Operation efter klipp?
För drygt 4 månader sedan förlöstes jag med sugklocka och klipp.
Då klippet inte har läkt har man nu beslutat att göra en operation, dvs. gör ett nytt klipp och sedan sy ihop.
Någon som varit med om liknande?
För drygt 4 månader sedan förlöstes jag med sugklocka och klipp.
Då klippet inte har läkt har man nu beslutat att göra en operation, dvs. gör ett nytt klipp och sedan sy ihop.
Någon som varit med om liknande?
Jag sprack under förlossningen (fick en sfinkterruptur), syddes på operation efteråt, men har nu 2 år senare fått veta att dom missat att sy ihop en muskel, så jag ska opereras för att sy ihop allt ordentligt.
Ursäkta mina frågor men blir man klippt blir det rätt många stygn väl? Hur menar du med att det inte läkt? inte alls eller läkt dåligt eller fel?
Jag har själv varit på gyn för jag har ont i mellangården där jag blev sydd efter förlossningarna, fött två barn och sprack på samma ställe men blev inte så många stygn men vill verkligen inte ha det såhär som jag har nu.
Tack för er svar!
Jag har nu varit på gynmottagningen på Huddinge sjukhus och enligt läkaren så har stygnen förmodligen lösts upp för tidigt. Enligt henne så används en tråd som ej är tillräcklig vid klipp. Hon berättade även att det är vanligt att barnmorskorna samt läkarna fokuserar så mycket på barnet att man glömmer bort mamman efteråt dvs. när man ska sys osv. En del förstår inte vikten av att göra ett klipp och att det är ett allvarligt ingrepp som inte bör göras ionödan.
Gällande min situation så har min stygnen lösts upp för tidigt vilket gjort att klippet läkts ihop fel. Muskeln i mellangården där klippet är gjort sitter för högt upp samt så är det en glipa på ca 1,5 cm. Läkaren har nu bestämt att en operation måste göras för att det ska bli bra. Jag måste dock sluta amma innan ingreppet kan göras eftersom slemhinnorna läker sämre när man ammar.
Har ett återbesök i juni då vi ska diskutera när op. kan göras (min plan är att slutat amma senast i början av juli).
Hur har det gått?
Nu har jag äntligen fått göra min operation (1 år efter förlossningen). Nu hoppas jag bara att det kommer läka som det ska. Just nu gör det riktigt ont, men läkaren sa att det är som värst de första dygnet.
Vad bra! Vad gjorde dem?
De fick lägga ett nytt klipp och sedan sy ihop det igen (om jag förstod det rätt). Nu har det gått lite mer än en månad och stygnen har läkt jättebra, går även till en sjukgymnast för att träna upp bäcknet nu.
Är verkligen glad att jag gjorde operationen trots att jag var livrädd. :) Men blir det fler barn så kommer jag nog föredra att göra ett kejsarsnitt, då det har varit en oerhört lång och jobb resa till att bli återställd efter förlossningen.
hej! har läst din tråd och undrar hur det gått för dig? jag blev opererad i sept och fick göra en justering igen i dec, har inte blivit riktigt bra än