• Kiina

Britax Two way?

Tänkte höra om ni har några erfarenheter av Britax Two way?

Just nu sitter dottern som precis fyllt 3 år, i en Maxi Cosi Mobi.
    Lillebror på snart 5 månader har sin Akta Graco, Logico S.
    Vi har en Volvo V70, och båda barnen sitter just nu bak.

Min tanke var att köpa en Britax Two way till storasyster, som hon ska sitta bakåtvänd i.
    Lillebror tar över Mobin.

Hur är Two way? Är den bra bakåtvänd? Framåtvänd?

Kom med era tankar och erfarenheter!! Flört

• Svar på tråden Britax Two way?
  • tinis77

Toppen bakåtvänd, eftersom de kan sitta i den länge. Min äldsta är 5½ år, ca 113 cm och väger 21 kg, han åker bakåt i sin t-w och ska göra det tills han vuxit ur stolen.
    Framåt skulle jag inte använda den, dålig bältesstyrning och den väger för mycket.

*Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • cicci85

Jag tycker den är jättebra bakåtvänd till större barn! Min son satt i den tills han vägde 25 kg. Då var han 118 cm lång och hade vuxit ur alla andra stolar på längden!

Framåtvänd skulle jag inte använda den, bältet hamnar helt fel och den har sämre sidoskydd än bältesstolar!

Till en 3-åring skulle jag absolut köpa en TW, den är rymlig och bekväm för större barn! Låg på sidorna så de lätt kan sätta sig själva.

• Kiina

Tack för era svar!

Tar den mycket plats i bilen? Är den bredare eller smalare än andra stolar?

Hur menar ni att bältet hamnar fel? Är det inte meningen att man ska använda den framåtvänd också? (Jag förstår ju självklart att man ska ha barnet bakåtvänt så länge som möjligt)

Är den lätt att flytta mellan bilar? Enkelt att installera?

• tinis77
    Kiina skrev 2011-02-28 16:31:45 följande:
    Tack för era svar!

Tar den mycket plats i bilen? Är den bredare eller smalare än andra stolar?

Hur menar ni att bältet hamnar fel? Är det inte meningen att man ska använda den framåtvänd också? (Jag förstår ju självklart att man ska ha barnet bakåtvänt så länge som möjligt)

Är den lätt att flytta mellan bilar? Enkelt att installera?
    Jag tycker den tar ganska liten plats. Den kan användas framåt, men bältet hamnar längre från kroppen i den än i en bältesstol. I en bältesstol ställer man nackstödet så att bältet sitter precis där det ska över axeln, det går inte på en t-w.
    Sen är den urvuxen framåt när den är urvuxen bakåt, så om man har den så länge som möjligt bakåt så kan man inte ha den framåt iaf.

Jag tycker den är jättelätt att montera, betydligt enklare än tex akta duoflex..
    *Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • Kiina
    tinis77 skrev 2011-02-28 17:00:26 följande:
    Jag tycker den tar ganska liten plats. Den kan användas framåt, men bältet hamnar längre från kroppen i den än i en bältesstol. I en bältesstol ställer man nackstödet så att bältet sitter precis där det ska över axeln, det går inte på en t-w.
    Sen är den urvuxen framåt när den är urvuxen bakåt, så om man har den så länge som möjligt bakåt så kan man inte ha den framåt iaf.

Jag tycker den är jättelätt att montera, betydligt enklare än tex akta duoflex..
    Ok, tack för ditt svar

Tycker en del stolar är så breda, så det blir svårt att sitta bredvid om man ska sitta 3 st i baksätet.

Det lutar åt att det blir en two--way iaf
  • soda

Vi har haft en mobi och en two-way samtidigt i våran v70.
    Jag tycker personligen att two-wayen tog mycket mindre plats än mobin, och var hundra gånger lättare att montera än mobin.
    Och som de andra sagt, two-way är toppen bakåtvänd men jag skulle inte använda den framåtvänd

Vi hade mobin i framsätet och two-wayen bakom då det gav bäst plats för alla som åket i bilen Funkade även att ha mobin i mitten och twowayen bakom passageraren, men blev sämre benutrymme för barnen då.

• Kiina
    soda skrev 2011-02-28 21:50:13 följande:
    Vi har haft en mobi och en two-way samtidigt i våran v70.
    Jag tycker personligen att two-wayen tog mycket mindre plats än mobin, och var hundra gånger lättare att montera än mobin.
    Och som de andra sagt, two-way är toppen bakåtvänd men jag skulle inte använda den framåtvänd

Vi hade mobin i framsätet och two-wayen bakom då det gav bäst plats för alla som åket i bilen Funkade även att ha mobin i mitten och twowayen bakom passageraren, men blev sämre benutrymme för barnen då.
    Funkade det bra för er att ha mobin i mitten alltså?

Försökte att sätta den i mitten förut, men jag gav upp Obestämd Det blev så konstigt med det där stödbenet som tog emot "tunneln" som finns på mitten i golvet.

När ni hade mobin i mitten, lutade ni den mot sätena framför då?
  • soda
    Kiina skrev 2011-02-28 21:55:19 följande:
    Funkade det bra för er att ha mobin i mitten alltså?

Försökte att sätta den i mitten förut, men jag gav upp Obestämd Det blev så konstigt med det där stödbenet som tog emot "tunneln" som finns på mitten i golvet.

När ni hade mobin i mitten, lutade ni den mot sätena framför då?
    Mja bra och bra, det funkade iallafall, men man satt som en kratta i framsätet (jag är iofs ganska lång ).

Vi var faktiskt till barnens hus och fick hjälp att montera den första gången i mitten, var riktigt trixigit att få till det, men när den väl satt, så satt den som gjutet. Nej den hamnade imellan sätena precis, men justja den förlorade i princip funktionen med att ändra läge när vi hade den i mitten (tog emot på sätena när man vinklade den).
  • Cecci78

Two Way i V70 baksätet, ingen jättebra bild men min 6-åring är 122,5 cm (mätte igår) o han sitter fortfarande som på bilden, tor han är 5½ på bilden.

• Kiina
    Cecci78 skrev 2011-03-01 10:27:08 följande:
    Two Way i V70 baksätet, ingen jättebra bild men min 6-åring är 122,5 cm (mätte igår) o han sitter fortfarande som på bilden, tor han är 5½ på bilden.
    Tack för bilden!
    Skönt att dom kan ha den länge, det känns som om dottern snart vuxit ur Mobin.
Svar på tråden Britax Two way?