring hund i bur är faktiskt ganska ointressant. Huvudsaken är att det är olagligt att ha hundar i bur annat än vid transport.
    Därför tycker jag att Ts ska anmäla!
    Precis, spelar ingen roll hur stort djuret är heller, tycker absolut det låter som att du bör ringa djurskyddet
  • MammaTillDomFinaste

precis, spelar ingen roll om att vissa hundar behöver sitta i bur, det är olagligt, och sen spelar de ingen roll om hunden sitter instängd 8 eller 12 timmar, för du får bara ha hund i bur tillfälligt som på utställning mm och då måste den rastas var 3:dje timme. En hund som sitter instängd själv i 8 timmar minst utan rastning förtjänar bättre. 

Cloudy skrev 2011-03-04 10:19:23 följande:
    Missbehandlat?

kolla lagen innan du yttrar dej kanske? det är förbjudet att ha hund i innebur!! (transbortbur) 

eller så kanske Cloudy känner sej utpekad av en tråd som denna? kanske själv inte rengör kattlådan å inte rastar hunden? däför du går till attack inför en vanlig fråga om vart man ska vända sej?  
    ♥ Kineserna Nova & Buddha, katten Listo och Whippeten Ådi ♥
Svar på tråden Vem ska man höra av sig till?!Missbehandlade djur :/