• cassis23

När vågar jag ge mig ut?

Fick vår son i v 34+4 och vet att han är extra känslig mot sjukor.
    Vi har ju vart o handlat o så men nu undrar jag när jag vågar ge mig ut till öppna förskolan?
    Har nämligen en äldre dotter som behöver aktiveras.
    Sonen är 1 månad o 1 vecka. (BF idag egentligen Glad)

• Svar på tråden När vågar jag ge mig ut?
  • Elias Emil

Jag hade nog väntat. Inte roligt med RS-virus och det är de tiderna nu.

• vittra

Öppna förskolan?! Ursäkta men vad ska du dit att göra med en precis nyfödd prematurbebis?!
    Jösses... man upphör aldrig att förvånas!

Snälla du, ta och lugna ner dig, koppla av, häng lite hemma och lär känna din bebis först istället för att riskera hans välmående bara för att ta honom till förskolan!! Jag lovar att dottern inte tar skada av ett par månader med lite lugn och ro. Hur gammal är hon? Om hon är så pass gammal att hon har väldigt stort behov av att regelbundet träffa andra barn kan hon väl gå 15-timmars på vanliga förskolan? Det räcker gott och väl. Även barn behöver lära sig att ta det lugnt i detta stressade samhälle.

• Lilla pyret
    vittra skrev 2011-02-26 23:01:31 följande:
    Öppna förskolan?! Ursäkta men vad ska du dit att göra med en precis nyfödd prematurbebis?!

Snälla du, ta och lugna ner dig, koppla av, häng lite hemma och lär känna din bebis först istället för att riskera hans välmående bara för att ta honom till förskolan!! Jag lovar att dottern inte tar skada av ett par månader med lite lugn och ro. Hur gammal är hon? Om hon är så pass gammal att hon har väldigt stort behov av att regelbundet träffa andra barn kan hon väl gå 15-timmars på vanliga förskolan? Det räcker gott och väl. Även barn behöver lära sig att ta det lugnt i detta stressade samhälle.
    Håller med!
    Förstår inte vad ni skall till öppna förskolan att göra med en prematur och helst nu när det är rs-säsong och rota.virus som härjar omkring!
    Har själv en prematur född i v 25 (så visst antagligen en hel del känsligare än din). Men vår tjej fyllde 1 nyss och skulle aldrig ta med henne dit!

Va hemma och mys tillsammans! Förhoppningsvis blir det vår snart och ni kan vara ute mer och gå till parker och leka o träffa andra barn som ditt äldre barn kan leka med.
  • Cocco

När M var fullgången och en månad korrigerat och det var efter rs säsongen och det var lite barn på öppnis då gick vi dit en gång för att aktivera storebror som inte gick på dagis pga smittorisken.

Jag var ute mycket med barnen den store fick leka i parker och liten satt i sjal eller sov i vagnen.

Nu går vi till öppnigs mer frekvent eftersom storebror kräver rastning även under vintern men tja vi har ju åkt på en hel del extra sjukdomar.

• mina12

Jag skulle vänta till maj, då är det mindre sjukor som härjar. Du kan ju träffa andra familjer utomhus, så att din andra dotter får träffa kompisar och leka med. Då kan lillen ligga skyddat i barnvagnen.

Jag skulle nog undvika att ha äldre syskon på dagis/15-timmars om jag kunde, annars tar hon ju med sig alla sjukor från dagis hem.

Nu är ju våran dotter ännu tidigare, men vi hade bara närmaste familjen (absolut friska) inomhus första halvåret, men däremot träffade vi vänner och bekanta utomhus.

Det är jobbigt, men det kommer vara värt det i längden. Snart är det vår och allt blir bättre och lättare. Lycka till!

• cassis23
    vittra skrev 2011-02-26 23:01:31 följande:

Att de alltid e nån som ska brusa upp....
    De e la ändå inte smart att ha henne på dagis! De löper ju ännu mer sjukor där o alltså då 13 ggr mer timmars risk att hon drar med sig nått hem än om hon spenderar 2 timmar på öppna/veckan!?

De jag ville veta va när risken minskar, alltså när jag vågar ge mig ut, hur länge han klassas som extra känslig!
    Jag känner redan min bebis o dottern har gått hemma sen jul utan att leka med andra.......

På neo va de de ända dom fråga när jag prata om dottern, om hon gick på dagis för de va inte populärt så du som är så smart o brusar upp du tänkte nog inte hela vägen där va?!
  • cassis23
    Lilla pyret skrev 2011-02-26 23:10:02 följande:
    Håller med!
    Förstår inte vad ni skall till öppna förskolan att göra med en prematur och helst nu när det är rs-säsong och rota.virus som härjar omkring!
    Har själv en prematur född i v 25 (så visst antagligen en hel del känsligare än din). Men vår tjej fyllde 1 nyss och skulle aldrig ta med henne dit!

Va hemma och mys tillsammans! Förhoppningsvis blir det vår snart och ni kan vara ute mer och gå till parker och leka o träffa andra barn som ditt äldre barn kan leka med.
    Oj! 1 år och fortfarande känslig?
    Fast de klart då kom hon ju 10 veckor innan min son!
  • ISSEN

Jag har två prematurer en född i v 30+6 och en i v 26+2, med 1 an som i jag själv tycker inte kom så tidigt om man jämför med lillebror va vi nog försiktiga fram till hans bf sen levde vi normalt, alltså träffade andra brarn,gick på öppna förskolan mm men då hade han inte haft några som helst problem med sina lungor! Lillebror va vi mer nojjiga med, han hade näst intill outvecklade lungor när han föddes och därmed lång respiratorvård vilket gjorde honom känsligare för infektioner sätter sig gärna på just lungorna och har de då ett bakomliggande problem kan det bli riktigt jobbigt! Jag kan bara ge dig rådet att lyssna till dig själv! Känns det rätt att gå till öppna förskolan för dig så gör det! Har din bebis inte haft problem med lungorna tror jag inte du behöver oroa dig heller. Lycka till!

• vittra

Oj då, öm tå eller? Om du kan läsa så tycker inte heller jag att dagis är något vidare bra när man har en prematur i familjen, eller ens småsyskon öht. Jag ser faktiskt inte ett behov av förskolan alls förutom möjligtvis om man har ett äldre barn som avlider av tristess utan sina kompisar (4-5 årsåldern). Vår 3-åring har varit hemma i snart ett år, först sommarlovet förra året och sedan fick hon en lillasyster i augusti. Och nej det är naturligtvis inte alls bättre att dra med en prematurbebis på ÖF än att låta storasyskonet vara på dagis. Det är liksom inte antalet timmar utan antalet bakterier som avgör. Att bebis själv vistas i ett rum där mängder med olika barn vistas (betydligt fler olika barn än vad som är på en förskola där samma barn och samma bakterier vistas hela tiden) är SJÄLVKLART värre, allra helst då storasyskonet faktiskt kan tvätta sina händer när hon kommer hem! Men du svarar ju inte ens på hur gammal hon är, läste dock i din presentation att hon bara är två år?! En 2-åring har verkligen INGET behov av förskola eller ens regelbundet lek med jämnåriga. De har behov av en kontinuerlig vuxen, så för hennes del är det bara positivt att nu få ha dig hemma igen.

• cassis23

ISSEN: Han hade inga som helst problem med lungorna och min milstolpe har oxå vart BF men kommer nog vänta ytterligare nån vecka med ÖF =) VITTRA: Ne inte en öm tå men de så störande när folk ska gå in med sån attityd, att man ens orkar gå in för att klanka ner på folk?! Min dotter är 2,5 år och går hemma med mig, hon frågar efter dagis o hennes kompisar så därför jag vill aktivera henne men har fortfarande inte sagt att jag ska gå till ÖF nu utan få råd om när de är lämpligt att kunna ge sig ut!

Svar på tråden När vågar jag ge mig ut?